Moln över Sils Maria 2014

Frankrike
124 MIN
Franska
Tyska
Moln över Sils Maria poster

Maria Enders blir erbjuden en roll i den pjäs som en gång gjorde henne berömd. Då spelade hon Sigrid,  en ung kvinna som driver sin chef till självmord, men nu handlar det om rollen som den äldre Helena. Tillsammans med sin assistent reser hon till Alperna för att repetera. En ung Hollywoodstjärna på väg uppåt i karriären ska spela Sigrid och Maria ser sig själv i henne, men för 20 år sedan. Repetitionerna blir en självrannsakan och en resa tillbaka i tiden.
3.6 av 43 användare

Clouds of Sils Maria
6 februari 2015
22 februari 2016
Engelska, Franska, Tyska
Frankrike
TriArt Film

25 maj 2014 | 15:01

Smart och välskriven dialog

Cannes Film Festival 2014 - Livet imiterar konsten, film smälter samman med teater och skådespelarna är oklanderliga i Olivier Assayas kammarspel. Dialogen - och den finns det mycket av! - är härlig att analysera.

Skådespelerskan Maria Enders (Juliette Binoche) nås av den dystra nyheten att en av hennes gamla manusförfattare har avlidit. I samma veva får en av hans gamla idéer nytt liv i händerna på en ung regissör. Det rör sig om en nyuppsättning av "Maloja Snake", en teaterpjäs och sedan film som betytt mycket för Maria när hon var ung. Hennes genombrottsroll ska dock gå till en av Hollywoods nya, heta skandaldrottningar, medan hon förväntas ta över som den äldre motspelerskan.

Det är premissen i all sin enkelhet, men "Clouds of Sils Maria" går djupare än så. Publiken tillåts att skala av precis så många eller få lager som de vill. När Maria och hennes assistent Valentine (Kristen Stewart) drar sig tillbaka till Alperna för att öva på manus och försöka lära känna sin nya karaktär, är det som om de två kvinnorna i pjäsen bär kusliga likheter med dem själva.

Bergens magiska miljöer där tiden verkar stå still öppnar upp för många och långa betraktelser. För Maria handlar det mycket om hennes karaktärer: Sigrid som hon spelade som 18-åring och om Helena som hon tar sig an nu. Via samtalen och repetitionerna med Valentine hittar hon nya sidor hos dem båda och hos sig.

Regissören Olivier Assayas ("Sommarminnen") återförenas än en gång med Juliette Binoche för ett kammarspel som bärs framåt av mångfacetterade karaktärer. Samtalen och funderingarna om identitet och image, om åldrande, konst, teater och film är en gottepåse för den som älskar smart, välskriven dialog. Här finns mycket som väcker egna tankar.

Filmen balanserar oväntat fint mellan att vara pretentiös och samtidigt lättillgänglig. Här kan alla troligen kan hitta något här som de känner igen och som speglar dem. Jag fastnar (inte oväntat för en recensent) för de återkommande reflektionerna kring hur olika vi kan tolka verk som film och teater.

I en scen går Maria och Valentine på bio för att se en påkostad blockbuster. Diskussionerna om filmens värde går naturligtvis isär, den äldre kvinnan menar att det är korkat och lättsmält medan hennes unga assistent hävdar att även en rymdfilm kan ha ett djup och mänskliga karaktärer. Vem som har rätt är upp till publiken att avgöra. Det är det fina med "Clouds of Sils Maria". Filmen dömer inte någon av sina karaktärer, och både "X-Men" och Tjechovs "Måsen" kommer upp på tal.

Då har jag inte ens nämnt Jo-Ann (Chloe Grace Moretz), som snart ska spela mot Maria på scen. Maria och Valentine roar sig med att googla skandalvideos på det kaxiga stjärnskottet. Kontrasterna mellan den gamla skolans skådespelerskor och dagens uppmärksamhetstörstande stjärnor är naturligtvis stora.

För oss i publiken tillkommer ett extra metalager av "vad är film och vad är verklighet?". Juliette Binoche är ju som bekant en Oscarsbelönad och erkänd aktris. Kristen Stewart har, sedan hon slog igenom i "Twilight"-serien, varit med om sin beskärda del av skriverier och Moretz spelade superhjältinna i "Kick-Ass". Det är en medveten och väldigt lyckad casting. Det skadar inte heller att både Binoche och Stewart är perfekta i sina roller. Juliette Binoche är ett nöje att se när hon växlar mellan karaktärer och kastas mellan känslolägen. Den som någon gång tvivlat på Kristen Stewarts skådespelartalang har bara inte sett henne i en så här inspirerad film.

| 25 maj 2014 15:01 |
2
Maria (Juliette Binoche) är en väletablerad skådespelare som efter sin favorit regissörs bortgång, ska hylla hans minne genom att spela den äldre kvinnans roll i den pjäs som hon 20 år tidigare slog igenom med, fast hon då spelade den unga kvinnan. Detta skapar inre konflikter inom henne både då har svårt att acceptera sin egna ålderdom och att den "nya" unga kvinnan stjäl hennes roll, då Maria fortfarande känner stor tillhörighet till rollen som den unga Sigrid i pjäsen, men också för att hon påminns hur hungrig och nonchalant hon själv varit när hon spelat Sigrid-rollen 20 år tidigare. Fantastiskt rollspel mellan Binoche och hennes yngre assistent Valentine (Kristen Stewart) samt den yngre kvinnan spelad av Chloë Grace Moretz. Lite triangeldrama kammarspel över det hela. Grymt skådespeleri dock känns storyn lite för matt och torr för att återspegla filmen rättvist. Men det är många som älskar den, så endast min egna åsikt. Hade önskat en tvist eller ett litet sprakande fyrverkeri för att få igång filmen. Betyget blir en svag 3a
5
Intelligent dialog och fantastiska skådespelarprestationer i denna mästerliga film om generationsväxlingar och om konsten att förkovra och anpassa sig till nuet. Att vi dessutom besökt platserna under årets Europa semester gör upplevelsen än större. Betyget kan därför inte bli annat en fem starka stjärnor. Kanske årets bästa film? Rekommenderas varmt!