INTERVJU

Skribent

Matilda Klinga

22 november 2016 | 22:00

Vi möter James Newton Howard - en av Hollywoods mest verksamma doldisar

Han har skrivit filmmusik i 32 år och har inte synts så mycket. Nu vill han möta sin publik och ska ut på turné. Vi träffade kompositören James Newton Howard på Stockholms filmfestival.
James Newton Howard är en legend inom filmbranschen. Men trots 8 Oscarsnomineringar och 150 filmer bakom sig har han varit ganska så osynlig. Men nu vill han möta publiken.

Vi träffade honom när han var på besök i Stockholm under filmfestivalen där han höll föreläsning. Nästa år kommer han tillbaka till Sverige med en turné där han spelar sin musik från 32 år i filmbranschen. Den senaste filmen han gjort musik till är "Fantastiska vidunder och vart man hittar dem".

Vad är utmaningen i att skriva musiken till en film inom Harry Potters universum?

- Först och främst kommer en film som denna att vara en utmaning eftersom det är så mycket musik, och det är mycket action och fantasi. John Williams skrev Hedwig's Theme som jag tror att alla känner igen, så det var viktigt att skapa något nytt. Filmen måste kunna stå på egna ben så därför använde vi bara en liten snutt av Hedwig's Theme i blöjan när man ser Warner Brothers-loggan. Sedan går musiken över till "Fantastiska vidunder" som är min musik. Det var verkligen en utmaning och jag är så hedrad över att jobba med en J.K. Rowling-film som har en sådan fantastisk historia. 

Vill du göra musiken till de resterande filmerna?

- Jag har blivit tillfrågad att göra den nästa och jag kommer naturligtvis att göra det, sedan får vi se.


"Fantastiska vidunder och var man hittar dem".

Varför tyckte du att det var viktigt att behålla Harry Potter-temat?

- Jag tyckte att det var viktigt eftersom när du ser loggan så hör du att filmen utspelar sig i Harry Potters universum. Det är inte Harry Potter eftersom han inte föds förrän 70 år senare men det är i samma värld. Jag tror att publiken tycker om att höra musiken för det sätter dem i rätt stämning. Sedan är det två till ställen i filmen där jag använder lite av Harry Potter-musiken, som en trevlig detalj. 

Var det svårt att göra musiken till din egen?

- Ja det tyckte jag, vi ville inte att det skulle bli för likt Harry Potter. Vi ville inte att folk skulle anklaga oss för att försöka vara Harry Potter. Vi ville att man skulle känna att filmerna är besläktade, som att den är en familjemedlem. Det som var en riktigt utmaning var att skriva musiken till alla varelser. De är fantastiska och väldigt intressanta men var och en av dem behövde vara lite annorlunda. De gör galna saker så då behövs mycket galen musik. 


"The Hunger Games".

Hur lång tid tog det att jobba med "Hunger Games" som du också har gjort musiken till?

- "Hunger Games" gick ganska fort. Jag jobbar med varje film under åtta veckor. Den första jobbade jag på i fem veckor. Jag tackade från början nej till "Hunger Games" för att jag hade aldrig hört talas om det. Då sa min son till mig att jag var galen om jag inte gjorde det. När jag väl beslutade mig för att göra musiken till filmen var det bara sex veckor kvar. 

Är någon film klar när du börjar komponera musiken?

- Nej, de är aldrig klara. De förändras hela tiden när jag jobbar med dem. Om jag börjar med att spela in en stor sekvens för till exempel "Hunger Games”, så kan de ha ändrat något i filmen veckan därpå. Då måste jag gå tillbaka och ändra musiken och då är inte alla effekter klara. När jag skriver musiken måste jag fantisera att effekterna finns där. 

Är det stor skillnad på att skriva musik för en storfilm kontra komedi?

- Ja det är det, i en film så som ”En shopaholics bekännelser” eller ”Min bästa väns bröllop” så är man inte så involverad i stora melodier eller stora teman som episk filmmusik. Det brukar vara mindre och mer intima produktion och med en mindre grupp av musiker.


"En shopaholics bekännelser".

Vad för musik berör människor mest? 

- Först och främst måste folk kunna relatera till karaktären. Musiken reflekterar vad de känner på ett mjukt sätt. Om musiken försöker för mycket så dödar den känslorna. Musiken måste vara väldigt subtil och reflektera exakt vad karaktärerna känner. 

Är det en fördel att jobba med samma regissör flera gånger?

- Det finns vissa fördelar eftersom det finns mycket tillit. Det finns en annan typ av tillit när man har jobbat ihop tidigare. 

Du jobbar ofta med regissören M. Night Shyamalan.

- Det är toppen, vi har haft både lätta stunder och andra har varit svåra. Jag tror att Night på många sätt har förändrat min stil. Jag började med att skriva lite tydligare och teman som man kan identifiera lite lättare när jag jobbade med honom.


M. Night Shyamalans "After Earth".

Hur började ditt musikintresse?

- Det började som pianist när jag var fyra år gammal. Jag var en klassisk pianist genom college och jag blev intresserad av Rock'n'roll jag gick då med i Elton Johns band 1975. Jag spelade med hans band under en längre tid. Jag var även en studiomusiker under en lång tid tills någon erbjöd mig att skriva musiken till en film 1985. Efter det ville jag inte göra någonting annat för jag älskade det så mycket. 

Vad är det du älskar mest med det?  

- Jag älskar att beskriva och avslöja mänskliga känslor. Jag tycker om att fantisera om mig själv i filmerna, jag föreställer mig att jag är kär i den här karaktären eller går igenom en tragedi. Jag kan relatera till karaktärerna. Man kan förändra filmer så mycket med musik. Jag skriver musiken hemma i Santa Monica och så kommer jag till Stockholm där folk känner igen min musik. Det är underbart att jobba med film, min musik hörs i hela världen. Det är något som betyder mycket för mig. Det är dags att visa mig för världen då jag inte har haft sociala medier. 

Hur får man biopubliken att komma ihåg musiken när de lämnar salongen?

- Du tar dig an filmen som om den vore den enda filmen du någonsin kommer att göra, och gör ditt allra bästa jobb. Det enda hopp du har är att skriva en melodi som de kommer ihåg. När människor lämnar biosalongen så är melodin en souvenir från filmen. 



Nästa år kommer du tillbaka till Stockholm för en konsert, vad kan vi förvänta oss av den?

- Man kan förvänta sig att höra musik från min 32 år långa karriär. Jag kommer att dirigera en orkester med kör. På turnén har jag har med mig 75 musiker och 40 sångare. Jag ska göra allt jag kan för att göra en fantastisk show. Jag vill visa folk hur jag jobbar och hur filmmusik skapas. 

Vad kan du berätta om Lasse Hallströms "TheNnutcracker" som du skriver musiken till?

- Det kommer att bli en vacker film där prima ballerinan Misty Copeland dansar. Keira Knightley spelar Sugarplum Fairy och Morgan Freeman spelar Drosselmeyer. Det kommer att vara en kombination av Tjajkovskij och min originalmusik. 

Du verkar ha många bollar i luften, har det alltid varit så?

- Ju äldre jag blir har jag tänkt att trappa ned men nu har det gått i motsatt riktning. Nu jobbar jag som en galning men jag är väldigt tacksam då det är så roligt. Jag tycker om att jobba. Jag vet inte vad jag annars ska göra, jag tänker i alla fall inte spela golf. Jag är en kompositör. 
| 22 november 2016 22:00 |