Sveriges svar på Peter Jackson

14 September 2010 | 10:50

Sveriges svar på Peter Jackson

Filmprojektet "We R Animals" har florerat bland världspressen den senaste veckan och MovieZine fick en exklusiv intervju med upphovsmakaren Thobias Hoffmén.

"We R Animals" är ett väldigt ambitiöst filmprojekt och killen som har jobbat med detta i sex års tid heter Thobias Hoffmén. Han har nu sålt in filmprojektet till producenten Tomas Michaelsson på Filmlance, som bland annat har producerat "Patrik 1,5" och flertalet "Beck"-filmer. MovieZine tog kontakt med Sveriges svar på Peter jackson, Thobias Hoffmén som mer än gärna berättade om sin film.

Vem är Thobias Hoffmén?

Jag är 28 år gammal och bor i Västerås med min sambo, två barn och tre hundar. Mitt filmintresse började nog med "Turtles" vill jag minnas, styrdes in till filmerna av den tecknade serien. Sen var det "Indiana Jones" som gällde efter det. Jag brukade leka Harrison Ford på hustak och sådant. Men det starkaste inflytandet har nog Sam Raimi haft med sin "Evil Dead"-trilogi. Det var nog de filmerna som fick mig att verkligen vilja pyssla med film.

När började du med filmskapandet?

Jag började leka så smått med filmmediet när jag var cirka 10 år gammal. Men då fanns det inga planer på att bli regissör i framtiden. Då var det mest trickfilmningar vi sysslade med, och jag var främst intresserad av skådespeleri. Det var först i gymnasiet som jag själv började skriva pjäser och regissera dessa, den passionen flyttade jag sen över till film. Sedan har det liksom flutit på med ett uppehåll där jag blev pappa, och var tvungen att få in pengar.

Men efter att ha hankat mig fram på ett flertal olika jobb och även pluggat lite för att bli psykolog så kände jag att det var dags att satsa ordentligt på min dröm istället. Så jag gjorde en del nya kortfilmer och studerade manusskrivande. Efter att ha vunnit ett par priser för några av filmerna så kände man sig mer säker på sin sak. Vågade satsa liksom, det kan ju inte gå värre än åt helvete, haha.

Vad är "We R Animals"

En person som läste manuset kom med detta citat efteråt: "Det är lite som "Kill Bill" möter "Bram Stokers Dracula", i mupparnas värld, fylld med skratt och eftertanke. On crack!" Jag gillar den beskrivningen, haha.

Men hursomhelst, det är ett komiskt äventyr, kanske främst riktat mot ungdomar, fyllt av djur som oftast beter sig som skit. Det finns hallick-katter, ninja-katter, elaka hundar, vampyrfladdermöss, kärlek, grymhet och magi.

Skulle du beskriva "We R Animals" som en dockfilm?

Jag gillar egentligen inte ordet dockfilm, för det får det att låta så smalt. Men ja, det är ju faktiskt en film med dockor i, så jag kommer ju liksom inte undan det faktumet, haha. Men jag skulle säga att det är en komedi/fantasy/hämnd/romantik-film, där karaktärerna spelas av avancerade animatroniska dockor. Samma slags dockor vi tidigare har sett i till exempel "Gremlins" och "Labyrinth".

En annan film den redan blivit jämförd med av förståeliga skäl är ju Peter Jacksons "Meet the Feebles", och det var ju rätt väntat, eftersom det inte finns så många fler dockfilmer för den lite äldre publiken. "Team America" och "Meet the Feebles" är väl dem första man kommer att tänka på. Men de enda liknelserna jag skulle vilja sätta mellan "We R Animals" och dessa två filmer är att de innehåller karaktärer som spelas av dockor plus innehåll som inte lämpar sig för de allra minsta.

Annars finns det inte så många likheter faktiskt, detta är en helt annan historia, som jag även hoppas passar för en något bredare publik. Sen är det ju faktiskt även så att publiken idag är en helt annan än den som fanns i slutet av 80-talet. Mer människor är öppna för sådana här historier idag, hoppas jag. Jag menar, vad fanns det för motsvarighet till "South Park" i slutet av 80-talet till exempel? Galenskaparna?

Hur föddes den här idén?

Det började faktiskt med idén om att göra lite kortfilmer i stil med "Tom & Jerry", "Wile E. Coyote & Road Runner" och liknande för nätet, fast med mer extrem humor, mer modern humor i stil med exempelvis nämnda "South Park". Jag började tänka ut lite olika scenarion med en kanin och en hund och alla möjliga roliga scener man skulle kunna filma. Fast idén utvecklades hela tiden, och till slut hade jag ett långfilmsmanus, som inte var speciellt lik grundidén överhuvudtaget. 

Hur länge har du hållit på med detta projekt?

Till och från i sex år snart, "professionellt" i ungefär två år.

Hur ser dina planer och ambitioner ut för "We R Animals"?

De har verkligen förändrats under åren, har bara blivit större och större hela tiden allt eftersom så många gillat projektet.

Först var tanken att jag skulle filma allt själv med inköpta gosedjur från leksaksaffärer, enkelt och billigt, sen få ut den på DVD. Jag gick med manuset till Film i Västmanland och bad en konsulent där läsa det och sa att jag ville ha lite pengar och utrustning. Hon läste och sa att jag verkligen borde satsa mer på manuset, detta måste ju upp på biograferna sa hon. Jag var dock väldigt osäker på om några etablerade producenter skulle våga satsa på detta, men där hade jag fel. Hade faktiskt åtta olika bolag intresserade efter att ha skickat runt manuset. Jättefin respons som gjorde mig väldigt glad förstås.

Men nu är det produktionsbolaget Filmlance som gäller?

Ja, jag bytte produktionsbolag i somras till Filmlance AB (som är ett av Sveriges största produktionsbolag) och där har ambitionerna än en gång nått nya höjder. Tack vare att vi ska göra filmen med engelska röster så satsar vi inte enbart på Sverige till en början, utan vi försöker även utomlands på en gång. Svensk film får uppmärksamhet världen över nu tack vare filmer som "Låt den rätte komma in" och "Millenium-trilogin". Intresset för oss som filmnation är större än någonsin. Man får försöka ta tillvara på det.

Jag tycker den svenska filmmarknaden överlag börjar se riktigt intressant ut. Vi har en hel del duktiga, etablerade regissörer, en hel del nya intressanta, och en hel del folk på ingång, som jag är övertygad om att de snart slår sig in. Som mina goda vänner Crazy Pictures t.ex.

Vad blev producentens Tomas Michaelsson reaktion när du presenterade detta projekt?

Haha, först kände han sig nog en aning förvirrad, jag gav honom en rätt så dålig pitch, så han såg lite ut som ett frågetecken. Men jag väckte en nyfikenhet hos honom iallafall. Sen efter att han fick läsa manuset och se piloten så var han fast. Det är väl lite det som är faran med ett sådant här slags projekt, att folk tror att man enbart är ute efter att chocka och försöka slänga upp så sjuka scenarion som möjligt. Att man tänker att det enbart är gjort för en underground-publik. Men så är inte fallet med denna. Det finns faktiskt en hel del tanke bakom allt det roliga och knasiga i berättelsen.

Hur har du finansierat projektet?          

I början var mycket från egen ficka, och man fick även ihop vissa saker på grund av vänliga människor som ville jobba gratis bara för att de gillade projektet så mycket. Senare fick vi utvecklingsstöd med mera från Svenska Filminstitutet. För omskrivning av manus, och även för att kunna spela in piloten. Men det är först nu som vi ska försöka få ihop pengar till hela filmen.

Den otroliga uppmärksamhet projektet fick i förra veckan runt om i hela världen kommer garanterat att hjälpa oss med finansieringen också. Till och med Perez Hilton skrev om filmen och sa att han såg fram emot den liksom, och Peter Sciretta från världens största filmblogg slashfilm.com, sa att det var en av de filmer han just nu såg fram emot mest. Väldigt kul och väldigt spännande! Det har hänt en hel del sedan dess, och flera människor som jobbar inom filmbranschen i USA har hört av sig, intresserade av projektet.

När planerar du att vara klar med filmen?

Om allt går som vi vill nu så börjar vi spela in nästa år. Men när den är klar? Vet inte riktigt ännu. Det svarar nog Tomas bättre på.

Du använder dockor med animatroniska ansikten. Var det något som var planerat inledningsvis?

Nej, det var drömmen, men jag trodde först inte att jag skulle ha råd med det, de är ju djävulskt dyra. Från första början hade jag ju som sagt tänkt att göra den själv tillsammans med några eldsjälar, då tänkte vi att vi skulle klara oss på en budget runt 100 000 kronor. Det får man kanske en animatronisk docka för.

Vilka personer kommer att göra rösterna till karaktärerna i filmen?

Det kan jag inte säga ännu, då ingenting är klart. Jag vill! Men det skulle bara kännas pinsamt om det inte gick igenom. Till piloten jobbade jag med Jonas Karlsson och Melinda Kinnaman som jag gärna jobbar med igen, men annars kommer vi att försöka satsa på fler internationella namn då den ändå ska vara på engelska.

Filmens officiella synopsis lyder så här:

Snövit är en liten kanin som är fast i en sadistisk mans djuraffär, hon törstar efter kärlek, men till affären kommer aldrig någon som vill ha henne. En dag rymmer Snövit och de andra djuren. När Snövit i sin nyvunna frihet nästan fryser ihjäl hittas hon av den snälla tanten Alice. Om det inte vore för Alice svartsjuka hundar skulle Snövits framtid nu se ljus ut. Hundarna kallar på sin vän Flash, en hallick-katt som har en hel del skumma affärer för sig. Tillsammans planerar de att göra om Alice lägenhet till en bordell för djur. Men för att göra detta måste Alice och Snövit röjas ur vägen.

"We R Animals" är ett komiskt äventyr fyllt av knarkande katter, elaka hundar, yrkesmördande kattninjor, vampyrfladdermöss, magi och ond bråd död, men här finns också värme. För i grund och botten är det en berättelse om kärlek, där vi ibland sätter skrattet i halsen och ifrågasätter vår moral och syn på människan...och djuren - We R Animals!

"We R Animals" har redan fått en egen hemsida och en Facebookgrupp.