Mästerverk

Korra - kvinnan som sprängde gränserna.

År 2005 slog de två herrarna Michael Dante DiMartino och Bryan Konietzko sig in i tv-historien med den animerade tv-serien "Avatar: Den sista luftbändaren". Historien om den 12-åriga pojken Aang från Luftnomaderna, vars öde är att besegra Eldnationen och avsluta det Hundraåriga Kriget, då han är Avataren, den enda som kan kontrollera alla fyra element, eld, luft, vatten och jord och bron mellan den materiella världen och Andevärlden. Serien blev hyllad, av publik och kritiker världen över, och blev snabbt kulturförklarad. Och i april 2012 kom Dante DiMartino och Konietzko tillbaka med en ny historia i Avatar-världen. 70 år har passerat sedan Avatar Aang besegrade Eldnationen och bringade fred och balans bland de fyra nationerna. Tillsammans med sin vän, Eldfurste Zuko grundade Avatar Aang ett nytt land, United Republic of Nations, ett samhälle där bändare och icke-bändare kan leva i fred och harmoni. Huvudstaden döptes till Republic City. Efter ett långt händelserikt liv avlider Aang och Avatarsjälen färdas vidare till ett barn i Södra Vattenstammen – en flicka vid namn Korra. Korra växte upp under sträng bevakning under ledning av den Vita Lotusens Order och har tränats av Orderns mästare. Men hennes brister på den spirituella sidan som Avatar sätter käppar i hjulet och hon har svårt att lära sig luftbända. Hon hoppas att det ska vända med hjälp från världens enda luftbändarmästare Tenzin, Avatar Aangs son. Men även han har problem. Republic City befinner sig i kris. Kriminaliteten är hög och folket lider allt mer och Tenzin måste sätta sitt ansvar som rådman först. Korra accepterar det inte utan följer efter Tenzin till Republic City för att träna sin luftbändning där. Men väl i staden inser hon att den inte är alls vad hon föreställt sig, och snart dras hon ofrivilligt in i en anti-bändar revolution, där ena sidan styrs av den maskerade och mystiske Amon som vill skapa jämlikhet mellan bändare och icke-bändare. Korra skaffar snabbt vänner och allierade men i ett krig som påverkar alla i staden kan plötsligt vem som helst vara fienden. En kort summering av de övriga säsongerna kommer här: (Kan innehålla små spoilers) Säsong 2 dyker ner i den mer spirituella delen av Avatar-världen. Avatar Korra måste undersöka anledningen till varför mörka andar helt plötsligt uppkommit och börjat attackera människor. Korras farbror Unalaq, hövdingen av Norra Vattenstammen tar på sig ansvaret att träna Korra i den spirituella läran. Han har en teori om att folket i Södra Vattenstammen kastat de andliga traditionerna åt sidan och balansen kan bara upprättas genom att öppna de två stora Andeportalerna, en förmåga bara Avataren besitter. Men när Unalaq drar sina trupper söderut och stänger av samtliga hamnar i Södra Vattenstammen brakar ett inbördeskrig igång, med Korras far Tonraq i mitten och Korra börjar ifrågasätta sin farbrors intentioner. Kluven måste Korra se in i sitt inre för att finna det hon söker, då svaret ligger i den första Avatarens historia. En uråldrig strid mellan det goda och det onda ska snart påbörjas och Korra har helt plötsligt allt att förlora. Säsong 3 fokuserar på terroristgruppen Röda Lotusen, en grupp som splittrats från Vita Lotusens Order åratal sedan och som vill uppfylla den mänskliga friheten, skapa en värld utan ledare som styr. Fyra livsfarliga bändare från Röda Lotusen flyr fångenskap och en jakt, ledd av herre Zuko påbörjas, då han fruktar att Avatar Korras liv är i fara. Korra måste själv utföra sin plikt som Avatar och hjälpa Tenzin att återförena och bygga upp Luftnomaderna, då ett fåtal människor från alla nationer plötsligt börjar luftbända. Samtidigt hamnar Avatar Korra i konflikt med Jorddrottningen Hou-Ting om de nya luftbändarnas rättigheter och Röda Lotusens ledare Zaheer ser genast en möjlighet öppnas. Men vad är det Röda Lotusen egentligen vill med Korra? Deras mål kommer påverka Avatarens liv för alltid. Säsong 4 tar plats tre år efter Röda Lotusens önskan om frihet orsakat inbördeskrig i Jordriket. Avatar Korra har spårlöst försvunnit från världens ögon, märkt av hennes strid med Zaheer och