22 Oktober 2008 | 01:10

"Jag vill göra smarta genrefilmer"

INTERVJU Jeremy Bolt är för den breda publiken mest känd som producenten bakom ”Resident Evil”-trilogin och det långvariga samarbetet med regissören Paul W.S. Anderson. När Bolt påbörjade filmatiseringen av sitt senaste projekt ”Pandorum” i Tyskland åkte vi till Berlin, för att få veta hur mycket han och Anderson gillar tv-spel och hur de fick Joan Allen att svära som en borstbindare i bioaktuella ”Death Race”.

Du och regissören Paul W.S. Anderson har ett nära samarbete sedan flera år och har ett produktionsbolag ihop. Hur lärde ni känna varandra?

Vi träffades i London under det tidiga 90-talet och fann varandra direkt. På den tiden var filmerna som gjordes fulla av politik och sociala budskap. Vi däremot älskade amerikansk film och ville göra något i stil med ”Die Hard”. Den regissör som kanske definierat oss mest är Ridley Scott med sina klassiker ”Alien” och ”Blade Runner”. Passionen för filmer som dessa har förenat och skapat ett varaktigt band oss emellan. Så vi kom överens om att göra film tillsammans. Efter att ha kämpat fram finansieringen gjorde vår första film tillsammans, ”Shopping” med Jude Law och Sadie Frost.

Hur skulle du vilja beskriva filmerna ni satsar på i ert gemensamma produktionsbolag, Impact Pictures?

Vi vill göra intelligenta genrefilmer. Då menar jag främst science-fiction, skräck och action. Vi har ett ganska bra tag snackat om att vi vill göra en fantasyfilm, men det är svårt att hitta rätt regissör. Det är tänkt att ha en hög budget och relativt kända skådisar.

Både Paul och jag älskar ”Resident Evil”.


Er nyutkomna film ”Death Race” har en tydlig tv-spelsestetik över sig. Det är inte direkt första gången du och Paul gör filmer med inslag av tv-spel.

Ja, vi tycker att tv-spelsvärlden är mycket inflytesrik idag. Spelen är visuella och starka och bör verkligen tas på allvar - särskilt om man som vi har målgruppen 16–24-åringar som främsta publik.

Det känns som om ni är gamers själva?

Ja, både Paul och jag älskar ”Resident Evil”. Jag gillar den första delen i serien mest och han är förtjust i den senaste, fyran. Nu ska ju snart en ny del komma på de nya konsolerna. Den kommer att utspelas i Afrika. Kan du tänka dig hur konstigt det kommer att bli?

Ja, det blir väl några skabbiga, zombieinfesterade lejon som attackerar skiten ur oss stackars spelare.

Hahahahahahaha. (Jeremy Bolt flabbar hejdlöst en bra stund innan han återfår andan.)

Från ett till annat. Jag undrar hur ni har fått Joan Allen att medverka i ”Death Race”. Fängelsedirektören från helvetet är inte direkt den typen av roller vi är vana att se henne i.

Joan Allen och Universal Pictures hade ett bra förhållande sedan Jason Bourne-filmerna, så vi kom i kontakt på det sättet. Sen fick Paul träffa henne för att övertyga henne om att vara med. Hon blev fängslad av projektet. Hon gick med på att spela rollen bland annat för att den skilde sig så mycket från det hon gjort tidigare. Vi tänkte direkt att det måste vara Joan som spelar den här rollen. Det finns inte många skådespelerskor som har samma starka, intelligenta utstrålning. Hela karaktären – vilket nog de flesta i utlandet inte vet – är baserad på en verklig kvinna. En tuff kalifornisk fängelseguvernör som ofta gick omkring bland sina fångar!

Det är någon form av prestation att ni kunde fylla Joan Allens läppar med så många fula ord på en gång. I en av hennes repliker hörde man i en och samma mening uttrycken ”cocksucker”, ”fucking” och…

“Take a shit on the sidewalk.” Ja, haha.

