549 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
549 inlägg
tjena
nu är snart året slut och tänkte skriva en top 5 best movies of the year min är följande:
1. harry potter och dödsrelikerna del 2
2. sherlock holmes a game of shadow
3. pirates of the caribbean on stranger tides
4. rise of the planet of the apes
5. x-men first class
vilken är eran? 
430 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
430 inlägg
1. Black Swan
2. The King’s Speech
3. The Fighter
4. Harry Potter och dödsrelikerna del 2
5. Drive
3 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
3 inlägg
1. Melancholia
2. Blue Valentine
3. Tree of Life
4. Black Swan
5. Bridesmaids
1289 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1289 inlägg
1. Drive
2. Midnight in Paris
3. The Beaver
4. The Ides of March
5. Crazy Stupid Love
Lite osäker dock på femteplatsen :)
501 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
501 inlägg
1. Harry Potter och Dödsrelikerna: del 2
2. Sherlock Holmes: A Game of Shadows
3. Niceville
4. Crazy, Stupid, Love
5. Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
983 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
983 inlägg
1. The Ides of March
2. Julias Ögon
3. The Girl With The Dragon Tattoo
4. Drive
5. Win Win
Finns dock många jag inte har sett än såsom Tinker Tailor Soldier Spy, Martha Marcy May Marlene, Huvudjägarna, Moneyball, Lets Talk About Kevin, Flykten från Bastöy, Midnight in Paris, Melancholia och även de som inte har haft premiär i Sverige än.
889 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
889 inlägg
1. Drive
2. The Skin I Live In
3. Flykten Från Bastöy
4. The Ides of March
5. The Tree of Life
3541 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
3541 inlägg
1. The Skin I Live In
2. We Need To Talk About Kevin
3. Le Gamin Au Veló
 
Det blir bara en topp 3 för mig, jag kan inte bestämma mig för de sista två. Det är alldeles för jämt mellan ett antal filmer.
Jag har massor kvar att se också såklart.
11107 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
11107 inlägg
1. Carré Blanc
2. Bullhead
3. The Skin I Live In
4. Martha Marcy May Marlene
5. The Greatest Movie Ever Sold
 
1770 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1770 inlägg
[size=10=10]1. Shame - Fassbender och Mulligan fullkomligt regerar. Visuellt bländande film med långa vackra tagningar och gudomlig musik. Shame är i en klass för sig. Älskar den! [/size]
[size=10=10]2. Drive - Fenomenalt soundtrack. Gosling har aldrig varit coolare. Refn briljerar bakom kameran. Fotot är urläckert. Öppnings-sekvensen är iskall och filmen i helhet är magisk. [/size]
[size=10=10]3. The Girl with the Dragon Tattoo - En remake som totalt spöar den svenska filmen på alla plan, får tacka min gud David Fincher för det! Rooney Mara vill jag gifta mig med och förtext-sekvensen med Trent Reznors ''Immigrant song'' är AMAZING.[/size]
[size=10=10]4. The Ides of March - Briljant dialogdriven film signerat Clooney med Gosling i spetsen. Intensiv och spännande från början till slut. [/size]
[size=10=10]5. The Skin I Live In - En oförutsägbar thriller som kryllar av obehag och mystik. Banderas har aldrig varit bättre och musiken är underbar. Årets bästa utländska, no doubt.[/size]
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Får bli endast tre för mig med då jag har en del kvar att se.
1. We Need To Talk About Kevin
2. Huvudjägarna
3. Flykten Från Bastöy
Kan tänka mig att "Drive", "Warrior", "Red State", "Contagion", "Rampart" eller "Source Code" kan knipa ett par platser iom att det verkar vara filmer i min smak, annars så ser jag ärligt talat inte mycket som kan skrälla. "The Beaver" var bra annars så även den kan möjligen knipa en plats.
964 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
964 inlägg
Samma här, blir endast 3 filmer för min del. Har ett par filmer kvar att se bland annat: Tinker Tailor Soldier Spy, Moneyball, Shame, The Skin I Live In, The Girl with the Dragon Tattoo, Warrior, The Beaver, Martha Marcy May Marlene, The Help, Midnight In Paris, o.s.v. Men så här ser min lista ut just nu.
1. Drive
2. The Tree of Life
3. The Ides of March
Ett par andra filmer som jag har sett, som kan platsa är, We Need To Talk About Kevin, 50/50, Source Code, Contagion, X-Men: First Class, Harry Potter, Tintin, Crazy Stupid Love, Bridesmaids, Rango m.m.
964 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
964 inlägg
Super 8 och Rise of the Planet of the Apes är några filmer som kan platsa
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
1. Drive
2. The Ides of March
2. The Tree of Life
4. Bobby Fischer Against the World
5. The Skin I Live In
En ytterst preliminär topp fem. Har mycket kvar att se och jag räknar inte med Black Swan eller Blue Valentine som jag anser hör till 2010. De hade varit givna annars.
Moneyball, Hanna, och Flykten Från Bastoy ligger precis utanför i nuläget.
1678 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1678 inlägg
Jag avstår från att utse en topplista då jag inte heller sett många av de filmer som oftast omnämns som bästa filmer 2011. Men visst känns det som ett ganska fattigt filmår? Drive och The Skin I live in verkar vara två oväntade lågbudgetpärlor, men i övrigt är ju de flesta filmer ungefär såna som dyker upp varje år? Även blockbusters var det ont om förutom gäspiga uppföljare som Hang Over 2, Transformers 3, Pirates 4 och HP7:2 där bara den senare klarade sig hyfsat i mina ögon. Bridesmaids var en oväntad succé och stor ekonomisk framgång, men ingen klassiker.
Filmåret 2011 verkar redan stå i skugga gentemot nästa år med premiärer som MI4, Prometheus, TDKR, The Hobbit, Avengers och då är det ändå bara blockbusters vi pratar om.
1678 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1678 inlägg
Btw, alla som inte räknar med Black Swan, kommer ni räkna MI4 som 2011?
1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg
@magiul
Man får väl välja antingen svenska datum eller internationella datum. Jag som väljer internationella datum inkluderar MI4 bland 2011 års filmer, helt klart. Man kan ju dock inte ta med Black Swan och MI4 på en lista, då skulle man dra en Rehlin. 
711 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
711 inlägg
Just nu ser listan ut på detta vis.
 
1. I Saw the Devil 9/10
2. Drive 9/10
3. 127 hours 8/10
4. Huvudjägarna 8/10
5. Blue Valentine 8/10
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Jerner: Haha "Dra en Rehlin", den va go den! :)
Men annars håller jag med, försöker också hålla mig till ett år, ja internationellt eller svenskt. Egentligen är det ju för tidigt för min del att runda av filmåret 2011 som oftast håller mig till internationella datum. Kring en slutet av februari, ja kring Oscarsgalan där, DÅ brukar jag kunna göra min riktiga avräkning och det passar ju rätt så bra då också i Oscarstider där de också belönar filmer från det gångna året. Min topp 3-lista är därför ännu bara en spekulation, men de tre filmerna känns ändå jävligt starka för min del. Tycker att 2011 mest har bjudit på överskattade segfilmer hittills. Frustrerande.
87 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
87 inlägg
1) Warrior
2) Super 8
3) The skin i live in
4) Crazy Stupid Love
5) Drive
Tinker Tailor, Tree of life, Moneyball, Huvudjägarna, Martha Marcy och Midnight in Paris är filmer som skall ses i veckan. Tycker det är många "bra" filmer i år, få riktiga pärlor 
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden