2575 inlägg
för
2575 inlägg
Nu är det väl dags att recensera filmåret som varit! Samt tipsa varandra om bra filmer som vissa kan ha missat!

Vilka var de bästa nya filmerna du såg 2016?

Vilka var det bästa filmerna du såg under 2016?

Favoritskådespelare under 2016?

Sämsta film under 2016?
648 inlägg
för
648 inlägg
Gott nytt år alla här på MovieZine!

Då hamnar mina topplistor över filmåret 2016 här. Det blev inte så många filmer som jag först trodde att jag skulle se i år, jag planerade t.ex. att se "Fantastiska vidunder och var man hittar dem" men det blev tyvärr inget av det. Jag är inte ens säker på att jag kommer att kunna göra mina årliga Guldbaggetippningar. Men jag är nöjd ändå och här kommer mina topplistor till minne av filmåret 2016:

Topp-10 filmer från 2016:

10. Legenden om Tarzan
Visuellt snygg och Alexander Skarsgård gör ett bra jobb, men historien i sig känns ganska slött ihopsatt.
9. Hitta Doris
Skönt och nostalgiskt att höra Ellen DeGeneres och Ulla Skoog igen, men äventyret känns mycket mindre än i förra filmen. Dessutom gillar jag inte budskapet i filmen så mycket.
8. Zootropolis
Talande djur går alltid hem i Disneys värld. Riktigt underhållande men i mitt fall känns det inte riktigt som något stort och unikt från Musens drömfabrik.
7. Batman vs Superman: Dawn of Justice
En liten gulty pleasure från min sida. Historien glappar ibland och känns dessutom lite för lång, men visuellt är den väldigt bra gjord. Ben Affleck är överraskande bra och jag både gillar och ogillar skurken Lex Luthor. Har ändå inte känt en sån här känsla sedan jag såg ”The Dark Knight Rises”.
6. Florence Foster Jenkins
Underhållande feel-good på hög nivå. Meryl Streep och Hugh Grant är riktigt, riktigt bra. Känner i stort sett bara att man kanske hade kunnat göra något mer av slutet. Annars var det lätt en film värd pengarna.
5. Youth
”Skönhet” är det bästa ordet att beskriva den här filmen på. Vacker in på skinnet. Jag minns inte så mycket av historien (om det ens fanns någon) utan bara vissa bilder och bara… skönhet. Sorrentino har gjort det igen!
4. Mustang
Systerhistoria med klass. Bra skådespel, bra manus, skickligt utformad historia och en riktigt bra skildring om ung frigörelse. Dessutom har jag aldrig sett en film på Filmstudion med ett så spännande klimax.
3. När Marnie var där
Saknar visserligen lite av det här mystiska som Studio Ghibli tidigare haft med i sina filmer, men de får det att fungera ganska bra ändå och i slutändan märker man inte av det så mycket. Vacker och gripande. Vill bara se mer.
2. Brooklyn
Snygg och ytterst välgjord film om hemlängtan. Den stora stjärnan i filmen är helt klart Saoirse Ronan! Klockren insats.
1. Kubo och de två strängarna
Vad kan jag säga mer än vad jag redan sagt här på MovieZine? Storslagen film med strålande animationer som är värda mer applåder än jag kan ge. Helt klart den visuellt mest gripande rullen jag såg under 2016. ”Kubo och de två strängarna” fick mig att se Laika Studios som ett nästan lika kvalificerat animeringsföretag som Pixar och Disney.

Topp-10 bästa filmer jag har sett 2016 (som inte är från 2016):
10. Good morning, Vietnam
9. Sagan om prinsessan Kaguya
8. Den fantastiska räven
7. Farlig Förbindelse
6. Boyhood
5. Blue Velvet
4. Se7en
3. Draktränaren
2. Insidan ut
1. Victoria

Topp-10 mest framemotsedda filmerna 2017: 
10. Vaiana
9. Guardians of the Galaxy vol. 2
8. Life
7. War of the Planet of the Apes
6. The Greatest Showman
5. The Breadwinner
4. Euforia
3. Skönheten och Odjuret
2. Borg
1. The Snowman
12243 inlägg
för i svar på Filmrullens inlägg
12243 inlägg
Kul att du placerade "Kubo" på första plats! Jag håller med om att Laika är nu ett lika kvalificerat animationsbolag som Pixar och Disney.

