"bygger genomgående på dialog istället för action. Det är i samtalet mellan poliserna om deras drömmar, ambitioner och inte minst politiska motsättningar som filmen lever. (...) I jämförelse med de flesta engelskspråkiga deckare har Ung snut (ingen bra översättning) en existentiell dimension som man skulle vilja se mer av." Jeanette Gentele, SvD "miljöer som luktar, superautentisk snutvardag och m-ä-n-n-i-s-k-o-r som vi bryr oss om, av hela vårt hjärta – men han glömmer inte heller publikens sug efter spänning." C-G Karlsson, Metro
"Dialogen, intrigen och brotten är oglamourösa, ärliga och smutsiga och det är oerhört skönt att aldrig veta hur saker och ting ska gå." Jenny Rickardson, Expressen
"Ingen av filmerna är dåliga, den franska till och med mycket gripande och jobbig. Men de skär sig och till slut, när Nathalie Bayes film tar över, finns inte mer laddning kvar än vad man hittar i tusentals psykologiskt upplagda deckarserier, bara lite pladdrigare och med lite mer jazz och elegans." Kerstin Gezelius, DN
"...till sist blir det mer action, mer våld. Den lille löjtnanten möter storstaden. Det är inte lika avundsvärt som på filmerna han såg." Jens Peterson, Aftonbladet