Roland Emmerich: "Konst ska provocera"

26 Januari 2012 | 21:01

Roland Emmerich: "Konst ska provocera"

I film efter film har Roland Emmerich gjort sitt bästa att förstöra världen. Men i sin nya film satsar han på annan förstörelse ­- i kostymdramat "Anonym" hävdar han att det inte var William Shakespeare som skrev klassiska pjäser som "Hamlet", "Macbeth" och "Romeo & Julia".

MovieZine mötte mannen bakom bl.a. "The Day After Tomorrow" och "2012" på ett hotell i Cancun.

Att hävda att det inte var Shakespeare som skrev alla klassiker, det måste vara kontroversiellt speciellt i England?

- Ja, där kommer jag att bli attackerad. Det finns en diskussion om detta sedan många år tillbaka. Men konst ska provocera. Trots det kan jag bli förvånad över hur hetsig debatten blir.

I filmen hävdas det att det var en adelsman som skrev pjäserna, men eftersom han offentligt inte kunde stå för det, var det den fattige William Shakespeare som mot betalning stod som författare. Finns det historiska belägg för detta?

- Det finns mängder av fakta, och det finns mycket som Stratdordianerna, alltså de som hävdar den traditionella synen, inte kunnat förklara. Det finns t ex inga bevis för att Shakespeare skrev över huvud taget, och det tyngsta argumentet är att både hans föräldrar och hans egen dotter var illiterata. Hur skulle han då ha kunnat vara så beläst och skrivkunnig att han kunnat skriva dessa mästerverk?



Vad säger engelska skådespelare?

- Några tackade nej, eftersom de tror på det traditionella. Jag ska inte säga vilka de var. Andra säger "vem bryr sig". Och andra, som t ex Derek Jacobi, som är med i filmen, tycker det är en viktig fråga. Men jag har märkt, att när man talar med skådespelare som håller på det traditionella, så händer det ofta att de börjar svänga när man kommer med argumenten. 

Filmen är inspelad i Babelsbergstudion i Tyskland, inte i England. Fick du inte filma där?

- Jodå, men det hade blivit för dyrt. Det var billigare att bygga i studion i Babelsberg, och det var en kort flygresa dit för skådespelarna. Vi byggde allt, och vi försökte verkligen få alla byggen att se exakt ut som de gjorde i verkligheten.

Hur är det med den historiska autenciteten när det gäller handlingen?

- I princip skildrar vi vad som hände, men vi har självfallet tagit oss vissa friheter. Lite grann har vi skrivit om historien, det måste man alltid göra.



En intressant grej när det gäller skådespelarna är att Joely Richardson spelar den unga drottning Elizabeth och hennes mamma Vanessa Redgrave spelar samma person som äldre.

- Ja, vi tyckte det var kul. Vi frågade dom båda samtidigt, det var den enda casting jag visste jag vill ha på ett tidigt stadium. Det är intressant att Vanessa visste en massa om Elizabeth. Det är en roll hon alltid har velat spela. 

Du är känd för dina specialeffektsfyllda filmer där du förstör världen, men i "Anonym" handlar det mer om att arbeta med skådespelare.

- Det är det roligaste, att få arbeta med skådespelare. Jag tycker själv att jag är en skådespelarregissör. Jag hyser den största respekt för dem. Det är de som får filmerna att komma till liv.

Att göra en film som "Anonym" är ett risktagande för filmbolaget. Var det svårt att få ihop den?

- Nej, jag får stor frihet, eftersom de filmer jag gör spelar in en massa pengar till studion. Om det inte var så, skulle jag ha det tuffare.



Du ska härnäst göra "Singularity", en ny specialeffektsfilm?

- Det blir en stor film, om hur människa och maskin för första gången smälter samman och blir ett. Sedan ska jag göra en mindre film, med John Cusack i huvudrollen. Jag ser också fram att någon gång få göra min historiska film "Tutanchamon". Numera kan man göra en sån film femtio procent billigare än tidigare. Man använder blue screen, och kan skapa ett stort slag med hjälp av bara 30-40 skådespelare. Det finns i "Anonym" ett begravningståg med tusentals människor. I verkligheten var de bara några stycken som vi sedan kunde göra mångdubbelt fler med hjälp av tekniken. 

Planerar du mycket i förväg?

- Jag har hela filmen i huvudet. Jag har varenda scen där. Sen lyssnar jag gärna på förslag under inspelningen. Det gör att människor slappnar av. Det finns många inspelningar där det är rädsla som styr, och det är ingen bra grund för att göra bra filmer.

Har du någonsin funderat på att regissera teater?

- Nej, det skulle jag aldrig kunna göra , men jag sitter gärna i publiken. Jag har en oerhört stor respekt för teaterregissörer. Det är på teatern som de mest magiska av alla ögonblick föds.