Mitt i naturen med Smith x 2

Erik Augustin Palm
7 Juni 2013 | 19:01

Mitt i naturen med Smith x 2

Vi har träffat Will Smith, Jaden Smith och M. Night Shyamalan, bioaktuella med "After Earth".

Miljöfrågebelysande eller scientologipropagerande? Ambitionen med M. Night Shyamalans nya science fiction-koloss har enligt egen utsago varit det förstnämnda, medan många har beskyllt den för det sistnämnda. Allra mest är dock "After Earth" en extremt påkostad PR-katapult för version 2.0 av far-och-son-skådisduon Will och Jaden Smith.

MovieZine träffade dem tillsammans med Shyamalan i Mexico.

Senast vi såg Will och Jaden Smith ihop på vita duken var som hemlösa i 80-talets San Francisco i snyftaren "Jakten på lycka" (2006), baserad på historien om börsmäklaren Chris Gardner. I "Sjätte sinnet"-mannen M. Night Shyamalans rejält sågade sci-fi-äventyr "After Earth" har Will och Jaden ett hem: planeten Nova Prime.

Där lever människan om tusen år, efter att miljöförstöring har fått jordens ekologiska system att spåra ur och muteras, vilket har tvingat oss att evakuera. Knappast baserad på en sann historia alltså, men ändå med länkar till dagens miljöproblem. Will Smith - som ligger bakom originalidén till filmen - spelar general Cypher Raige, en auktoritär, initialt till synes känslokall krigshjälte som innan sin pension ger sig ut på ett sista uppdrag - på vilket han tar med sig sin son Kitai Raige, spelad av Jaden.

Under resan mjuknar deras relation, som dessförinnan har fått sig en törn av att Kitai inte klarat uttagningen till den fredsbevarande militärstyrka som Cypher leder. Men far-och-son-återföreningen avbryts av att ett asteroidregn får dem att kraschlanda på jorden, med följden att Cypher bryter benen. Kitai blir därför den som får uppgiften att leta reda på räddningssändaren som de behöver, ledsagad av pappa generalen via futuristisk videolänk.

Cyphers mantra om vikten av att kväva sin rädsla, är en av flera saker i filmen som har fått många att se "After Earth" som ren propaganda för den Hollywoodcentrerade religionen scientologi, där kontrollerandet av känslor är viktigt. Om det rör sig om L. Ron Hubbard-referenser kommer fortsätta att vara en tolkningsfråga, eftersom Will Smith inte säger sig vara scientolog, trots sina bevisade kopplingar till religionen. Filmens miljöbudskap går dock inte att ta miste på, eller budskapet om värdet av goda relationer mellan föräldrar och barn.

När jag träffar en upprymd Will Smith ihop med Jaden och Shyamalan i Cancún, Mexico, är det just far-och-son-delen av berättelsen som den 44-årige skådespelaren säger tycka om mest.

- Det har varit otroligt att göra den här typen av film, där man i handlingens mitt placerar en förälder och hans barn, som kämpar med att ta sig igenom tonåren. En tonåring tycker ju som bekant alltid att den kan precis allt och att den därför inte behöver hjälp av en förälder.

Metanivån av att ni även i verkligheten är far och tonårsson måste ha påverkat er dynamik under inspelningen. Hur fungerar den? Kräver du mycket av honom där?

- Inte under "After Earth"-inspelningen. Jag ändrade inställning inför den, vilket Jaden var tydlig med att han ville att jag skulle göra. När jag producerade "The Karate Kid" var jag helt klart en sorts general, som domderade och såg till att filmen blev gjord. Men då var Jaden bara elva år. På den här inspelningen tog jag ett steg tillbaka och lät honom ta eget ansvar utifrån det han lärt sig. Jag behandlade honom mer som en medskådespelare än min son.

Jaden - som nu är 14 år - instämmer:

- Den här gången visste han att jag klarar av mycket själv, så han behövde inte vara där hela tiden, till skillnad från på "The Karate Kid" då det kändes som att han övervakade mig.

Will, hur skulle du jämföra dig och Jaden med era karaktärer i "After Earth"?

- Min karaktär, Cypher, är en befallande general och den störste krigare som någonsin har levat, med en tonårsson som växer upp i skuggan av honom och som strävar efter att leva utanför den. Så det är ju väldigt likt hur det är för Jaden och mig, när det gäller hur vi hanterar vår relation i verkligheten, eller hur Jaden? Din pappa är den största filmstjärnan i världen och du kämpar för att få din lilla bit av värdighet, i den här enorma skuggan (skratt).

Jaden: - Ja, det är precis samma situation som i verkligheten (skratt). Nejdå, jag tycker inte att pappa är särskilt sträng mot mig, inte alls faktiskt. Men det finns likheter till exempel kring att Kitai i slutet av filmen säger "Pappa, jag kan göra det här" och att jag, genom att göra den här filmen, visar samma sak. Gällande min karaktär, så känner jag mig väldigt lik honom. Vi är nästan exakt likadana. Om man skulle lyfta ut oss från de omständigheter vi är i och placera in oss i vilken annan tidsperiod som helst, så skulle vi fortfarande vara lika.

För M. Night Shyamalan innebar "After Earth" en viss anpassning som regissör, eftersom Will Smith var så drivande, liksom dennes fru Jada Pinkett Smith och hennes bror Caleeb.

- När jag gör film är det vanligtvis bara jag själv som sitter och håller på med filmen i min lada, bokstavligen. Så småningom gör jag en testvisning och får feedback och justerar sedan filmen utifrån det. Överlag är det en ensam process. Men med den här filmen hade jag en hel familj att arbeta med, även det bokstavligen. Och vi samarbetade genom att jag bidrog med min estetik och de med sin, och bara de idéer som passade alla parterna blev filmade.

Mr. Shyamalan, varför ville du göra en film med miljötema?

- Om det här inte var något som jag funderade över, hade det inte varit rätt film att göra just nu. Men det råkade vara precis där jag befann mig inombords. Jag försöker alltid, genom mina filmer, att undersöka ett visst ämne. Det är lite som att jag upprättar en diskussion med min biopublik. Och jag försöker inte predika för någon, utan bara hitta fram till det som känns äkta, för alla parter. Berättelsen om hur vi åter faller i synk med naturen känns äkta för mig.

Will Smith ser "After Earth" som en hoppfull film, trots berättelsens dystopiska ramverk.

- Vi var väldigt omsorgsfulla i att visa hur vi har utvecklats som ras, tusen år fram i tiden, och att vi trots våra misstag även har lyckats göra några saker rätt. Till exempel är hela vår civilisation vid det laget helt grön i sin livsföring och allt kretsar runt ett material som kallas Smart Fabric, som är en hybrid av textilier och teknologi. Med Smart Fabric kan man avläsa väder, vind och känslor. Så en del av historien är att vi trots vår felbehandling av jorden, på vår nya planet har lärt oss att fungera i harmoni med naturen istället för att strida mot den.

"After Earth" har biopremiär i dag.

Skribent
Skribent