Klipp

Skribent

Viktor Jerner

3 februari 2016 | 11:00

Se Colin Trevorrow & Christopher Nolan diskutera analog vs. digital film

Spendera 90 fascinerande minuter i deras sällskap.
I samband med Sundance filmfestival förra veckan arrangerades en hel del paneler och filmdiskussioner av olika slag, och en av dem handlade om hur utvecklingen för analog film (fysiska filmrullar i kameran, exempelvis 16mm, 35 mm eller 70 mm) kommer se ut framöver. Det har länge diskuterats friskt vare sig den typen av filmskapande är på väg att dö ut helt nu när de digitala, hårddisksbaserade kamerorna har blivit standardalternativet. De är billigare, effektivare och produktionsmässigt smidigare på alla sätt, men ur ett konstnärligt perspektiv menar en hel del filmskapare att analog film är att föredra och kämpar med näbbar och klor för att få behålla det. 

Diskussionen modereras av Alex Ross Perry ("Queen of Earth") och han har fått med sig Christopher Nolan ("Interstellar"), Colin Trevorrow ("Jurassic World") och filmfotografen Rachel Morrison ("Fruitvale Station"). Alla fyra är starka förespråkare för analog film och får här en chans att argumentera för hur det kommer sig att de föredrar det framför digitalt. Vissa av anledningarna har helt med det estetiska att göra, men det verkar också finnas en sorts psykologisk trygghet för dessa filmskapare i att det de fångar genom kameran är ljus som träffar celluloid snarare än oförklarliga ettor och nollor i en hårddisk.


Rachel Morrison och Alex Ross Perry. 

Det är en på alla sätt fascinerande diskussion som går att se i sin helhet nedan. Jag gillar att ingen av dem helt förkastar digitalt filmskapande, utan de menar bara att båda alternativen borde få existera och att varje filmskapare borde ha möjligheten att välja. Snacket kan bli lite väl tech-inriktat ibland med kameralinser, framkallningsmetoder och liknande, men det är bara vid några enstaka tillfällen. Är man själv sugen på att pyssla med filmskapande i framtiden så är de bitarna också väldigt intressanta att ta del av

Det bästa med hela panelen kan vara det sköna tugget mellan Nolan och Perry, som representerar varsin sida av analogt filmskapande. Nolan gör massiva studiofilmer och Perry kämpar för varje ynka korvöre, men båda är lika passionerat övertygade om den analoga filmens betydelse för deras verk. Perry och även Morrison är också levande bevis på att analog film inte alls är något som behöver vara exklusivt för högbudgetfilmer. Trots att de ständigt arbetar med snäva budgetmarginaler som digitalt foto hade kunnat lätta lite på så prioriteras de analoga filmrullarna högst under deras produktioner, det är den viktigaste resursen. 

Det enda jag direkt saknar här är någon som hade kunnat representera det digitala fotots positiva sidor, någon som har bevisat att det kan användas för att skapa något lika vackert och stilfullt som resultaten av analog film. Tänk er att ha exempelvis David Fincher eller Steven Soderbergh där, det hade varit något. 


Tycker du att de har bra poänger? Bör man skydda analog film till varje pris? 
| 3 februari 2016 11:00 |