Spel

Skribent

Anders Eklöf

23 februari 2022 | 16:00

Recension: "Elden Ring" är en makalös spelupplevelse

Spelet av "Dark Souls"-skaparna och "Game of Thrones"-författaren George R.R. Martin tar konceptet till nya spännande, skrämmande och utmanande höjder.
"Elden Ring" är det senaste spelet av utvecklarna From Software, som gjort sig kända för sina enormt detaljerade fantasyäventyr med en hög svårighetsgrad.
 
Den här gången har de haft hjälp av författaren bakom bokserien "A Song of Ice and Fire", George R.R. Martin, samt öppnat upp världen likt aldrig tidigare.
 
 
9a5774a5923997b6beb640c4902a587f ss b87601dee58f4dbc36e40a8d803dc6a53ceefe07
 

"Game of Thrones" möter "Dark Souls"

 
"Elden Ring" utspelar sig i The Lands Between, ett sargat land efter att den mäktiga ringen med samma namn som spelet krossades. Samtidigt dödades kungen Godrick, drottningen Marika the Eternal försvann och hennes halvgudar till barn tog bitarna av ringen och fick stor makt. Nu ligger landet i ruiner, härjat av odöda och groteska monster - samtidigt som ett mystiskt gyllene träd tornar upp över landskapet. Du spelar som en "Tarnished", en utvald krigare som är ute efter ringbitarna.
 
Den stora grejen med berättelsen i "Elden Ring" är att ingen mindre än "Game of Thrones"-författaren George R.R. Martin har varit med och skrivit den. På förhand har det varit lite tveksamt hur mycket han har varit inblandad eller om det mest är ett PR-trick, med tanke på att From Software är väldigt duktiga på världsbygge på egen hand.
 
Fantasyförfattarens fäbless för uråldriga blodsfejder, gamla kungariken och djupa karaktärsporträtt i kombination med mystiken, den enorma detaljrikedomen och de ohyggliga monstren hos From Software skapar dock något alldeles extra. Att de båda har en fascination för drakar, gör inte heller saken sämre.
 
"Elden Ring" är precis lika suggestivt och stämningsfullt som utvecklarnas tidigare spel, där det delvis är upp till spelaren att nysta upp vad som har hänt och hur allt sitter ihop. Med hjälp av George R.R. Martins bidrag skruvas allt upp några snäpp till, vilket gör det till ett ännu mer spännande äventyr.
 
9a5774a5923997b6beb640c4902a587f ss ae44317e3bd07b7690b4d62cc5d0d1df30367a91
 

En skrämmande, spännande och utmanade upptäcksfärd

 
Till skillnad från tidigare From Software-spel utspelar sig "Elden Ring" i en stor öppen värld, som du mer eller mindre får utforska helt i din egen takt. En av storheterna med till exempel "Dark Souls" eller "Bloodborne" är just utforskandet, vilket tas till en helt ny nivå den här gången. När du börjar kan du egentligen ta dig vart du vill i vilken ordning du vill, med risken att ett valfritt argsint monster dödar dig på vägen. Det finns en huvudväg att följa för att följa berättelsen, men det är en ganska liten procent av kartan det innefattar.
 
Det är istället oerhört stämningsfullt att vandra runt i en mörk skogsdunge och träffa på ett gäng mystiska vargmänniskor i en raserad kyrka, hitta en gammal fängelsehåla fylld med mordiska skelett eller springa på en livsfarlig drake mitt ute på fältet. Det häftiga är att kartan inte är proppfylld med massa uppdrag, som i många andra spel, utan det enda du har att gå på är landmärken och det du ser på horisonten. 
 
Det här ger en frihet som få andra spel lyckats med ("The Legend of Zelda: Breath of the Wild" kan nog vara en inspirationskälla), som gör varje spelsession till en spännande upptäcksfärd där nästan vad som helst kan hända. Det här framkallar en känsla jag känner igen från barndomen, när spel var något nytt och spännande. Vissa av de mindre grottorna man kommer i kontakt i är visserligen snarlika i sin design, men i sin helhet är variationen tillräckligt stor för att det inte ska göra något.
 
