Steven Lisberger om "Tron"

9 November 2010 | 17:53

Steven Lisberger om "Tron"

MovieZine träffade kultregissören Steven Lisberger som gladeligen berättade allt vi ville veta om "Tron" och nya "Tron Legacy".

Filmmakaren Steven Lisberger gjorde sig ett namn när han regisserade den numer kultförklarade "Tron" med Jeff Bridges i huvudrollen. Nu har han valt att lämna över taktpinnen till debutanten Joseph Kosinski för att själv komma med inspiration och idéer i egenskap som producent till "Tron Legacy".

Jag träffade Steven Lisberger på Digital Domain i Los Angeles och insåg snart att han är en stor inspirationskälla för teamet som fullkomligt spottar ur sig innovativa idéer. Nyfikenheten var relativt stor hos mig, men lite förvånande var den det även hos Lisberger. Han släppte inte blicken från mig under hela intervjun och medan jag funderade på vad denna fascination bestod av inledde vi intervjun.  

Vad är den största skillnaden mellan din egen "Tron" mot "Tron Legacy"?

När jag gjorde "Tron" i början av 80-talet använde vi en teknologi som inte var uppfunnen, utan filmen blev en kanal och ett sätt att få utlopp för vår fantasi, men i dagens moderna samhälle är den teknologin gammal skåpmat. Idag googlar man för att få reda på var sjutton man har lagt fjärrkontrollen. Det är till och med mer avancerad teknologi i dagens telefoner än vad vi hade i "Tron".   

Hur mycket kontroll har du haft med regiarbetet i "Tron Legacy"?

Jag använder inte ordet kontroll. Min uppgift som filmens producent är att ge inspiration till det nya Tron-teamet och vara där för dem, så att de får en upprättad bana att följa från det förflutna in i framtiden. Jag känner mig glad att det blev så här. Att den nya generationen omfamnade det jag gjorde för snart 30 år sedan. Jag tror att det är mycket bättre att de gör detta till sitt eget. Jag försöker bara ge förslag och försker verkligen undvika att ge order.

Hur känns det att "bara" sitta som producent?

Faktiskt så gillar jag det. På sätt och vis är jag bekvämare i den här rollen än jag var i regissörsrollen. Jag är inte alls avundsjuk på Joe (regissören Joseph Kosinski) och allt arbete han får lägga ner som regissör. Han får aldrig chansen att dra ner på farten. Det är inte läge för mig att gå i den rollen. Jag tror att vi alla är glada för de roller vi har valt i den här produktionen.

Som regissör till originalfilmen "Tron", fanns det något från den filmen som du verkligen vill ta med till "Tron Legacy"?

Jag vet faktiskt inte. Självklart fanns det tillfällen och ikoniska saker och de finns överallt i filmen. Det kryllar av återuppringningar med farkosterna och givetvis karaktärerna. Jag antar att det första och det som var viktigast var att få med Jeff Bridges till projektet. Kontinuiteten med konflikten hos hans karaktär var det absolut viktigaste. Ärligt talat tvivlar jag på att filmen hade blivit av om han hade tackat nej.

Hur har det fungerat med det starka teknologiska temat i filmen?

Teknologin som är det stora temat i filmen kan ibland vara en ovärderlig hjälp och en god vän, men ibland kan den faktiskt ställa till bekymmer och vara mest i vägen. Man får ständigt testa sina gränser för att uppnå det resultat man vill åstadkomma. Så man kan säga att teknologin har både sina fördelar och nackdelar.

Vad tycker du om Matrix-filmerna som kom efter din egen film?

Cyber har verkligen blivit en egen genre och det är en någorlunda ny utveckling. Men det reflekterar det faktum att det här är den digitala tidsepoken. Vi försöker fortfarande hela tiden förstå oss på vad vi kommer att bli i denna nya digitala tidsålder, hur mycket av det analoga vi kan ta med oss och hur mycket det kommer att förändra oss.

Hur kommer framtidens teknologi att se ut?

Kommer vi i framtiden att behandla varandra som användare istället för människor? Kommer vi att behandla varandra som program? Om vi tar människorna i Matrix till exempel som kände att de blev behandlade av och som program för att de blev lurade vad deras verklighet egentligen var. Jag tror att det är svårt med den nya generationen att lura dem om vad som är vad.

Det är lite som att mitt jobb var enklare i första filmen med datorgrafik som förklarar vad som händer och att det händer nu. Nästa generation kan absorbera så mycket mer information och så mycket fortare än förut och densiteten av den informationen är sanslös. Bara idag har jag kollat på många olika klipp ur filmen och jag hittar ständigt nya saker i klippen.

Hur pass viktig är musiken i filmen?

Den är väldigt viktig. En av sakerna som är så intressant med musikvalet i den här filmen är sättet man kan lyssna på den, påminner mycket om klassisk musik, inte helt olikt "Lawrence of Arabia". Joes stil är klassisk på det sättet och Daft Punk passade in i filmen så väldigt bra. Det är också en riktigt intressant kombination med tanke på filmens tema och dess karaktärer, men samtidigt känns det väldigt bekant.

Jag är verkligen kär i filmmusiken. Jag fick aldrig chansen att jobba med Wendy Carlos så intimt. Vi hade dessvärre för lite tid på oss. Att sedan få se Daft Punk bli så engagerade. Jag tror att man vet att filmen kan vara väldigt centrerad, men enda sättet man kan få det där lilla extra med filmen är med musiken. Daft Punk tillför själ och stämning och man kan riktigt känna det i deras musik. Jag tycker att det är en fantastisk kombination.

Kan du se likheterna mellan Mobius och Daft Punk?

Oh ja. Jag tycker att Joes relation med Daft Punk påminner om min egen relation jag hade med Mobius för "Tron". Det verkar finnas en stark koppling mellan dem, en liten del av franskt inflytande som passar in så bra med Tron. Men Mobius tillförde otroligt mycket och öppnade upp filmen för mig och med hans storyboard. Han bidrog med mer än vad folk tror.

Hur lyckades ni övertala Jeff Bridges att komma tillbaka som Kevin Flynn?

Jeff visade redan från början ett fruktansvärt stort förtroende till oss och storyn, trots att han skrev på för att göra VFX-tester som vi visade upp vid Comic Con för två år sedan. Det var inte ens en scen från filmen. Vi hade inte ens ett manus. Jag sålde in min idé för den här filmen och han skrev på direkt. Att ha honom och karaktären har gjort att vi fick en riktigt stabil grund att stå på och som vi jobbade vidare med.

Hur länge har du och Jeff Bridges känt varandra?

Det känns som en evighet. Men min fru Peggy och jag har ju känt honom i många år och när vi började med "Tron Legacy" var Peggy med från start. Vi kollade närbilderna av Kevin Flynn i visningsrummet och min fru tyckte att han visade ett stort mod som tillät Joe att ta sådana närbilder. Men sådan är Jeff, han ger allt och han gömmer ingenting.

Hänger du med själv i dagens teknologiska samhälle?

Jag försöker hänga med så gott jag kan, men det är ruggigt svårt. Som tur är har jag en 24-årig son och han visar mig mer än gärna allt jag behöver veta för att inte känna mig tekniskt handikappad.

"Tron Legacy" kommer att visas i 3D och blir du inte nyfiken på hur din egen "Tron" skulle ha sett ut i 3D?

Jo, verkligen. Vi håller faktiskt på och diskuterar om att göra "Tron" till 3D, så förhoppningsvis får vi alla snart reda på hur den gör sig i 3D.