Upp till bevis för Sofia Norlin

3 November 2013 | 20:01

Upp till bevis för Sofia Norlin

För två år sedan vann Sofia Norlin Stockholms filmfestivals Långfilmstipendium. Två år senare står filmen inför sin premiär. Rebecca Unnerud träffar långfilmsdebutanten som både regisserat och skrivit manus till Kiruna-filmen "Ömheten".

"Ömheten" utspelar sig i Kiruna och handlar om en brytningstid både för staden och för de ungdomar som bor där. Man får följa ungdomarnas väg in i vuxenlivet, hur de tvingas hantera de förändringar som påverkar dem som individer och som invånare i en stad med stora förändringar. Stockholms filmfestivals långfilmsstipendium delas ut till en kvinnlig regissör i början av sin karriär.

Du fick priset 2011 och det var tänkt att filmen skulle ha premiär ett år senare på 2012 års festival. Berätta om processen.

- Det var ett samlat beslut från de som är ansvariga för priset. Vi upptäckte alla att det var alldeles för kort tid och risken är att det bara blir ett dåligt slutresultat. Filmen är ju väldigt årstidsbetingad också så det hade inte varit möjligt med inspelning. Det gjorde min film mycket gott att detta beslut togs och att filmen istället har premiär i höst.

Hur länge har du haft idén?

- Den har jag haft länge. Jag började läsa om Kiruna i tidningarna för flera år sedan. Jag bor i Frankrike och även i de stora franska dagstidningarna stod det om Kiruna och flytten av staden. Jag tycker det är en så otroligt häftig metafor för samtiden, att staden ska rasa och byggas igen. När jag och fotografen Petrus Sjövik åkte upp för att reka och fota förundrades vi över miljön. Hela staden är som ett rymdskepp av modernitet bland all vild natur. Jag intervjuade många av människorna som lever där (Sofia är från Norrland men inte från Kiruna utan Njurunda, Medelpad red.anm) och många av de jag träffade där har blivit karaktärer i filmen.

Lina Leandersson och Sebastian Hiort af Ornäs

Hade du försökt få finansering innan du fick priset?

- Ja, parallellt med priset. Jag hade fått utvecklingsstöd från Filmpool Nord och öppningar till finansering var på gång men sedan så fick jag priset och det var helt fantastisk för det var som ett paket med allt i sig.

Filmen fick en grundbudget på 5 400 000 kr inklusive teknik. Har pengarna räckt?

- Haha, nja.. vi har haft en lite större budget än priset. Det är en lågbudgetfilm och vi har jobbat allt vi kunnat inom de ramarna. Allt är ju relativt, i livet är det ju en enorm summa men i filmsammanhang med alla år av arbete där teknik, förflyttningar, löner och så vidare kostar är det inte så mycket. Men vi har jobbat i ett väldigt litet team och det vi har prioriterat är tid, tid både på inspelningsplats och tid för att skapa en stor palett av scener som vi sedan klipper fram till filmen. Manuset har ju redan en story men vid mötet av det dokumentära, i mötet med Kiruna och dess landskap och människor, så blir filmen något annat, något rikare än vad jag själv hade kunnat hitta på.

Huvudrollerna spelas av Lina Leandersson och Guldbaggebelönade Sebastian Hiort Af Ornäs ("Låt den rätte komma in" respektive "Sebbe"), två av Sveriges mest lovande unga skådespelare. När kom de in projektet?

- Ganska tidigt, åtminstone minst ett år innan inspelning. Då hade jag sett de fina filmerna som de är med i och kände att den där styrkan och den där känsligheten som de har vill jag också ha i min film.

Sofia Norlins "Ömheten" har världspremiär på årets Stockholms filmfestival (6-17/11) och ordinarie biopremiär 6 december.