KRÖNIKA

Skribent

Patrik Linderholm

17 juli 2015 | 10:30

Hollywood måste sluta vara så naiva

Filmbolagen rasar över läckta trailers från Comic-Con – men är de inte lite väl naiva?
Som en del kanske har märkt ägde världens största nördmässa Comic-Con rum i San Diego under förra veckan och vi blev fullmatade med nyheter, bilder och videomaterial kring superhjältefilmer, tv-serier, spel och tidningar. En del material släpptes direkt eller strax efter deras officiella visning på mässan. En del är fortfarande otillgängliga för allmänheten – om man inte räknar de avfilmade kopior som florerar på nätet. För sånt sker ju hela tiden. Eller?

Som vi rapporterade tidigare i veckan blev filmbolaget Warner Bros. extremt upprörda över att avfilmningar av trailern till ”Suicide Squad” skett och laddats upp på ett antal plattformar. Deras plan var att enbart visa upp trailern för publiken på Comic-Con, för att sedan släppa den världen över vid ett senare tillfälle. Men efter läckan ”tvingades” de att lägga upp den högupplöst. ”Vi beklagar det här beslutet då det alltid var vår intention att låta klippet vara en unik upplevelse för Comic-Cons besökare, men vi kan inte fortsätta tillåta att filmen blir representerad av det lågkvalitativa klipp som stals från vår presentation” säger Warner Bros. i ett pressmeddelande.

Är det bara jag eller är detta en oerhört naiv tanke från Warner Bros. sida? Visar man ett material från en av världens mest välbevakade populärkulturella mässor – där dessutom inte bara press utan många vanliga fans rapporterar från – är det ju mer en regel än ett undantag att det filmas, fotas och rapporteras för att spridas vidare på sociala medier. Att något man visar upp här kommer att spridas vidare på ett eller annat sätt får man praktiskt taget räkna med – så varför inte släppa det högupplösta, officiella materialet på en gång?

Warner Bros. vill som sagt hävda att materialet de visar för publiken på Comic-Con är exklusivt för dem. Men i dagens samhälle är det omöjligt att ha något sådant exklusivt på en tillställning som detta. Att Warner Bros. ens tror att de kan undvika att innehållet på panelen inte på något sätt når resten av världen – som att Hall H (där de största panelerna hålls) skulle vara en sluten atmosfär – är en förbluffande naiv åsikt.

Visserligen kan man hävda att folket där, främst då icke-journalister, har lagt mycket pengar på de dyrbara Comic-Con-biljetterna och köat i timmar för att få en glimt av materialet och personerna bakom och att det därmed är dessa man ska prioritera. Förvisso, men ligger inte exklusiviteten i att få befinna sig just där – i samma rum som exempelvis Ben Affleck, Will Smith eller Stan Lee himself – och få njuta av stämningen och stunden? Att få se materialet på plats i närvaro inte bara av kreatörerna bakom utan också tusentals fans?

Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Om man inte tycker det är nog finns det dessutom andra sätt att erbjuda exklusivitet. Panelen som hölls för ”Star Wars: The Force Awakens” visade prov på just detta. Disney valde att släppa det material som visades (visserligen ingen trailer, utan bakom kulisserna-material – men fortfarande magiskt) samtidigt online så att alla fans världen över kunde få njuta av godiset. När panelen var färdig bjöd J.J. Abrams in samtliga Hall H-besökare på en exklusiv Star Wars-konsert där även ensemblen deltog. Här kan vi snacka plats-exklusiva arrangemang som inte går att dela till omvärlden lika lätt som en avfilmad videosnutt.

När Warner Bros. besökte mässan förra året och visade upp material för den hett efterlängtade ”Batman v Superman: Dawn of Justice” var det självklart att materialet läckte ut på nätet. Det tog dock flera månader tills omvärlden fick se på det officiella materialet i form av den första teaser som släpptes till filmen. I år dök den längre trailern som visades upp för filmen upp direkt efter att besökarna i Hall H hade fått njuta av den. Det kändes således som att marknadsföringsavdelningen på Warner Bros. lärt sig att materialet ändå når ut, så att de lika gärna kan släppa en officiell version av materialet. Men icke.

I skrivande stund är det ganska få av de trailers som visades på mässan som faktiskt finns att beskåda i all sin härlighet online. Warner Bros. gav vika med sina DC Comics-projekt, men Fox har inte släppt material från varken ”X-Men: Apocalypse” eller ”Deadpool”. Ryan Reynolds meddelade på Twitter att den sistnämnda kommer vi att få en glimt av om ca tre veckor, så väntan är inte jättelång – men materialet till exempelvis Duncan Jones ”Warcraft”-film beräknas inte komma förrän i november. 

Vad tycker ni – är det rätt av filmbolagen att bli upprörda när deras material sprids utan tillåtelse eller är de naiva i tänket att saker kan vara exklusiva i dagens klimat?
| 17 juli 2015 10:30 |