Visa första inlägg
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Huesos: Hmm...så vi som ogillar Superman är alltså okunniga? och de kunniga äro de som högmodigt uppskattar honom?
Sådana där argument har jag hört förr, till leda. Folk som inte kan acceptera att andra inte uppskattar något lika mycket som de själva gör drar oftast fram det där argumentet gällande okunnighet...men det biter inte på mig. Jag vet tillräckligt för att ogilla honom och hela konceptet, det är nog bara att leva med det.
Okej visst man kan BLOCKERA HELA JÄVLA SOLEN också, som om det förändrade min uppfattning.
Dessutom; "Istället så inspireras Superman av sin bergfasta uppfattning om vad som är rätt och fel. Rättvisan är med andra ord hans främsta drivkraft och detta irriterar svenskens pessimistiska sinnesförfattning något oerhört."
Ja om nu det där stämmer så finns det ju en annan titel istället för superhjälte åt honom, nämligen "diktator". Diktatorer avgör nämligen också själva, med sina bergsfasta uppfattningar, om vad som är rätt och fel, om vad som är och får kallas för rättvisa. Vad som är än värre är ju att Superman är en utomjording, vad fan vet sådana om rätt och fel på vår planet? Nä, som sagt, jag köper inte sådant där. Sedan om det beror på att jag är svensk vet jag inte, det hoppas jag verkligen inte, hoppas fler nationaliteter inser hur fel och snedvriden den bilden är.
Förresten så förstår jag inte vad det här har med just svenskar att göra? det var det jag reagerade mest på. Bara att kolla runt på all världens filmsajter så ska du nog se att Batman toppar listorna, ja och fler hjältar därtill, Superman ligger inte högt. Knappast endast vi "bittra och själviska" svenskar som relaterar bättre till andra superhjältar än den där flygande pajasen :)
P.S. Klart som fan att jag försvarar mitt ursprung, speciellt då jag inte höll med eller kände igen mig ett jota i det du skrev om mitt (jag som ogillar Superman) agg till honom. Monterar halmgubbar gör jag inte heller, jag bemöter bara din kritik. Skriver du sådana där "slutsatser" så får du väl räkna med att någon svarar tillbaka.
 
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Personligen så tycker jag att Superman är en riktig tramskaraktär, men du brinner ju uppenbarligen för Clark Kent, så det är väl kul för dig. Men personligen så kan jag aldrig köpa en karaktär som folk inte känner igen bara han tar på sig en kostym och ett par glasögon, då är han tydligen "The Invisible Man". Du får ursäkta om jag verkar negativ, men det kanske är "svensken" i mig ;)
Du gjorde ju en klar poäng av det i ditt inlägg att man måste vara "svensk" för att inte till fullo uppskatta Superman så det är väl inte så himla konstigt att folk reagerar?
Sen har jag full respekt att du gillar karaktären. Men en motfråga. Tröttnar inte du på alla dussinproduktioner som kommer från "drömfabriken" i genren, det är ju typ det enda vi matas med numera...
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Väl rutet Putte! Ska göra mig i ordning för quizet så du får hålla fanan högt i min frånvaro ;)
1361 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1361 inlägg
Kör hårt Brent, kill or be killed!
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Hahaha, ja det är the point of no return ikväll! Tagit på mig lite lukta-gott och skjutsen kommer 19.00 så det är dags att ta på the war face ;)
21 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
21 inlägg
Innan vi fortsätter vill jag att vi lugnar ned oss aningen och försöker tolka varandra välvilligt. Blir stämningen alltför hätsk så kommer jag förmodligen överge tråden. Det står er då fritt att tro att jag i själva verket flyr er fantastiska argumentation, men det stämmer så klart inte. Hursomhelst Patrik, du skriver:

"Huesos: Hmm...så vi som ogillar Superman är alltså okunniga? och de kunniga äro de som högmodigt uppskattar honom? Sådana där argument har jag hört förr, till leda. Folk som inte kan acceptera att andra inte uppskattar något lika mycket som de själva gör drar oftast fram det där argumentet gällande okunnighet...men det biter inte på mig. Jag vet tillräckligt för att ogilla honom och hela konceptet, det är nog bara att leva med det."

