"Vi gör saker med 3D som ingen annan har gjort"

4 September 2009 | 15:25

"Vi gör saker med 3D som ingen annan har gjort"

Från Nicolas Cage i "National Treasure" till Johnny Depp i "Pirates of the Caribbean"-trilogin, Jerry Bruckheimers hjältar kan kallas för mycket… men knappast söta och gulliga. Förrän nu.

Men trots att gänget i hans senaste film ”G-Force” är specialtränade, luddiga gnagare bjuder de på lika mycket action som vi är vana vid från monsterproducenten.

Här berättar han om arbetet med filmen och sin inställning 3D-tekniken som håller på att revolutionera hela filmindustrin.

Berätta hur projektet kom till

Regissören Hoyt Yeatman fick idén från en händelse med sin sexårige son, som en dag kom hem med ett marsvin och sa: "Voe det inte coolt om de här var en specialstyrka?". "Jo." Så började han utveckla det hela och anlitade en tecknare för att skissa på de olika karaktärerna. De blev rätt lika de du ser i filmen. Och jag bara älskade karaktärerna och konceptet. De är så söta, helt bedårande. Se på hur de rör sig, hur pälsen rör sig. De är så uttrycksfulla, det är fantastiskt att se.

Penelope Cruz har, vad jag vet, aldrig gjort en voiceover. Varför valde du en spansk skådespelerska, och just henne, för filmen?

Tja, hon är en underbar skådespelerska och en röst är också skådespeleri. Juarez har alltid varit en spansk karaktär.

Hur hittade du resten av skådespelarna?

Vi har gjort många filmer ihop med Nicolas Cage. Jag skickade honom manuset och han fick välja vem han ville spela. Han valde mullvaden Speckles, och hade som vanligt fräscha idéer för hur han skulle spelas. Jon Favreau gör Hurley med en riktigt varm och rätt rolig röst. Det blev en annorlunda casting, vi tog ut ljudklipp från olika filmer och lyssnade bara på skådespelarnas röster.

Du har väl aldrig gjort något för en så ung publik. Är det en annan erfarenhet?

Ja, jag jobbar på det fortfarande. Det skiljer sig så mycket. De actionsekvenser jag vanligtvis gillar, och som vi också spelade in, blir för våldsamma för den här målgruppen. Och det handlar inte om barnen, de vill ha det så! Det är föräldrarna som säger, "jag vill inte att mitt barn ska se det här". Och vips, två veckor senare är barnen hemma hos en kompis och ser det på dvd. Men i fem-, sex-, sjuårsåldern är det föräldrarna som bestämmer även om det finns en viss tjatfaktor - barnen ser reklamen på tv och tjatar tills föräldrarna tar med dem. Så det är en helt ny lek för mig att lära mig.

Varför var det viktigt att göra filmen i 3D, och hur skiljer sig den tekniken mot hur det såg ut för några år sen?

Jag tycker teknologin har blivit så mycket bättre. Ögonen blir inte lika trötta idag, och vad gäller 3D gör vi saker som ingen annan film tidigare gjort. Det är spännande att kasta ut saker mot publiken, speciellt en barnpublik, de älskar det.

Vad fick dig att köpa idén?

James Cameron bjöd över mig och visade upp vad han hade gjort i 3D. Han visade upp testscener han hade gjort, inte för hans film utan bara på prov, och det var superbt. Det ger tittaren en helt annan upplevelse. Det var vad vi försökte göra. Vi filmade faktiskt inte i 3D. Eftersom alla animerade sekvenser görs digitalt var det lätt att omvandla till 3D, men alla skådespelare filmades med den konventionella tekniken.

Kommer du att jobba med 3D igen?

Jättegärna. Men det beror på hur snabbt man bygger om biograferna till att klara av den nya tekniken. Det går långsammare nu på grund av ekonomin.

Kan du tänka dig "Pirates 4" i 3D?

Det är möjligt. Allt är möjligt.

Tror du att det går att använda i tv också, eller är det för svårt?

Det är nog lite tuffare men inte omöjligt. Jag var på en mässa för tre år sen där de visade upp tv-spel i 3D. Bilspelen blev fantastiska. Men jag har inte sett det ute på marknaden ännu, kanske i Japan men inte här.

Hur viktig är tekniken bakom en film jämfört med historien, regissören...?

Historien är viktigast, ihop med karaktärerna och miljöerna. Funkar inte det så hjälper det inte hur mycket man än piffar till det, 3D eller vad som... Det handlar om berättelsen, och karaktärerna.

Det måste vara spännande för en producent när det kommer något nytt som 3D, men samtidigt är det också dyrt och svårt. Vilket väger tyngre för dig?

Det är alltid spännande att bjuda publiken på något nytt. Kan vi ge biobesökarna en bättre upplevelse genom att addera på något nytt, så strävar vi efter det.

Vilken genre föredrar du personligen?

Jag? Jag gillar fortfarande våra stora actionfilmer.

Hur snabbt tror du att alla filmer nappar på  3D-trenden?

Det hänger på ekonomin, skulle den vända nästa år så kan det gå undan. Men lyckligtvis går folk mer på bio den senaste tiden, så det kan skynda på processen.

Är skådespelare villiga att göra animerat?

Jag tror det är en del av framgångarna, att det är relativt lätt för en skådespelare. De jobbar fyra-fem dagar och det är allt - sedan kanske promotionbiten återstår. Det är ett trevligt och kreativt gig, så de har kul. Sen har många skådespelare barn, som vanligtvis inte kan se deras filmer. De blir plötsligt som hjältar där hemma.

På tal om barn, ett av dina kommande projekt "The Lone Ranger" riktade sig just mot barnen på 50-talet. Är det den publiken du kommer sikta mot, eller mer "Pirates"-fansen?

Nej, det blir mer åt "Pirates"-publiken. Den blir till för alla från åtta till åttio, och äldre.