"Filmen har fått väldigt bra kritik i USA, vilket kanske kan bero på att den där hamnar i ett långt mer laddat sammanhang. Utanför denna kontext framstår den iallafall som alldeles för sentimental och inte berörande nog." Ulf Bergström, Bloggywood
"så obegripligt att man börjar leta efter dolda budskap. Men förgäves. Det jag ser är ett vackert bildberättande, som kulminerar redan i inledningens morgonsol över huskropparna. (..) Men framför allt ser jag ett nationalistiskt drama som helt bortser från allt som hände före och efter det att poliserna räddades ur sin för tidiga grav." Emma Engström, Göteborgs-Posten
"inte ens Stone själv innerst inne är riktigt övertygad. Och frigör man blicken från det påbjudna tunnelseendet bara en sekund, inser man det absurda i en maskulin måbrafilm som heter World Trade Center. I verkligheten var det alldeles för många som helt enkelt bara dog." Jan Söderqvist, SvD
"Något nytt kommer över huvud taget inte fram i Stones film, några nya grepp ägnar han sig inte heller åt, men bara känslan av att en stund känna av ödet för dessa människor är väl inte helt galet. Möjligtvis enahanda." Henric Tiselius, Stockholm City
"Bäst lyckas Stone med förvirringen i upptakten och att fysiskt gestalta hjälteduons helvete – där känner man hans hantverksskicklighet. Men han borde insett att 11 september-dramatiken inte behöver så förtvivlat kraftiga understrykningar." C-G Karlsson, Metro
"Som om vi inte redan fattat det eller sovit oss igenom World Trade Centers dryga två timmar. Därför föredrar jag Paul Greengrass kliniskt anonymiserade United 93 där ingen stjärnskådespelare står i vägen för vår tids mörkaste drama." Mats Bråstedt, Expressen
"Det är en film som flippar rätt rejält, rätt snart, det blir riktigt smetigt och kletigt. När röken lagt sig är vi alla, fortfarande, amerikaner. Till det har Oliver Stone inget att tillägga, ingen enda kommentar, inga invändningar. Mycket märkligt." Johan Croneman, DN
"...Det är möjligt att Stones huvudsakliga syfte är att påminna oss om ondskan som härjar där ute, men också godheten vi glömde fanns. Godheten som återfanns i efterdyningen av 9/11 och som förde invånarna i New York närmare varandra." Ella Koinberg, Cine.se
"En gripande och lätt vemodig skildring av vardagshjältar. Men man saknar ändå lite av regissörens normalt smått vansinniga temperament." Jan-Olov Andersson, Aftonbladet