Det är ett argument jag förstår att du inte uppskattar. Det är inte heller ett argument jag fört egentligen. Jag ville endast antyda att vissa inte tycker om Superman eftersom de förmodligen inte stött på de många bra historier som har skrivits om honom. De antar förmodligen att hans starka krafter och många förmågor utesluter att det faktiskt kan skrivas bra historier om honom. Denna antydan har visat sig stämma för flera av mina bekanta. Det innebär naturligtvis inte att jag tror att alla som inte tycker om Superman är okunniga. Du må tycka vad du vill om mig Patrik, men korkad förstår du säkert att jag inte är...

"Ja om nu det där stämmer så finns det ju en annan titel istället för superhjälte åt honom, nämligen "diktator". Diktatorer avgör nämligen också själva, med sina bergsfasta uppfattningar, om vad som är rätt och fel, om vad som är och får kallas för rättvisa. Vad som är än värre är ju att Superman är en utomjording, vad fan vet sådana om rätt och fel på vår planet? Nä, som sagt, jag köper inte sådant där. Sedan om det beror på att jag är svensk vet jag inte, det hoppas jag verkligen inte, hoppas fler nationaliteter inser hur fel och snedvriden den bilden är."

Superman är alltså en dålig karaktär med ett snedvridet sätt att tänka eftersom han tror att han vet som är rätt och fel, precis som diktatorer gör..? Det låter smått barockt måste jag säga. Jag är inte säker på hur jag ska försöka bemöta det eftersom jag knappt skönjer ett ordentligt argument här. Det låter emellertid som om du för en sorts klander genom association, vilket är ganska orättvist. För övrigt är Supermans ursprung som utomjording inte särskilt relevant i sammanhanget. Han fick trots allt sina värderingar genom Martha och Jonathan Kents uppfostran i Smallville. 

"Förresten så förstår jag inte vad det här har med just svenskar att göra? det var det jag reagerade mest på. Bara att kolla runt på all världens filmsajter så ska du nog se att Batman toppar listorna, ja och fler hjältar därtill, Superman ligger inte högt."

Superman är mindre populär bland svenskar än vad han är bland amerikaner, och nu talar jag inte endast om hans filmer utan även om hans serietidningar, tv-serier och så vidare. Vad jag uppfattat som orsaken till detta har jag redogjort på annat håll i tråden och jag tänker inte upprepa mig själv. För övrigt är jag själv svensk, så du behöver inte vara defensiv och uppleva att ditt ursprung är under attack. 

"Monterar halmgubbar gör jag inte heller, jag bemöter bara din kritik. Skriver du sådana där "slutsatser" så får du väl räkna med att någon svarar tillbaka."

Antingen missförstod du mig tidigare eller så monterade du halmgubbar. Nåväl, nu när du vet exakt vad jag menade i det fallet så kan vi lämna det bakom oss. För säkerhets skull så upprepar jag mig dock ännu en gång: Uppenbarligen menar jag inte att precis alla svenskar överallt tycker och tänker exakt likadant. Det förstod ni säkert också.
21 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
21 inlägg

"Personligen så tycker jag att Superman är en riktig tramskaraktär, men du brinner ju uppenbarligen för Clark Kent, så det är väl kul för dig. Men personligen så kan jag aldrig köpa en karaktär som folk inte känner igen bara han tar på sig en kostym och ett par glasögon, då är han tydligen "The Invisible Man". Du får ursäkta om jag verkar negativ, men det kanske är "svensken" i mig ;)"
[size=12=12][color=#333333=#333333] [/color][/size]

Det står dig fritt att tycka att Superman är en tramskaraktär. Det tyckte jag också en gång i tiden. Jag är för övrigt inte speciellt passionerad för Superman, men nog tycker jag att han får lite oförtjänt kritik ibland.

