Film

Skribent

Oskar Möller

1 oktober 2021 | 19:21

"No Time to Die" slår besöksrekord i Sverige

Enligt helt dagsfärska siffror från SF Studios har Bond-premiären gått ovanligt bra i Sverige. Daniel Craigs sista tur som agenten har öppnat med de bästa siffrorna sen julen 2019
När en nya Bondfilm blir av förväntas inget annat än succé från filmbolag och distributörer världen över. Men trots att många var förinställda på bra siffror verkar "No Time To Die" nå till oanade höjder. Filmen som nyligen haft premiär i Sverige (Torsdag 30/9 var officiellt premiärdatum) har redan slagit tittarrekord.
 
Ingen film har haft en så bra öppningsdag sedan Julen 2019 enligt dagsfärsk statistik från distributören SF Studios. Kring 55 000 människor stövlade in på biograferna för att se Bonds senaste äventyr - en anmärkningsvärt bra siffra i lilla Sverige. Att hela landet nyligen öppnat upp kan troligen ha varit en positivt bidragande faktor till succén.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
"No Time to Die" nöjer sig dock inte med att skörda framgångar i Sverige. I hemlandet Storbritannien uppskattas försäljningen av biljetterna från torsdagens premiär nå en hisnande 6.8 miljoner dollar i intäkter enligt branschtidningen Variety. Det är förvisso 26% procent lägre än motsvarande intäkter för premiären av "Skyfall" 2012 men ändå solida 13% över releasen av "Spectre" 2015.
 
"No Time to Die" har fått fina recensioner av kritiker världen över och ligger vid tiden för artikeln på 83%s rating på den populära betygssajten Rotten Tomatoes.
| 1 oktober 2021 19:21 |