ansvaret som tillfällig ledare för Jordriket hamnar hos den forna vaktkaptenen Kuvira från metalstaden Zaofu, vars uppgift blir att återställa Jordriket till ett förenat rike igen, innan den rättmätige arvingen till Jordrikets tron kan tillträda. Men Kuvira tar Jordriket som sitt eget och Tenzin ser ingen annan utväg ur den stundande konflikten än att hitta Avatar Korra innan det är försent. Bara hon kan återställa freden och balansen i världen. Men är Korra tillräckligt stark för det? Och är hon redo? Röstskådespelarna är otroligt duktiga på vad dem gör och alla passar in i deras roller. Janet Varney gör sin roll som Avatar Korra med passion, engagemang, styrka och inlevelse, medan J.K. Simmons lyser i sin roll som Tenzin och P.J. Byrne är fullkomligt charmig och go som den likadana Bolin. Den som sticker ut är dock Steven Blum, som spelar den hänsynslöse revolutionären Amon. Sällan har en karaktär gett sådana kalla kårar. Även mer etablerade skådespelare och välkända namn bidrar med sina röster till serien. Eva Marie Saint – Katara Clancy Brown – Yakone Steven Yeun – Avatar Wan Lisa Edelstein – Kya Henry Rollins - Zaheer Anne Heche – Suyin Beifong Zelda Williams – Kuvira Michael Dante DiMartino och Bryan Konietzko står för flera av manusen och deras författning är så magisk som det kan bli. Deras expertis inom den psykologiska människan ger en finare och djupare bild av Avatar Korra och även alla sidokaraktärer som lyfts fram genom seriens gång. Även deras mästerliga kritiserande av hur samhället delas upp mellan två sidor speglas fint genom första säsongen och genom resten av serien kan man känna hur stark närvaro politiken har, precis som idag men också makten hos den enskilda människan. Det är just titulära karaktären Korra som står i fokus och även den som får mest utveckling genom historiens gång. Och det är något magiskt med att bevittna henne växa upp, från en tjej som tar allt oseriöst till att fullt uppfylla sin plikt som Avataren, världens messias och fredsskapare. Allt som hon utsätts för, säsong för säsong - måltavla för allt farligare fiender, och hon lever i en värld som inte längre är i behov av en Avatar, där politiker och världsledare envist försöker klara sig själva och där folket ständigt ifrågasätter henne - gör att man sörjer med henne, man engagerar sig i hennes liv och glädjes åt hennes segrar. "The Legend of Korra" är en tv-serie som vågar ta ut svängarna ordentligt och skaparna Konietzko och Dante DiMartino älskar att trampa på vissa tår. Vi möter våld, död, förintelse och katastrofer genom varje säsong utan att det egentligen provocerar. Blod förekommer dock givetvis inte. Men det var just det påstådda, mer vågade våldet och karaktärers död som gjorde att serien fick plockas bort från Nickelodeons utbud och de sista avsnitten hamnade på Nicks hemsida, en vecka i taget, en minst sagt orättvis behandling. Rasideologin får sig en törn. Eftersom seriens grund ligger i den österländska delen av världen finns där heller inga vita människor, utan folk med asiatiskt utseende och/eller annan minoritet. Det som sticker ut är just Korra. Hon är en mörkhyad kvinnlig hjälte, något som vi inte ser alltför ofta idag (undantag finns) och hon är en kvinna med muskler och styrka men också ett gott hjärta, målmedvetenhet och svagheter. En förebild för många barn, ungdomar och vuxna idag. Varje säsong skrivs allt mörkare, allt större, alltid med en touch av religion, filosofi, politik och verklighet. Ständiga paralleller mellan vår värld och den fiktiva förekommer. Vi ser stora vapen, krig och kanoner, fascism och diktatorer, presidenter och demokrati och kopplingar till Nazityskland är noterbart genom historiens gång. Psykologiska kriser, som bland annat posttraumatiskt stressyndrom har en enorm betydelse under fjärde säsongen. Korruption, krig och fattigdom återkommer alltid i en eller annan synvinkel. En karaktärs val får konsekvenser, och det kan leda till vad som helst. Religionen hämtas från den österländska kulturen och för över det till serien utan att orsaka större komplikationer, för både tittaren och de riktlinjer som finns idag för hur detaljerat en religion