"Du gjorde ju en klar poäng av det i ditt inlägg att man måste vara "svensk" för att inte till fullo uppskatta Superman så det är väl inte så himla konstigt att folk reagerar?"

Det är inte alls den poäng jag ville göra och det har jag klargjort ett flertal gånger i tråden vid det här laget. Det tåls kanske att upprepas dock så att avskyn inför mig svalnar ytterligare: Jag tycker inte att det är unikt för svenskar att inte uppskatta Superman. Jag tycker inte att alla svenskar tycker och tänker exakt likadant. Jag tycker inte att svenskar överlag är okunniga. Däremot tror jag att den svenska mentaliteten tenderar att vara lite cynisk ibland och att den även är präglad av en sorts skepticism mot alla moraliska ideal. Kanske är den till och med präglad av en sorts nihilism i förhållande till sådana ideal. Detta är åtminstone den uppfattning jag fått under min uppväxt här och om det stämmer så är det klart att det påverkar svenskars uppfattningar på vissa inslag i populärkulturen.

"Sen har jag full respekt att du gillar karaktären. Men en motfråga. Tröttnar inte du på alla dussinproduktioner som kommer från "drömfabriken" i genren, det är ju typ det enda vi matas med numera..."

Det tycker jag absolut. Än så länge har jag bara sett två eller tre riktigt bra filmer i genren. Resten har varit mediokra som bäst.
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Jag är hur lugn som helst. Vi har alltså en fantastisk argumentation, jag antar att du försöker peta och smyga in lite ironi över oss nu annars skulle du aldrig ha uttryckt dig så där, jag är inte korkad jag heller ;)
Nåväl, korkad tror jag knappast att du är och förresten så är väl det rätt så svårt att bedöma så här över nätet, jag försöker undvika sådant. Du är fri att tycka vad du vill så klart, precis som jag är fri att tycka vad jag vill, bara för att jag säger emot dig så betyder inte det att jag tror att du är dum eller att jag avskyr dig.
Nä okej du anser inte att alla svenskar tycker si och så, men du uttryckte dig lite så i det första inlägget. Nu säger du att "den svenska mentaliten tenderar att vara lite cynisk ibland", det är lite skillnad det. Sedan spelar det ingen roll ifall du är svensk själv, jag säger givetvis mot resonemanget i det första inlägget i vilket fall, för mig kvittar nationaliteten. Det där jag sa om vilken nationalitet det är som drar alla över en kam var mer menat som ett skämt, därav smileyn ;)
Så, nu har jag också förklarat mig något bättre, hoppas jag.
Vidare i debatten då, det går säkert att skriva en bra historia om Superman, men i spelfilmens värld (vilket också är den värld jag starkast kritiserar honom i) så har jag fortfarande inte fått upplevt någon sådan. Dessutom så står det hela väldigt mycket och faller med att Superman är nästintill odödlig och bara too much för min del och då blir det ännu svårare att ta honom till mig. Det är bara så. Det kanske hade varit enklare för mig att ta honom till mig ifall jag varit kristen, eller ja, i alla fall trott på någon Gud. I religion så finns det ju sådana här helt klanderfria karaktärer, där är det ofta svart eller vitt. Men nu är jag varken kristen eller troende, men vill inte se mig som cynisk för den sakens skull heller. Amerikanare tex, de är mer ett troende folk, kanske därför de lättare kan ta honom till sig då, ja än "svensken" som du säger. Skulle nog mer tro på detta än att vi svenskar skulle vara cyniska. Vi har helt enkelt starkare band till verkligheten :) Men det kanske är cyniskt i sig vad vet jag...
Haha det där om diktatorer låter så klart barockt, men jag hårddrog det bara lite, precis som du hårddrog ditt första inlägg. Precis lika "orättvist" det också i så fall.
