TV Junkie (2013)

Huvudrollsinnehavare
1.5 av 2 användare

RECENSION: TV JUNKIE

Vår reporter i knarkträsket
En närgången studie av en framgångsrik TV-reporters kamp mot missbruket, berättad genom hans egen videodagbok. Starkt, ogenerat och prisbelönt.

Rick Kirkham fick sin första videokamera vid fjorton års ålder, de båda blev snabbt livskamrater och gick inte att dela på ens med våld. Allt Rick upplevde de närmaste årtiondena fastnade på band. Sammanlagt hade ”TV Junkie”-regissörerna Michael Cain och Matt Radecki över tretusen timmar videomaterial att botanisera bland när de skulle berätta den svåra historien om en TV-reporters, familjefars och drogmissbrukares uppgång och fall. En historia som belönades med juryns specialpris för bästa dokumentär vid Sundance Filmfestival 2006.

Rick som alltid velat bli känd, uppnådde sina drömmar i tidiga trettioårsåldern i rollen som nyhetsankare för ”Inside Edition”, med en egen TV-show om äventyr. När första sonen kom till världen blev det bröllop med hustrun Tami och de skaffade snabbt sig ett stort hus i Dallas i hopp om att kunna leva där lyckliga tills döden skulle skilja dem åt.

Nu blev det inte så. Precis som alla människor med en stressig vardag behövde Rick ett sätt att koppla bort sig från vardagen, i hans fall handlade det dock varken om golf, korpfotboll eller körsång. Allt eftersom att åren gick eskalerade hans sporadiska crackrökning till ett grovt och okontrollerat missbruk som drog ner både hans karriär och familjeliv i en djup svacka. Ironiskt nog var det Las Vegas-polisen som lärde den dåvarande kriminalreportern allt han visste om kokain. Vi upplever det hela bakom stängda dörrar i en enastående studie i mänsklig förnedring, Fyllt med ständiga nya löften om bättring, återfall, rehab-besök, skulder, självmordstankar och familjebråk med barnen storgråtandes i mitten.

Kirkham filtrerar sin värld genom kameralinsen. Han använder den som en ursäkt att få ställa känsliga frågor till personer i sin närhet. Den fungerar även som en ocensurerad videodagbok, som får höra allt om vad ångest och självhat heter samt bevittna både sex och crackrökning. Regissörerna har valt att blanda de gryniga 90-talsvideoklippen med Kirkhams TV-inslag på nyhetsredaktionen vilket ger oss en närgången och ogenerad obeservation av en till synes perfekt familjs splittring.

Närmaste släktingen är Jonathan Caouettes mycket sevärda ”Tarnation”, men under filmens tidiga morgonvisning når även filmupplevelser från ”The Friedmans”, ”Grizzly Man” och ”Ett anständigt liv” mitt minne, vilket knappast är ett dåligt betyg.

När familjebråken urartar blir ”TV Junkie” riktigt stark då Rick, full av konspirationstankar, vänder sin frustration emot sin fru inför barnen, vilket resulterar i högljudda och våldsamma bråk där polis tillkallas. Ändå envisas han med att låta bandet rulla, ibland tvingar Rick även sin fru filma sig själv under telefonsamtal för att få med båda sidorna av myntet. Styrkan i filmklippen ligger i Ricks vana inför kameran, hans förmåga att även i påtänt tillstånd hålla sig nästan lika samlad som en nyhetsreporter gör filmen intressant.

Även om hans livsöde inte känns lika unikt som Timothy Treadwells (”Grizzly Man”) gör regiduon Cain och Radecki ett tappert försök till att på ett liknande sätt glorifiera sin smått osympatiska TV Junkie på sluttampen av filmen, något som känns hyfsat oförtjänt. Rätt så vingligt snubblar filmen över samma mållinje som storebrorsan ”Tarnation”, för sent för att kunna upplevas som revolutionerande i stilen men resan dit säger det mesta om livets svårmod och spruckna drömmar.

ONÖDIGT VETANDE "TV Junkie" vann juryns specialpris för Bästa dokumentär vid Sundance Filmfestival 2006.