får framstå. Men Bryan Konietzko och Michael Dante DiMartinos största mittenfinger mot den traditionella barn tv-kulturen är inte genom att ständigt benämna fascistiska ideologier och dess ledare eller påpeka problem som förekommer i vår värld som i den fiktiva. Den kommer genom gränssprängandet av de traditionella genusnormerna. Som jag tidigare nämnt är Korra den stora anmärkningsvärda karaktären som förkastar genus. Men även kvinnor i sig gör det också. Kvinnor har ofta en aktiv roll genom serien, alltifrån att vara hjältar till politiska ledare. Män har och får demonstrera deras beskärda del hjältemod, men det är alltid kvinnorna som vågar visa framfötterna mest, och då är det inte bara barn och unga kvinnor, utan mammor och även mormödrar. Kvinnor föreställs inte heller med tajta kläder och stora bröst, utan lutar mer åt en mer verklighetstrogen look och anatomi. Kvinnor får också vara goda, och de får vara onda, väldigt onda, och det är den onda diktatorn Kuvira som är en utstickare i den kategorin. Även sprängandet av den traditionella sexuella aspekten hos människan förkastas. Konietzko och Dante DiMartino vågar säga emot heterosexualitet, och introducerar både bi- och homosexualitet. Man får vara med man, kvinna kan vara med kvinna och så vidare. Nu kunde inte dessa två våghalsiga herrarna direkt visa homosexualitet på tv-skärmen, då Nickelodeons styrelse troligen skulle strypa dem först. Men att dem vågar definiera och sätta en ny gräns på vad som är ett modernt animerat program på en barnkanal är stort och det kommer dem bli ihågkomna för. Arbetet med animationen och bakgrundsmiljön är hela tiden skarpt och alltid vackert uppbyggt och målat. Studio Mir som står som animationsstudio från Säsong 2 och framåt är extremt duktiga på det dom gör och det blev ingen överraskning när Dreamworks skrev på för ett samarbete med dem under året 2014. Miljön visar en värld blandad med tempel, ruiner och exotiska miljöer, tillsammans med stora städer där industrialismen blir allt större och påverkar allt fler människors liv. Uppfinnarna blir allt modernare, bilar, radio och magnettåg är bara några av dem. Det är en fantastisk kombination som fungerar perfekt. En påhittad värld har aldrig sett bättre än så här. Det är som ett spektakulärt fyrverkeri som till och med utmanar Walt Disney Pictures och deras animerade filmer. Något som förtjänar extra uppmärksamhet är musiken, komponerad av samma kompositör som gjorde musiken till ”Avatar: Den sista luftbändaren”, nämligen Jeremy Zuckerman. Han bombarderar med ljuvlig och kraftfull musik redan under de första sekunderna av serien och fortsätter visa sin kapacitet under resten av serien. Allt från trevlig 1920-tals inspirerad musik till episka bombardment som skulle få Hans Zimmer att lämna stolen. Västerländsk och österländsk musik blandas till perfektion och förstärker seriens händelser ytterligare. Så fungerar ”The Legend of Korra” för vem som helst? Ja, egentligen gör den det. Även om man inte sett ”Avatar: Den sista luftbändaren” tidigare kan man se detta, då serien står på sina egna fötter, samtidigt som den blandar in karaktärer från ”Avatar: Den sista luftbändaren” med nya karaktärer. Serien riktas mot den lite äldre publiken, tonåringar och unga vuxna, då historierna är långt ifrån de barnvänliga avsnitten om Aang och hans vänner. Korras historia är våldsammare, mörkare, mer hjärtskärande och mognare, samtidigt som serien bidrar med skratt och leenden. Jag känner att historien om Korra överträffar den redan mästerliga ”Avatar: Den sista luftbändaren” på flera punkter och det är inte lätt. 2014 blev det år då serien avrundades och två år av gråtande, jubel och ilska led mot sitt slut. 2014 markeras som ett stort tv-år, med serier som "True Detective" och "Fargo" och fortsatta framgången med "Game of Thrones". I mitt tycke placerar sig "The Legend of Korra" bland dessa stora shower, då "The Legend of Korra" påbörjade en ny tid för barn- och ungdomsprogrammen. Jag citerar Avatar Korra från andra säsongen: "We are entering a new age." 5/5 – 10/10. Måtte vi se mer av Konietzko och Dante DiMartino i framtiden.
Fillefjonkan Filip Jönsson