Mark Nielsen och Jonas Rivera har arbetat hos Pixar nästan så länge studion har producerat animerad film. De var med när ”Toy Story” tog filmvärlden med storm år 1995, och har både bevittnat och påverkat hur animationskonsten kom att utvecklas de följande 25 åren.
Aktuella med ”Toy Story 4” träffade producenterna MovieZine inför filmens premiär i London. Nyfiken på om ”Toy Story” verkligen behövde en fjärde film, och vad Pixar har på gång framöver? Läs vidare...
”Toy Story 3” kom ut för nio år sen. När började ni prata om en fjärde film?
Mark Nielsen: Det var Andrew Stanton som mot slutet av ”Toy Story 3” började leka med en idé för ”Toy Story 4”. Han är en av författarna och en av våra producenter. Han presenterade idén för oss, och vi blev överraskade. Vi trodde att det var den sista filmen. Men så började vi prata om det.
- Vi såg alltid ”Toy Story 3” som den sista filmen om Woody och Andy. Men de här filmerna har alltid handlat om Woody, och nu är han i en helt annan situation. Han är hos ett nytt barn, hans ägare är en flicka som föredrar att leka med Jesse. Han ifrågasätter sitt egna syfte. Och Andrew ville ta tillbaka Bo Beep, som vi inte hade sett sedan tvåan. Allt detta kändes filmiskt och spännande för oss, så han fick skriva vidare på ett första utkast.
Jonas, du har jobbat på Pixar sedan första ”Toy Story”. Hur var det, kände ni redan då att ni hade något banbrytande på gång?
Jonas Rivera: Absolut. Jag kände mig som den lyckligaste personen på jorden. Jag kom in som en praktikant, och såg den alla första scenen ur den första filmen, det var leksakssoldaterna som klättrar ut genom fönstret. Jag glömmer det aldrig. Jag blev förälskad i det och har lyckats hänga kvar där under alla år.
Aktuella med ”Toy Story 4” träffade producenterna MovieZine inför filmens premiär i London. Nyfiken på om ”Toy Story” verkligen behövde en fjärde film, och vad Pixar har på gång framöver? Läs vidare...
”Toy Story 3” kom ut för nio år sen. När började ni prata om en fjärde film?
Mark Nielsen: Det var Andrew Stanton som mot slutet av ”Toy Story 3” började leka med en idé för ”Toy Story 4”. Han är en av författarna och en av våra producenter. Han presenterade idén för oss, och vi blev överraskade. Vi trodde att det var den sista filmen. Men så började vi prata om det.
- Vi såg alltid ”Toy Story 3” som den sista filmen om Woody och Andy. Men de här filmerna har alltid handlat om Woody, och nu är han i en helt annan situation. Han är hos ett nytt barn, hans ägare är en flicka som föredrar att leka med Jesse. Han ifrågasätter sitt egna syfte. Och Andrew ville ta tillbaka Bo Beep, som vi inte hade sett sedan tvåan. Allt detta kändes filmiskt och spännande för oss, så han fick skriva vidare på ett första utkast.
Jonas, du har jobbat på Pixar sedan första ”Toy Story”. Hur var det, kände ni redan då att ni hade något banbrytande på gång?
Jonas Rivera: Absolut. Jag kände mig som den lyckligaste personen på jorden. Jag kom in som en praktikant, och såg den alla första scenen ur den första filmen, det var leksakssoldaterna som klättrar ut genom fönstret. Jag glömmer det aldrig. Jag blev förälskad i det och har lyckats hänga kvar där under alla år.
"Toy Story" från 1995 blev den första helt datoranimerade långfilmen.
Hur har CGI-animeringen förändrats de senaste 25 åren?
MN: Det där var ju precis i början. De tänjde på gränserna för vad man kunde göra och hur man skulle berätta en historia i detta medium. Nu är det otroligt vad man kan åstadkomma med teknologin, med detaljer ner på minsta nivå. Man kan göra det otroligt fotorealistiskt om man vill. Men vad som var viktigt för oss var att det kändes som de andra ”Toy Story”-filmerna, hur man mindes dem. Det kan inte se likadant ut, men det spelar nästan ingen roll så länge publiken ser filmen och tror att det är så här de minns karaktärerna de såg för tio år sen.
