Efter pandemin och sviktande besökssiffror finns det flera frågetecken rörande biobranschens framtid. Försöken är många att dra in nya pengar och hitta vägen till framgång: allt från att film släpps samtidigt på din skärm hemma och på bioduken, till renodlade Box Office-succéer som "Top Gun: Maverick".
Det är uppenbart att pandemin har förändrat sättet vi konsumerar film på. Nyligen släpptes en rapport som visar att bara var fjärde svensk tar del av kultur på samma sätt som före pandemin.
I allt detta virrvarr av förändring kommer en gammal räv ut ur skuggorna och i hans vision verkar tiden ha stått still. Inte bara ska James Camerons "Avatar: The Way of Water" släppas efter 13 år av väntan, givetvis ska den också släppas i 3D.
Själv kan jag knappt förnimma senaste gången jag ens hörde ordet, än mindre att jag såg 3D på bioduken. Ur en pessimistisk synvinkel, kan man se Camerons försök att göra 3D inne igen som alltför sent. Ur en optimistisk synvinkel, kanske 3D ger biograferna en chans att sticka ut jämfört med hemmasoffan.
2009 skapade "Avatar" en 3D-boom som gjorde att nästintill varenda film skulle bli 3D. Men ytterst få filmer filmades i 3D. Skälet till det var givetvis kostnaden. Att använda 3D-kameror var, då som nu, mycket dyrare än att filma i vanlig 2D. Så lösningen blev att man filmade i 2D och sedan, i postproduktionen, gjorde man om filmen till 3D.
Enligt James Cameron är detta ett av de främsta skälen till att 3D dog ut, för att ingen gjorde det ordentligt. Genom att direkt filma i 3D blir teknologin givetvis mer inkorporerad än om man gör det efter filmningen. Men dyrt är det, och processen är svår, med tunga kameror och bökiga kamerariggar.
I intervjuer inför "Avatar 2" har Cameron förespråkat 3D som nödvändig för att ge biobesökaren en mer intim upplevelse. Det ska kännas som att man är på platsen där handlingen utspelar sig. Men frågan kvarstår: är 3D något som biobesökaren vill ha?
Jag tror att de flesta har minnen av att betala extra för en 3D-film, sätta på sig de svarta plastglasögonen och sedan i slutändan känna att tekniken inte gav några djupare intryck till filmen som helhet. Ett av Camerons mål med "Avatar 2" har varit att slänga 3D-glasögonen direkt i sopkorgen och istället med avancerade laserprojektorer skapa 3D-effekten inne i biosalongen.
Detta kräver dock speciella projektorer och i nuläget är det oklart om biopubliken kommer att kunna se "Avatar: The Way of Water" med den tekniken. 3D-glasögonen verkar vara här för att stanna, i alla fall ett tag till.
I en intervju i Hollywood Reporter säger Disney att de är medvetna om 3D-filmens förlorade glansdagar och att ”värma upp 3D måste göras taktfullt och försiktigt”.
På samma gång ser de potentialen i att få folk att resa sig upp ur sina egna fåtöljer och sätta sig i biosalongernas för att 3D kan ge en speciell upplevelse. Men det är många om. "Avatar" är den mest inkomstbringande filmen genom tiderna med hela 2,9 miljarder dollar i biointäkter. Trots det kan "Avatar 2" mycket väl underprestera på Box Office.
13 långa år efter dundersuccén kvarstår frågan om själva intresset för historien om Pandora och dess folk Na'vi lever kvar. Filmen har en redig budget på 250 miljoner dollar och det kommer krävas en hel del för att intäkterna ska tjäna tillbaka den.
Det ska bli intressant att se om James Cameron lyckas väcka det begravda 3D-intresset till liv. Men även vilken betydelse det kan ha för biobranschen som efter pandemin och sviktande intäkter behöver ta till alla knep som finns för att locka besökare. Oavsett det svala intresset för 3D ska man aldrig underskatta James Cameron och vad en visionär kan göra för filmen som underhållning.
För det är trots allt något alldeles speciellt med att se film på bio, med eller utan 3D-glasögon.
Se trailern till "Avatar: The Way of Water" här:
Marco Beslik