Visa första inlägg
1721 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1721 inlägg
[quote="Dent, Harvey Dent":2q99sh93]och har inte Ralp Fiennes fått en Oscar än? [/quote:2q99sh93]

Nej han har nominerat två gånger. Ena i just den här filmen som tråden relaterar till och den andra i Den engelska patienten.
29 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
29 inlägg

Filmen med den absolut bästa stämningen någonsin när det gäller dramafilmer som handlar om andra världskriget. Filmens manus är fascinerande eftersom att det inte liknar någon annan film om andra världskriget som jag har sätt. Många bra skådespelare gör mycket bra rolltolkningar av sina karaktärer. Ralp Fiennes är rätt så grym i den här filmen t.ex. [b:25kapy0i]Sevärd film! Mästerverk[/b:25kapy0i]
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
En av mina absoluta favoritfilmer. Tveklöst Spielberg's bästa. Fotot är fantastiskt, liksom skådespelarna och musiken. En av de få filmer över tre timmar som lyckades få mig engagerad från början till slut. Tårarna var nära vid slutscenen.
2566 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2566 inlägg
[i:37seynnm]Schindler's List[/i:37seynnm] är inte bara Steven Spielbergs bästa och mest personliga film, det är även ett betydande verk i filmhistorien och en av de absolut bästa filmerna som gjorts. De flesta har nog sett den i skolan, troligtvis på högstadiet som jag gjorde. Jag kommer ihåg hur det hördes snyftningar bland alla i rummet. Ingen gick oberörd ifrån filmvisningen. Både sorg och glädje framkallades i stora mängder.

Något som stör mig fruktansvärt är att det finns individer som påstår att judeutrotningen aldrig hänt. Att tro på judisk konspiration i bevissammanhanget eller snabbt peka på den politiskt heta Israel/Palestina-konflikten är bara så obegåvat att man måste vara totalt rubbad i hela huvudet. Jag råkade för inte så länge sedan snacka med en sådan person på ett annat forum. En sak som även pekar på denne persons intelligensbrist är att han älskar [i:37seynnm]Meet the Spartans[/i:37seynnm]. Men nog talat om det..

Skådespelarna är helt perfekta i sina roller. Liam Neeson gör antagligen sitt livs bästa roll. Ben Kingsley gör en storartad rolltolkning som Itzhak Stern. Ralph Fiennes är dock bäst av alla i hela ensemblen och det är ren skandal att han inte vann sin Oscar. Fiennes gjorde sin karaktär till en skräckinjagande person som varierar mellan rasande galning till en hyfsat trevlig och stillsam person. Resten av alla skådespelare fyller sina roller väl, det gäller även barnen. Inte ens dem kan misslyckas under Spielbergs regi.

[i:37seynnm]Schindler's List[/i:37seynnm] är en film som alla bör se, vare sig man gillar att se på film eller ej. Den skulle gott och väl förtjäna första platsen på IMDb's lista.

1721 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1721 inlägg
Roligast med den här filmen är att Spielberg inspierades lite av en svensk film, han har nämligen berättat att han såg "God Afton, Herr Wallenberg" 4-5 gånger innan han börja filma denna film, sen får vi inte glömma att Stellan Skarsgård var först påtänkt för rollen som Schindler. Synd att han inte tog rollen hade jöe vart riktigt häfigt om Stellan hade vart med i denna klassiker.
851 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
851 inlägg
Den här filmen är ett mästerverk. Bättre än så här kan det nästan inte bli. Hittar inget fel på filmen, förutom att den kan bli något seg på vissa ställen. Spielberg målar upp en bild av andra världskriget och gör det med perfektion. Betyget är självklart.

Angående vad Rafe sa om Skarsgård i rollen som Schindler så vet jag inte riktigt. Visst skulle det vara kul att se honom i den här, men aldrig att han skulle göra ett lika bra framträdande som Liam Neeson.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Ja när man snackar om perfektion då är Schindler´s list den. Har kommenterat flera gånger om filmen och gör det gärna mer.

2140 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2140 inlägg
Jag har köpt den här filmen. Har den liggandes i min soffa och väntar på att öppnas och sättas i min dvd spelare!

Verkar riktigt bra!
225 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
225 inlägg
Spielberg är en mästare och detta är hans bästa film. Ett stort plus är att filmen är i svartvitt, det skapar en fantastisk känsla.

Betyg:
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Steven Spielberg är en grym ressigör och Lieam Nesson är skit bra i rollen. 5/5
16 inlägg
för
16 inlägg
Jag har inte sätt den men ska säkert göra det snart.

Oj vilken längd 187 min.
1721 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1721 inlägg
Det är väl inget om man jämför med att Once Upon a Time in America ligger på 229?

Sen är längden perfekt för filmen.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden