"I ett mästerlig epos – som känns som en timma – skildras de olidliga förhållandena på ön såväl som utvalda delar av personernas bakgrund, allt levererat med ett lika empatiskt som elegant handlag. (...) det är bättre än ”Flags” – avsevärt bättre." Jan Lumholdt, SvD "Resultatet är en vemodig och vacker men också illusionslöst brutal antikrigsfilm, som på alla punkter överglänser föregångaren." C-G Karlsson, Metro
"Eastwood regisserar med bravur, av någon språkförbistring finns inte ett spår, men speltiden på nästan två och en halv timma hade kunnat kortas något utan att filmens tematik gått förlorad." Mats Johnson, Göteborgs-Posten
"Kriget ter sig lika fruktansvärt oavsett synvinkel. Den insikten förmedlar Eastwood än en gång med storartad kraft." Bernt Eklund, Expressen
"genkänningsestetik som åtminstone för en västerländsk publik har mindre att göra med en förefintlig historisk verklighet än med vår bekantskap med diverse fiktionsalster. I den mån vi identifierar oss är det alltså inte bara med den japanska sidan, utan även med själva berättarsättet: inte historien utan filmhistorien. Det är skickligt." Maaret Koskinen, DN
"...en av huvudpersonerna är en menig som vill hem till fru och barn. En bricka i spelet, så som soldater skildrats i alla de starka krigsfilmerna. Oavsett vilket språk de talar." Jens Peterson, Aftonbladet