Pixar har alltid tänjt på gränserna och legat i framkant. Kan ni ge mig lite inside-info, vad är nästa steg inom CGI-animering?
JR: En sak vi fokuserar på är att historien ska stå i centrum. Vad behöver de här filmerna? Men en sak vi ser fram emot är att ta datorgrafik och utforska, inte bara fotorealism, men utforska nya stilar, nya slags karikatyrer och förenkla saker på ett sätt vi inte har gjort innan. Vi lekte lite med det i ”Insidan ut” men vi vill ta det ett steg längre. Vi har fem eller sex filmer på gång nu där vi har möjligheten att testa en ny look, och flera artister inom studion jobbar på det just nu.
MN: Det där var ju precis i början. De tänjde på gränserna för vad man kunde göra och hur man skulle berätta en historia i detta medium. Nu är det otroligt vad man kan åstadkomma med teknologin, med detaljer ner på minsta nivå. Man kan göra det otroligt fotorealistiskt om man vill. Men vad som var viktigt för oss var att det kändes som de andra ”Toy Story”-filmerna, hur man mindes dem. Det kan inte se likadant ut, men det spelar nästan ingen roll så länge publiken ser filmen och tror att det är så här de minns karaktärerna de såg för tio år sen.
Pixar har alltid tänjt på gränserna och legat i framkant. Kan ni ge mig lite inside-info, vad är nästa steg inom CGI-animering?
JR: En sak vi fokuserar på är att historien ska stå i centrum. Vad behöver de här filmerna? Men en sak vi ser fram emot är att ta datorgrafik och utforska, inte bara fotorealism, men utforska nya stilar, nya slags karikatyrer och förenkla saker på ett sätt vi inte har gjort innan. Vi lekte lite med det i ”Insidan ut” men vi vill ta det ett steg längre. Vi har fem eller sex filmer på gång nu där vi har möjligheten att testa en ny look, och flera artister inom studion jobbar på det just nu.
Pixar-veteranerna Mark Nielsen och Jonas Rivera har en vän i Forky.
Skulle Pixar någon gång kunna göra något mer vuxet eller barnförbjudet?
JR: Jag vet inte… Barnförbjudet? Det är inte vårt mål. Det beror kanske på regissören och rätt tidpunkt, man ska aldrig säga aldrig. Men vi älskar att göra familjefilmer. Vi ser inte dem som barnfilmer. Vi ser dem som vuxna filmer faktiskt. De har så mycket drama och patos men med en kul inramning.
Är detta slutet på filmserien eller kan ni se en ”Toy Story 5” i framtiden?
MN: Vi ville berätta den här historien, det är Woodys historia och vi ville avsluta det kapitlet. Som sagt, trean avslutade kapitlet om Woodys tid med Andy. Det här var en chans för Woody att lära sig en sista läxa och lära sig mer om sitt nya syfte. Om detta är sista ”Toy Story”-filmen så är vi nöjda med hur det hela knyts ihop.
JR: Jag vet inte… Barnförbjudet? Det är inte vårt mål. Det beror kanske på regissören och rätt tidpunkt, man ska aldrig säga aldrig. Men vi älskar att göra familjefilmer. Vi ser inte dem som barnfilmer. Vi ser dem som vuxna filmer faktiskt. De har så mycket drama och patos men med en kul inramning.
Är detta slutet på filmserien eller kan ni se en ”Toy Story 5” i framtiden?
MN: Vi ville berätta den här historien, det är Woodys historia och vi ville avsluta det kapitlet. Som sagt, trean avslutade kapitlet om Woodys tid med Andy. Det här var en chans för Woody att lära sig en sista läxa och lära sig mer om sitt nya syfte. Om detta är sista ”Toy Story”-filmen så är vi nöjda med hur det hela knyts ihop.