Serie

Skribent

Alexander Kardelo

10 september 2019 | 15:00

Rosario Dawson om rollen i noir-serien "Briarpatch"

Första säsongen av Sam Esmails nya antologiserie är en pusseldeckare om polismord i en småstad. MovieZine mötte skådespelerskan på premiären i Toronto.
Thrillerserien ”Briarpatch”, skapad av tv-kritikern Andy Greenwald, kommer ur hans kärlek för slitna pocketdeckare med skruvade karaktärer och snaskiga intriger. Det är den typen av värld där Tarantino, bröderna Coen och David Lynch gärna rör sig i, bland korrupta och kriminella, lagens män och lowlifes, och Greenwald såg fram emot att uppdatera en sådan historia för en modern publik.

I centrum står Allegra Dill, en tuff storstadsbrutta som kommer hem till den svettigt varma Texashålan för att undersöka ett mord. Närmare bestämt mordet på hennes lillasyster, som var polis och dödades av en bilbomb. Allegra, som inte varit hemma på åratal, möter på gamla vänner och skapar sig nya fiender på sin jakt på sanningen. Samtidigt har en bunt med djur rymt från den närliggande djurparken, och någon försöker ta livet av fler poliser. Det är en knäpp värld som hon inte kan lämna fort nog.

- Rosario får jobba med många weirdos, skrattar Andy Greenwald efter premiärvisningen i Toronto.
 

Noir-doftande drama

 
Vi har just fått se de två första avsnitten av detta noir-doftande drama, och Rosario Dawson sitter i publiken och får själv se ”Briarpatch” på stor duk för första gången. Hon berättar i den följande frågestunden att hon själv är lika ovetande som publiken om var serien är på väg.

- Jag lockades av att jobba med Sam Esmail, jag var ett stort fan av Sam och ”Mr. Robot”. Han är smart och helt otrolig. Piloten var så briljant skriven från första början. Men jag vet fortfarande inte hur serien slutar. Vi filmar än, och är bara på avsnitt 9. Grunden i boken är ju kvar men mycket annat har förändrats. Det är många detaljer och karaktärer, mycket som pågår. Jag ville inte veta hur det slutar och kanske börja tolka hur jag skulle göra något annorlunda.

- Allegra är skarp, hon har kontroll, men hon förlorar allt det. Hon tror att undersökningen ska ta en vecka, sen får hon dra hem. Jag ville uppleva det med henne. Fast hon tror hon vet vad som pågår är hon lika ovetande som publiken. Ingenting i staden verkar logiskt för henne. Hon får lägga pusslet en bit i taget. Jag är tacksam att jag inte hade alla pusselbitar från början, så jag fick gå igenom den här resan med min karaktär.
 
 

”Ross Thomas är min favoritförfattare”

 
Boken ifråga är skriven av Ross Thomas och gavs ut 1984. Greenwald hyllar författaren, men tog sig också friheten att göra några uppdateringar i tv-adaptionen.

- Han är min favoritförfattare. Han skriver smart och med en skön stil. Alla hans karaktärer och hjältar är 38 eller 39 år, han kände att det var sista året då man kunde göra misstag och komma undan med dem. Det är intelligenta karaktärer och jag älskar att se folk som vet vad de gör. Allegra dissekerar den här staden med en stor självsäkerhet.
 
- ”Briarpatch” är en av hans mest framgångsrika böcker. Inte den bästa, men den som funkar bäst för en adaption. Men det var viktigt för mig att flytta handlingen till modern tid, och att ändra Ben Dill till Allegra Dill. Jag var nyfiken på hur den här historien skulle utspela sig med en färgad kvinna i huvudrollen. Och att släppa loss zoodjuren kändes rätt för den här staden.

Rosario Dawson är uppenbart förtjust i sin rollfigur, en kvinna som inte tillåter sig själv att känna några känslor. Hon berättar:

- Jag älskar en kvinna som är så mycket sig själv, vad hon tror iallafall. Hon är bestämd om många saker i den här världen, sedan hon var ung. Hon spelar cynisk. Och jag tror inte att hon har släppt in kärlek i sitt liv.
 
- Det är en utmaning med så många scener där hon inte tillåter sig själv att känna saker. Det var intressant att spela henne som kall och tyst, och låta andra karaktärer prata om henne och berätta om hur de tycker att hon är. Hon får navigera genom det och skapa sin egna bild av vem hon är. Känslorna kommer in på ett sätt som hon aldrig hade föreställt sig.
 
 

En ny antologiserie

 
- Det var en otrolig resa för mig också att se tillbaka på mitt liv, nu när jag är 40 tittar man tillbaks med en annan lins. Vad är det för kritiska ögonblick i livet som får en att stanna upp och se tillbaka? Hon tvingas återvända hem och fundera över hur hon blev kvinnan hon är. Hennes omständigheter förändras så hon måste växa upp, berättar Dawson.

”Briarpatch” är producerad av Sam Esmail, som förutom framgångsrika ”Mr. Robot” står bakom dramaserien ”Homecoming”. Andy Greenwald säger att Esmail trodde på projektet från första början, och var den förste och ende som fick läsa hans manus.

- Han ringde dagen efter och ville göra den. Han har pushat oss enormt, att drömma större om vad serien skulle bli och hur den skulle kännas. Han hjälpte oss att hitta regissörer av Ana Lily Amanpours kaliber och tro på deras vision. Han såg det också som en antologiserie. Allegras historia är den här säsongen, och hon kan ju inte direkt komma tillbaks nästa säsong då något annat händer henne.

- Den största komplimangen man kan få av Sam är ”you’re pushing it”. Det sa han ofta.
 
 
”Briarpatch” får tv-premiär någon gång under hösten.
| 10 september 2019 15:00 |