Linda Blair: "De trodde att jag kunde vrida huvudet 180 grader"

30 November 2013 | 17:01

Linda Blair: "De trodde att jag kunde vrida huvudet 180 grader"

MovieZine pratar med skådespelerskan Linda Blair, vars liv förändrades radikalt efter hennes hyllade roll i "Exorcisten".

Vi känner nog alla igen henne från en av tidernas mest omtalade filmer. Linda Blair ("Exorcisten") besöker Sci-fi-mässan i Stockholm 30 november och 1 december. Vi passade på att slå oss ned och ta ett snack med henne om filmen som fortfarande beskrivs som en av världens läskigaste och rollen som gjorde henne till stjärna över en natt.

För 40 år sedan premiärvisades en av världens mest omtalade, mytomspunna och beryktade filmer på biograferna - "Exorcisten". En då 12-årig flicka vid namn Linda Blair porträtterade då den unga Regan MacNeil som i filmen blir besatt av djävulen. Blair berättar nu om sitt första möte med filmens regissör William Friedkin innan hon tog sig an rollen som gjorde henne till stjärna.

40 år har gått sedan du som 13-åring fick ditt stora genombrott i "Exorcisten". Hur känns det att fortfarande kopplas till den filmen och till den rollen? Trodde du någonsin att du fortfarande skulle intervjuas om filmen 40 år efter att den gjorts?

- Man brukar säga att om du gör någonting i ditt liv, och det som du gör består under en väldigt lång tid, så är det en stor prestation.

- Många frågar hur "Exorcisten" fortfarande kan vara så populär 40 år efter att den har gjorts. I det här fallet så fanns det en fantastisk novell av William Peter Blatty, vilken filmen baserades på och en utmärkt regissör togs in - William Friedkin. Tillsammans så tog de in skådespelare och de lyckades väldigt bra med de olika specialeffekterna, vilka ännu inte existerade då och man skapade väldigt mycket ny teknik speciellt för filmen. Friedkin ville också verkligen chockera publiken med filmen och han lyckades göra det på ett genialt sätt och det är vad som har gjort att "Exorcisten" fortfarande är populär och omtalad än idag.

Hur var ditt första möte med regissören William Friedkin, innan du tog rollen som Regan MacNeil i "Exorcisten" och vad tänkte du när han beskrev din roll i filmen för dig?

- Han gjorde inte det. Friedkin lät mig först läsa novellen och lät mig sedan själv ställa frågorna. Under själva mötet pratade han inte speciellt mycket om några detaljer kring vad jag skulle göra i filmen, snarare så lämnade han mycket av detta utanför. Både jag och min mor såg det hela som ett jobb för mig och vi kände båda stor tilltro till Friedkin som person och som regissör.

- Jag var väldigt ung då och inte tränad till att göra de olika stuntsen och andra sakerna som jag skulle göra i filmen. Jag frågade dem hur skulle jag vrida huvudet 180 grader. Tror ni verkligen att jag kan göra det?  De förklarade då för mig att detta är inte på riktigt, utan det är bara specialeffekter och på vilket jag svarade: "Ok bra...vad är det?" (skrattar).

- Så jag fick reda på det mesta under själva inspelningen av "Exorcisten". Det var en enormt lång process och en väldigt svår film att göra och jag minns att jag bara ville att den skulle bli färdig, vilket den senare blev och här sitter vi 40 år senare och pratar om den. Det är verkligen något magiskt.

De stora framgångarna och även din briljanta insats i "Exorcisten" gjorde dig till stjärna över en natt. Men detta fick även andra väldigt allvarliga konsekvenser för dig (Blair blev bland annat förföljd, fick ta emot allvarliga hot och föll offer för andra problem efter premiären av "Exorcisten"). Hur hanterade du det vid den åldern?

- Jo, det blev så på grund av det stora pressuppbådet, alla artiklar som skrevs och av journalister som blåste upp saker och ting kring mig och filmen. Men jag började snabbt jobba vidare med filmer och gjorde filmer som "Roller Boogie" (1979), "Savage Streets" (1984), och "Besatt" (1990).

- Så allt uppbåd och rykten kring mig var självklart saker som pressen hittat på. De gör så mot alla som blir kända, de vill veta allt, vad ens bakgrund är, vad händer nu. De vill sälja in sina storys.

- Då hela uppbådet kring mig och alla rykten började florera efter "Exorcisten", reagerade jag med att ifrågasätta allt och frågade mina föräldrar varför de hittade på konstiga historier om mig och de svarade med att de inte visste, för de gjorde ju inte det. Vi var inte vana vid det så de sa till mig att berätta bara sanningen så kommer allt att bli bra, vilket jag gjorde och bra blev det.

Då "Exorcisten" släpptes på Blu-ray, fick vi för första gången se mycket nytt "bakom-kulisserna"-material som aldrig tidigare visats. Tror du att folks reaktioner och inställningar till filmen hade varit annorlunda om detta material hade visats tidigare?