Ja självklart är Superman mer populär hos amerikaner än hos oss svenskar, precis som Åsa-Nisse är mer populär hos oss svenskar än hos amerikaner, jag kan dock inte bestämma mig för vilken av dem båda som jag hatar mest :) Okej skämt åsido, ett bättre exempel är väl då Pippi Långstrump iom att hon är mer internationellt känd. Vi kan ta Tintin också som är mer populär hos oss européer än hos amerikaner, osv. Men då du säger att Supermans filmer är mer populära än Batmans i U.S.A. så tror jag nog dock att du har fel. TV-serier säkert, "Smallville" är en ny TV-serie, det var bra länge sedan det gjordes en om Batman så det är väl inte egentligen inte så underligt ifall Superman är populärare i den genren. Vad det gäller serietidningar så har du säkert också rätt, där kan jag också hålla med. Är ingen expert, jag är mer för film, men det kanske mitt medlemskap här skvallrar lite om :)
F.Ö. så fred min vän, dumt ifall Superman skulle bli tvungen att rycka ut ;)
2566 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2566 inlägg
Jag har aldrig gillat Superman särskilt mycket, en lite tråkig superhjälte med fånig dräkt. Mina favoriter måste vara Batman, Rorschach och Hit-Girl, som egentligen inte har några superkrafter. De gör dem intressantare i mina ögon.
Får väl hoppas att Snyder skildrar en tilltalande Superman.
745 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
745 inlägg
Det skulle blivit roligare om dom brännde ut Clark Kent med lite sprit eller andra droger. Rorschach är nog den superhjälten som jag gillar bäst, han har inga speciella superkrafter mer än när han slår ut tänderna på skurkarna.
1565 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1565 inlägg
Att påstå jag inte skulle veta något om Superman bara för att jag uttrycker mig om att han alltid ska rädda gapande Lois är fel av dig och vill du inte att andra ska vara hårda mot dig i denna utmärkta diskussionen så ska du själv välja dina ord!
Jag äger över 30 serietidningar med Stålmannen (de flesta från 80-talet) och det anser jag vara tillräckligt många för att jag ska kunna skaffa mig en bra bild av vem Superman är! Lägg därtill att man sett flera serier och filmatiseringar av honom så kan jag jämföra honom med till exempel Batman eller Rorschach som också är från DC och som jag föredrar.
Jag har redan uttryckt vad jag tycker är så tråkigt med Superman som seriehjälte och tycker därför inte jag behöver upprepa mig! Sedan har jag svårt för hjätar som Superman och Captain America då de står som symboler för det "starka USA" och då Superman tål så gott som allt så blir det för mkt för mig tyvärr! Jag läser nog hellre Batman vs Joker än Superman vs Lex Luthor! 
http://www.youtube.com/watch?v=s1C8d2qZrbA&feature=related
I övrigt så ska du verkligen inte lämna tråden! Det är kul med olikheter så länge de inte leder till personliga påhopp, världskrig och andra hemskheter! ;)
 
 
 
745 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
745 inlägg
Lattore: Coolt att du har kvar alla dom serietidningrna från 80-talet håll kvar i dom.  Hängde inte Jonah Hex med i Stålmannen på den tiden? Jag vet inte var alla mina Hulken tidningar är.
Jag läste Watchmen för första gången när jag var 14 år i slutet på 80-talet när den kom ut en gång i månaden så man kunde köpa den på Konsum. Jag har nog aldrig varit så tagen av en serietidning som Watchmen och Maxx. Maxx kom ut på mitten på 80-talet var med en åldersgräns på 15 år. Innehållet i tidningen var rått våld ibland detaljerat sex men det var så snyggt tecknat. Fanns en hel del superhjältar och "Taxi Driver" karaktärer i den har jag för mig.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden