Tobias Falk: "Tony Scott var en stor inspiration"

6 September 2012 | 11:01

Tobias Falk: "Tony Scott var en stor inspiration"

Regissören bakom "Hamilton 2" om dataspel, filmkritik och att jobba med Mikael Persbrandt.

Vi träffade en pratsam Tobias Falk på Engsholms slott, där delar av "Hamilton 2: Men inte om det gäller din dotter" spelats in. För gemene man är namnet nog inte bekant, men Tobias Falk har hållt sig bakom kulisserna i flera av Beck-filmerna och även regisserat TV-filmen "27 sekundmeter snö". De senaste åren har han gömt sig i TV-spelsbranschen (eller dataspel, rättar han oss).

Nu tar han över kontrollen över hela Sveriges hemliga agent. 

Hur regisserar man ett dataspel, och vad tar du med dig till Hamilton?

- Jag gjorde film och TV-serier och kände sedan att jag var lite trött på mig själv som regissör. Jag behövde lära mig nytt och ville gärna jobba på engelska. Då fick jag chansen att jobba på DICE som regissör åt två av deras spel. Det innebär att jag är ansvarig som storytelling i "Battlefield" 1 och 2. Jag höll i manusutvecklingen och skulle regissera allt som hade att göra med det cinematiska. Jag regisserade först röstskådisar i London, ett underbart gäng. Sen tog jag deras röster och spelade in motion capture till det, och satte in det i scener. Det är en annan slags berättande, för här är jag ansvarig för allt och där var jag ansvarig för en del av helheten. Det var sagolikt kul. Sen fick jag jobba med krigsfilm, regissera action, och det var fantastiskt kul. I och med att jag jobbade med krigsdataspel var jag inne i helt annan sväng, men sen så dök det här upp.

Hur skiljer sig din film från Kathrine Windfelds?

- Vi talades vid på telefon en gång, det var aldrig något låst koncept. Jag hade själv jobbat med ett dataspel baserat på Jason Bourne i två års tid och var sjukt trött på handkamera. Jag tänkte att ska jag tillbaks och regissera film, vill jag göra något som är mer cleant. Mer som min älskade idol Tony Scott som nu tyvärr är borta. Tony Scott definierade för mig både 80- och 90-talet, han var en stor inspiration. Kathrine och jag är olika människor helt enkelt.

Du som själv har jobbat som recensent...

- Schh! Det är absolut hemligt. (skratt) Det skulle jag aldrig gå ut med offentligt. Ja, i min ungdom, kanske. Jag behövde pengarna.

Hur ser du själv på recensioner och kritik?

- Jag tycker att all publik har rätt någonstans. Jag kommer från en släkt av recensenter, min morfar var recensent, min mormor var recensent, så jag förstår en del av yrket. Men jag kommer också från en släkt av konstnärer så jag förstår hur det är att ta emot recensioner. För min del, jag har en enorm respekt för de som sitter och tittar på min film i 90 minuter. Även om recensionen är taskig så är det någon som har brytt sig om min film. Sen har jag genom åren fått jättebra recensioner i New York Times, jag har blivit sågad i Värnpliktsnytt, och det är kul också att få höra vad folk tycker. Man lär sig alltid något.

Kommer du att regissera även "Hamilton 3" om du får chansen?

- Om jag fick frågan igen så skulle jag tacka ja, om det fanns ett manus och Micke var med. Självklart. Men det kommer bli en regissör som är från Norge eller Finland eller Island. Oddsen att jag ska vara med igen är väldigt låga. Om jag ska gissa blir det en norsk regissör, det finns mycket bra norrmän.

Vad ser du som Mickes styrka som skådespelare?

- Du talar alltså om Mikael Persbrandt, en av sin generations främsta skådespelare? Vad hans styrka är? Ja, var ska jag börja någonstans... Till att börja med tror jag att en skådespelare måste ha en integritet, man måste försvara sin intuition vad gäller karaktären. Inte lyssna på en regissörs vimsiga önskemål. Jag tror på skådespelarens processorkraft, Micke har det där fullt ut. Micke tar ansvar för den här karaktären och så får man så jäkla mycket tillbaks.

"Hamilton 2: Men inte om det gäller din dotter" har biopremiär fredagen 7 september.