Under årets som kommer ser jag mest fram emot "La La Land", "Dunkirk" och "Skönheten och Odjuret". 
648 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
648 inlägg
"La la land"! Hur kunde jag glömma den? Jo, den ser jag också fram emot.
12243 inlägg
för i svar på Filmrullens inlägg
12243 inlägg
Ja, den får man bara inte glömma, den har fått ett väldigt högt betyg på IMDb :)
2249 inlägg
för
2249 inlägg
Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag gillade The Witch eller Green Room mest från i år. Men det är någon av dem, och i övrigt så har jag sett så himla dåligt med nya filmer jämfört med tidigare år att jag känner mig oförmögen att göra någon egentlig topp 10 lista. Har jättemycket kvar att se. 

Bästa film (som inte är från 2016) är Paris, Texas och/eller Offret

De tre sämsta nya filmerna jag såg var Brothers Grimsby, Suicide Squad och The Neon Demon. De får varsin struken kapsyl, för att använda Putte-språk. 
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Bästa film från 2016 för min del är The Handmaiden och bästa film som jag sett i år är nog Inside Llewyn Davis.

Sämst är utan tvekan Suicide Squad, helt bedrövlig.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Jag måste också säga att Suicide Squad var den sämsta filmen under 2016. Man hade enorma förväntningar på den och så blev allt så fel. 
552 inlägg
för
552 inlägg
två bra filmer med premiär 2016:
the neon demon
the handmaiden

en topp 10 av mina nysedda 2016
1.orpheus (1950)
2.love exposure (2008)
3.flcl (2000)
4.a touch of zen (1971)
5.claires knä (1970)
6.only lovers left alive (2013)
7.female demon ohyaku (1968)
8.the end of evangelion (1997)
9.odjuret (1975)
10.inherent vice (2014)

rankad topp 100 (letterboxd)

2549 inlägg
för
2549 inlägg
Håller också The Handmaiden som den bästa 2016 filmen.
972 inlägg
för
972 inlägg
Bästa filmen år 2016 är är American Honey tätt efterföljd utav The Handmaiden. Andra bra filmer 2016 är: Nocturnal Animals, Arrival, The Neon Demon, Hell or High Water, The Nice Guys, Don't Breath, Everybody wants Some!!, 10 Cloverfield Lane, Toni Erdmann, Weiner, Manchester By The Sea, Captain Fantastic, Lo and behold, Swiss Army Man

128 inlägg
för
128 inlägg
Gör det lätt för mig och länkar till min Topp 50-lista 2016 (svensk premiär), här! 

12243 inlägg
för i svar på Vad blir det för film?s inlägg
12243 inlägg
Kul att du hade "Swiss Army Man" på första plats, den är riktigt bra :)
520 inlägg
för
520 inlägg
Från 2016: Sing Street, Arrival och Nocturnal Animals.
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Suicide Squad var sämsta filmen från 2016.
1159 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1159 inlägg
Bästa filmen från 2016 blev Deadpool för mig. Såg ingen annan film i år som utmanade denna.

Sämsta filmen från 2016 är Suicide Squad. Kan säga samma sak om denna.

Ett urval filmer som jag verkligen gillade och såg 2016. Pusher 1 och 2, Borta med Vinden, A Clockwork Orange, Maffiabröder, Berättelsen om Pi och Bron över floden Kwai.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Du har ju sett många bra filmer, A Clockwork Orange är ett riktigt mästerverk :)
1125 inlägg
för
1125 inlägg
Deadpool får min röst, <3
318 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
318 inlägg
Av de som kom ut 2016 utan inbördes ordning 
1. Deadpool
2. Arrival
3. Captain Fantastic  

Bästa filmerna jag sett i år som släpptes tidigare utan inbördes ordning. 

1. The Revenant
2. Spotlight 
3. Network
4. 12 angry men
5. Clockwork Orange
6. The King of Comedy
7. Storstadshamn 
8. Boyhood
9. Sunshine Limited
10. Drive

Sett extremt mycket bra film i år. Bästa filmåret för mig på mycket länge! 
616 inlägg
för
616 inlägg
bästa film: RESIDENT EVIL : DA PHANAL CHAPPPTÄR !!!!!!!!!!

sämsta skitfilm: SUISAAAJD SKWAAAD!!!

nu utgår jag bara från "blockbusters" iofs... tror dock detta stämmer överallt i universum ändå
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden