Välkommen tillbaka, familjen Bluth!

26 Maj 2013 | 12:30

Välkommen tillbaka, familjen Bluth!

"Det är roligare att bli censurerad", berättar "Arrested Developments" skapare Mitch Hurwitz för MovieZine.

Efter sju år fyllda av väntan, rykten och "Arrested Development" på repris i DVD:n låg de där, i morse, som utlovat - femton nya avsnitt av världens bästa komediserie!

De skruvade familjerna Bluth och Fünke är tillbaka i våra liv. Sedan nedläggningen år 2006 har fanskaran bara blivit större och hungrigare efter mer. Så medan jag ägnar den här dagen åt säsong fyra på Netflix, kolla in vad Mitch Hurwitz (seriens skapare och producent) och skådespelarna Jeffrey Tambor (den fifflande familjefadern George Sr) och Jessica Walter (den ständigt berusade Lucille) hade att säga när vi ringde upp dem häromdagen.

Vad kan vi vänta oss från familjen Bluth den här gången? Har de utvecklats, eller fortsätter ni där serien slutade?

Mitch Hurwitz: Vi kommer både ta vidare där vi slutade, men också ta det till nutid. Det var svårt att knyta ihop säcken efter det senaste avsnittet, där vi hade tre parallella historier. Men jag tror vi lyckades och att inget lämnas oklart.

De första säsongerna drar många referenser till Bush-administrationen och Irakkriget. Hur har ni uppdaterat era ämnen den här gången?

MH: Den här gången baserar vi mycket på Puniska krigen. Vi kan ha gått i fel riktning... Skämt åsido, det roliga med att göra en TV-serie är att hålla det färskt. Nu kan man spela in avsnitt som sänds två veckor senare. Och jag kan berätta att det händer något på nyheterna varje dag - så sent som igår var det en stor story, jag kan inte berätta vilken - som är exakt som något som vi har gjort i de nya avsnitten.

Jeffrey Tambor: Skulle du säga att det finns ämnen som är för tabu för oss?

MH: Jag var lite bekymrad när jag insåg att Maebys pojkvän ser precis ut som Boston-bombaren. Och vi har redan dödat minst två personer. Vi har alltså skrivit skämt om två personer som senare har dött, så det har vi fått ändra. Jag vet inte, men det känns som att vi orsakar en del av de här händelserna.

Så det är ditt fel.

MH: Det kan vara mitt fel. Men nej, vi behandlade inte Irakkriget och försöker inte nödvändigtvis prata om aktuella ämnen, men vi speglar vår värld och vad som händer utanför familjen Bluth. Men visst var det mer kul när Busharna var här.

Vad är skillnaden i att göra en TV-serie för en nationell TV-kanal som Fox jämfört med Netflix?

MH: En intressant fråga. Jo, det är väldigt annorlunda. Jag bad 20th Century Fox att ge oss en lista på vad man inte får göra på TV. Vi fick ut långa rapporter om att man inte får säga "God damn it" och såna saker. Vi bad ju om det, och jag insåg då att jag ville säga "god damn it". Jag har alltid gillat att vi var tvungna att censurera svordomar med ett "piiip" eller använda oss av omskrivningar, så vi försökte behålla den andan.

Jessica Walter: Vi försökte vara en serie med klass, det är något som de flesta TV-serier saknar nuförtiden. Vi har ingen under-bältet-humor. Vi har klass, och sofistikerad och underbar komedi.

MH: Jessica har uppenbarligen inte sett ett enda avsnitt. Men på Netflix är allt tillåtet, så vi fick skapa våra egna regler.

JT: Men Mitch har aldrig varit ett fan av svordomar.

MH: Det smartaste är att använda omskrivningar. Det näst smartaste är att sätta dit ett pip, för det får dig att verka smart. Mycket hade vi inte gjort om vi inte hade blivit censurerade, ta avsnittet där Buster fullkomligt öser svordomar över sin mor. Det hade inte varit lika roligt. Så jag gillar att låta tittarna själva fylla i luckorna.

Och för er skådespelare?

JW: Nätet ger fler skådespelare möjligheten till jobb. Ta "House of Cards" till exempel, det är en briljant serie. På TV-kanalerna är det nu bara realityserier och hemmafruar.

MH: Ja, TV har målat in sig i ett hörn. De måste nå ut till en mycket stor publik och det enda sättet är att sikta på reality.

Hur kändes det att återförena alla efter så lång tid?

JT: Vi kallades alla till inspelningen. Klockan var 9 på morgonen, andra inspelningsvrckan. Vi var alla lite nervösa. Jag hade redan filmat i öknen i en vecka, men det var första gången som vi alla var samlade, i Bluths vardagsrum. Vi kunde inte annat än att börja applådera, inklusive teamet. Många hade återanställts. Det var en av min karriärs höjdpunkter.

MH: Vi hade skådespelarna ihop för bara en dag, som till slut blev två. Men det var mycket material att hinna täcka den dagen. Jag behövde vara effektiv, jag hade mycket att göra så jag insåg knappt att "vänta, nu är vi alla tillsammans igen".

JW: Wow, det var surrealistiskt. Som om sju år aldrig hade passerat. Vi är inte sentimentala men jag fick tårar i ögonen. Lucilles lägenhet hade återskapats in i minsta detalj. Vi hade hoppats på det här i sju år, vi hade hört alla rykten...

MH: ...och vi var verkligen underdogs sist vi filmade. Det är ingen succéshow som kommer tillbaka. Det var resultatet av all kärlek, och ingen av oss gjorde det för pengarna.

Många webbsajter har ägnat sig åt att hitta de där geniala skämten och dolda referenserna i serien. Finns det något som ännu inte har upptäckts? Och har det hänt att något som hände slumpmässigt har setts som avsiktligt?

MH: Mycket händer oavsiktligt men verkar vara menat så. Vi jobbar hårt och det är en av fördelarna, många tror att vi har talang men vi jobbar bara dagarna i ända och tänker på hur vi ska bli bättre. Om en karaktär går på restaurang: hur kan vi göra restaurangen lite roligare? Vi vänder upp och ner på alla stenar. Men ja, serien är så full av detaljer att man hittar kopplingar senare. Vi kanske återkommer till samma restaurang och plötsligt har man skapat en hel liten värld.

Kan vi vänta oss en säsong till?

MH: Det kommer mer. På ett eller annat sätt. Jag vet inte vad det blir än. Jag hade aldrig väntat mig att vi skulle komma tillbaka på Netflix. Vi har mer att berätta, visst finns det hinder på vägen men jag har en känsla av att det kommer att bli av, och att alla är på.

JT: Jag kom just tillbaka från en pressdag i London. Jag tror inte att Mitch ens inser hur stor publiken är. I London väntade de i över sex timmar i kyla och regn, för att se oss stiga ut ur bilen. Vem som än drar i spakarna kommer gå miste om något stort, om de inte låter oss fortsätta.

I "Arrested Development" ser du också skådisar som Jason Bateman, Michael Cera och Portia de Rossi. Kolla in hela serien inklusive en rykande färsk säsong 4 på Netflix.