Alright. Berätta för oss om ”Pandorum”, filmen du just nu spelar in i Tyskland med regissören Christian Alvart. Hur går inspelningen?

Inspelningen har pågått i fem veckor och det går bra. Rollistan är underbar, vi har till exempel Ben Foster. Filmen är sci-fiskräck i samma stil som ”Alien”.

Eller som ”Event Horizon”?

Ja, men den här är tänkt att vara mindre psykologiskt skräck och mer fysisk. Vi har ekon av både ”Alien” och ”Event Horizon” och en helt fantastisk twist. Det är en av de där filmerna där man undrar vad det är som egentligen pågår… Filmen har ett fysiskt element av skräck. Det betyder alltså någon form av fysisk manifestation… (här blir Bolt plötsligt mycket förtegen och vill absolut inte avslöja för mycket om filmens onda närvaro däremot talar han gärna om känslan i filmen.) Det är mer realism än fantasy. Vi försöker få det att kännas verkligt. Estetiken är som en blandning av ”Seven” och Sovjetunionens Ryssland. Mycket brunt och grönt – vi använder oss inte alls av det blå filtret.

Hur är det att filma i Potsdam?

Det fungerar mycket bra. Vi har ett professionellt arbetslag gott om utrymme och är omgivna av ett vackert naturlandskap. Jag filmade första ”Resident Evil” i Berlin, men det var i en studio som var betydligt mindre än den här. Nu har vi ett helt övergivet kraftverk som del av vårt rymdskepps interiör.

Man måste förtjäna rätten att använda ironi.


Potsdam ligger mycket nära Berlin. Brukar du och besättningen ta dig dit och festa loss?

Själv är jag mest på inspelningsplatsen. Men filmbesättningen deltar livligt i det lokala nattlivet. Skådespelarna också. (Här växlar producenten spår in på ett nytt ämne – filmens kvinnliga huvudrollsinnehavare, den utanför hemlandet okända tyska 27-åringen Antje Traue, som han öser idel lovord för). Hon är helt häpnadsväckande. En stark kvinnlig huvudrollsinnehavare i den här filmen.

En ny Milla Jovovich?

Ja.

Det känns som om majoriteten av dina och Pauls filmer riktar sig till en yngre manlig publik. Önskar ni inte att ni fick med tjejerna också?

Det är något vi måste bli bättre på. Vi måste expandera målgruppen. En kommande film jag och Paul tänker göra är en gangsterhistoria där en kärleksrelation står i centrum. Det baseras på ett tidigare klassiskt filmförhållande mellan Bob Hoskins och Helen Mirren. Vi tänker utöka vår kvinnliga publik utan att förlora grabbarna.

Om vi tittar på ”Death Race” så är det ju en übergrabbig historia. Så pass testosteronfylld att jag ibland undrar hur mycket av det ni filmar är ironiskt menat.

God ironi kan bara fungera om man tar publiken på allvar. Då kan man kosta på sig det till kanske 10 procent. Jag menar att man måste förtjäna rätten att använda ironi.

Men visst känns det som om den klassiske actionhjälten är död? Vi har ju inte fått någon som fyller ut skorna hos en Schwarzenegger, Stallone eller Willis?

Varje tid ställer olika krav på sina filmstjärnor. Jag tror att Jason (Statham) skulle kunna bli stor. Men det är en annan tid. Om man tittar på filmerna som är populära just nu till exempel. ”The Dark Knight” och filmen om den där tjejen som blev gravid och som var nominerad på Oscarsgalan…

”Juno”.

Ja, den. I ”The Dark Knight” är Jokern till exempel en komplex skurk och står för total anarki.Publiken behöver intelligens nuförtiden. Om du är för dum så har du ingen chans i helvetet att lyckas. Publiken behöver lite intelligens serverad med sin eskapism. Med det vill jag inte säga att folk gillar pretentiösa filmer, för det tror jag inte att de gör.