Anders Eklöf

8 december 2023 | 12:00

Recension: Playstation Portal är en imponerande men onödig pryl

Sonys nya bärbara konsol är imponerande på sitt sätt, men är väldigt begränsad av din internetuppkoppling.
När Playstation Portal utannonserades var det många som vid en första anblick både trodde och hoppades att det skulle vara en ny bärbar spelmaskin av Sony – men riktigt så är inte fallet.

Till att börja med är det en maskin som kräver att du redan har en Playstation 5 med installerade spel och inte minst en stark och stabil WiFi-anslutning i ditt hem. Det är hela konceptet med maskinen – att du kan streama dina spel till den lilla skärmen om din tv till exempel används av någon annan eller om du vill spela i sängen.

Det är ett kul, stundtals imponerande och något lyxigt koncept med en hög prislapp (nästan 3000 kr i Sverige) som jag har svårt att se kan få en överdrivet stor publik, men det största problemet är att det inte alltid fungerar särskilt bra.

Jag har testat Playstation Portal med några spel från i år, som "Alan Wake 2", "Final Fantasy XVI" och "Armored Core VI: Fires of Rubicon". Det första som slår mig är hur skarp bilden faktiskt är på den stora skärmen (jämfört med till exempel Nintendo Switch eller Steam Deck) och hur pass väl funktionerna i Dualsense-handkontrollen gifter sig med en bärbar maskin. Har nästa bärbara konsol av Nintendo en liknande skärm, kommer jag kasta pengar på den. När uppkopplingen fungerar som det ska är det imponerande att få se storspelen flyta på en mindre skärm med grym ergonomi, samtidigt som jag undrar varför jag inte sitter framför teven istället när en mäktig scen i "Final Fantasy XVI" spelas upp.

Det känns helt enkelt inte som att de stora blockbuster-spelen är gjorda för att upplevas så här, även om det är ett trevligt komplement om sambon har ockuperat teven. Bor du ensam är det här en relativt meningslös pryl.

Jag är medveten om att det snarare är min internetuppkoppling som strular än själva Playstation Portal, men det är helt enkelt störigt och tar mig ur inlevelsen när spelen inte flyter på som de ska. Det är märkligt att det ibland fungerar hur bra som helst när sambon tittar på Netflix, medan det andra gånger laggar som tusan när jag är ensam hemma. Det går tekniskt sett att spela även utanför ditt hem, men då gäller det att uppkopplingen är bra och att du inte behöver logga in via webbläsare, då Portal inte stödjer det. Snabba spel som "Armored Core VI" som kräver mycket fingertoppskänsla är inte heller att rekommendera, då den lilla fördröjningen som ofta sker gör det nästintill ospelbart.

Playstation Portal är en kul idé med en bra skärm som ligger skönt i händerna, med relativt få användningsområden. Om ingen i hemmet använder teven finns det helt enkelt inte riktigt någon poäng att plocka fram den. Det känns även lite som slöseri med en så bra skärm när den inte alltid visar upp sin maximala förmåga, på grund av hur pass stabilt ditt WiFi är för tillfället. När det fungerar bra, fungerar det riktigt bra – men när det fungerar dåligt, fungerar det riktigt dåligt. Dessutom finns det mycket billigare lösningar, som att koppla in en handkontroll i en iPad eller din mobiltelefon, för att sedan streama Playstation-spel via Remote Play.

Portal får mig mest att drömma om en riktig bärbar konsol av Sony, som inte förlitar sig på din internetuppkoppling för att fungera.

Ska du skaffa en Playstation Portal?
| 8 december 2023 12:00 |