9a5774a5923997b6beb640c4902a587f ss 25cd489871907387c1b915022a96b196661b6e17
 

En vacker men inte överdrivet tekniskt imponerande mardröm

 
Världen i "Elden Ring" är väldigt vacker att titta på och mycket stor detaljrikedom. Att du nästan ständigt ser det gudalika trädet i fjärran och många platser du kan besöka är imponerande. I övrigt är det inget spel som kommer få dig att tappa hakan rent grafiskt, utan det är snarare i estetiken som det briljerar. 
 
Kruxet är att spelet även finns till de äldre konsolerna, så det kommer aldrig riktigt i närheten av den makalösa grafiken i remaken av "Demon's Souls" på Playstation 5. Dessutom saknar jag som spelar på nämnda konsol en hel del funktioner i Dualsense-kontrollen, då den vibrerar ganska sällan och med väldigt lite engagemang under mitt äventyr.
 
En välkommen nyhet är att det spelas musik i bakgrunden även när du inte slåss mot en av de många bossarna, likt i utvecklarnas tidigare spel. Stämningen förhöjs väldigt mycket av de melankoliska slingorna som spelas när jag rider runt i den raserade världen eller när musiken drar igång när jag springer för livet från en för farlig fiende.
 
9a5774a5923997b6beb640c4902a587f ss c372274833ae6e5437b952fa1979430546a43ad9
 

Gastkramande strider du känner igen

 
Har du spelat något spel av From Software tidigare är det egentligen inte överdrivet mycket som överraskar rent spelmekaniskt, förutom att du äntligen kan hoppa och rida runt i världen. "Elden Ring" är dessutom ett väldigt utmanande spel som kräver en hel tålamod, vilket kanske inte tilltalar alla. För mig är det en av storheterna i spelen, då striderna mot de till synes oövervinnerliga bossarna ger en välkommen rysning i kroppen och känslan när de väl faller till marken är oerhört svårslagen.
 
Det känns dock lite billigt att många animationer känns återanvända från tidigare spel, då det egentligen inte är mycket som överraskar i striderna rent tekniskt. När jag till och med känner igen ljudeffekter från "Dark Souls" från 2011 blir det lite väl påtagligt att de inte riktigt har gjort några större framsteg i vissa delar, även om det verkligen inte är något fel på striderna i sig. 
 
När det gäller bossar och andra monster du stöter på lider det verkligen ingen brist på kreativitet hos From Software, då de fortfarande lyckas få mig att trilla av stolen både en och två gånger.
 
9a5774a5923997b6beb640c4902a587f ss 8b58d96262fb0d62a482621b86c6ff85f4f57997
 

Ett makalöst äventyr 

 
På många sätt känns "Elden Ring" som det ultimata From Software-spelet, som de strävat mot ända sedan "Demon's Souls" från 2009. Resultatet är ett minst lika spännande, utmanande och kreativt spel som tidigare - fast uppskruvat till max med större frihet som gör upplevelsen både bekant och nyskapande.
 
Det var längesedan som ett spel fångade mig lika starkt som "Elden Ring". Ibland funderar nästan en del av mig på om det kanske vore dags att säga upp sig från jobbet, så att jag får mer tid att utforska de skrämmande katakomberna, de lummiga skogarna och de illavarslande borggårdarna i The Lands Between.
 
Bara det faktumet att "Elden Ring" får mig att känna som jag nästan aldrig gjort av ett spel sedan barndomen eller tonåren. Den där känslan att ett spel betyder allt när man väl spelar det, där varje minut är en del av äventyret.
 

"Elden Ring"

 
Small 1fde785f13b7df3d32888d16426eb45c 274714908 3145305005747490 1251944921583203006 n
 
Genre: Rollspel/äventyr
Utvecklare: From Software
Utgivare: Bandai Namco Entertainment
Format: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S och PC
Släpps: 25 februari
 
 
Vad tycker du om From Software-spelen?
| 23 februari 2022 16:00 |