- Nej, det tror jag inte. Därför att publiken ville verkligen tro på det som sades av pressen - myterna, ryktena, historierna kring filmen. Det gjorde det hela mer spännande och de ville behålla den stora mystiken kring filmen. Det gav också enorm marknadsföring.

- Senare valde man, för att det skulle bli rättvist, att visa hur filmen faktiskt gjordes, att visa sanningen och hur saker i filmen gjordes. Det förändrade ingenting. Numera tror jag dock att folk respekterar mig mer än vad de gjorde då. Jag säger till folk att de ska se dessa dokumentärer och extramaterial så att de förstår att det jag gjorde i filmen var specialeffekter, de visar att jag kan inte vrida huvudet 180 grader, att jag inte svävade i luften på riktigt och att jag var en helt normal ung tjej (det fanns de som på fullt allvar trodde att Linda Blair gjorde dessa saker på riktigt i filmen).

- Jag tror att folk då hade en viss respekt för mig, men nu när de inser att det bara var ett jobb, och för mig ett väldigt svårt sådant, och att det dessutom inte var på riktigt tror jag att de har mycket större respekt för mig. Så jag rekommenderar att alla ser "bakom kulisserna"-dokumentärerna på Blu-ray utgåvan av "Exorcisten", de är extraordinära och de är en hyllning till mig, så jag uppskattar dem verkligen (skrattar).

Hur var det att arbeta med Max Von Sydow?

- Helt underbart! Jag är så glad att man börjar fråga mig om det nu. Han var ganska ung under inspelningarna av "Exorcisten" och enormt dedikerad till sin roll i filmen, vilket även alla andra var. Jag minns Max som en väldigt trevlig, varmhjärtad och exceptionell person.

1977 återvände du och repriserade din roll som Regan MacNeil i John Boormans "Exorcisten II: Kättaren". Vad fick dig att vilja återvända till rollen?

- Jag ville inte det från början. De ville göra en uppföljare ganska snart efter premiären av den första och då sa vi nej. Men de lyckades skriva ett väldigt bra manus och man tog in John Boorman som regisserade "Deliverance"1972 och sedan även Richard Burton, Louise Fletcher och James Earl Jones. De gav oss manuset de skrivit, vi läste det och var helt chockerade, det var briljant. Men det är inte det manus som användes till filmen i slutändan, då de skrev om det fem gånger.

- John Boorman tog in regissören Rospo Pallenberg och vi förstod det som att han skulle vara Johns assisterande regissör. Dock var det han som styrde och ställde för det mesta på inspelningarna. Och jag minns att Richard Burton inte gillade honom alls. Han höll sig för det mesta ifrån mig, men jag tycker att han förstörde filmen, som kunde ha blivit något bra.

- Det finns de som tycker om "Exorcisten II" och det är väldigt bra, men det var inte den filmen som vi var ute efter att göra.

Själva inspelningen av "Exorcisten" måste minst sagt ha varit en ganska märklig och annorlunda upplevelse, för alla inblandade. Det sades att det vilade en förbannelse över inspelningsplatsen, att skådespelare dog oförklarligt, att man var tvungen att ha en präst närvarande för att välsigna allt innan man började jobba och flera andra konstigheter. Kan du berätta för oss vad som faktiskt pågick under inspelningarna och har du några egna erfarenheter av dessa mystiska händelser?

- Det var inga konstigheter som försiggick. Jobbar man med en film i nästan ett och ett halvt år så är det inte mer än naturligt att saker händer. Någons morfar kanske dör, eller en byggarbetare skadar sig på inspelningsplatsen, det är sånt som händer. Ett och ett halvt år är som sagt en väldigt lång tid.

- Mycket av det var förstås skrönor för att locka folks intresse till filmen, och folk kommer alltid att tro på vad de själva vill när det gäller "Exorcisten".

Hur ser framtiden ut för Linda Blair?

- Jag har inte jobbat nu på 6 år, utan lagt all min tid på min fond Linda Blair Worldheart Foundation och mitt volontärarbete. Jag jobbar väldigt mycket med välgörenhet numera vilket är jätteviktigt för mig. Jag tog bland annat in många djur efter orkanen Katrina. Jag jobbar alltid som volontär och tar inte betalt för det jag gör för välgörenhet.

Under de senaste åren har rykten florerat om en möjlig remake av "Exorcisten" och även att det ska bli en TV-serie regisserad av William Friedkin och som skrivs av William Peter Blatty, har du hört något om detta?

- Jag hör och läser de där ryktena ungefär en gång om året och reagerar alltid på samma sätt. Jag tänker "jaha, ok". Jag tror inte att det kommer att bli av. Jag har hört allt det där. De gjorde en teaterpjäs av den med Brooke Shields i huvudrollen, men jag hörde att de har haft väldigt mycket problem med den av olika anledningar och sedan vet jag inte vad som hände.

- Men jag tror verkligen inte att det kommer att bli av, tänk bara på hur filmen skulle se ut om man använde de specialeffekter vi har idag. Folk skulle inte bli skrämda, någon skulle antagligen skratta till lite då och då. Sedan skulle Friedkin nog aldrig gå med på det, han har fullt upp med att regissera operor numera. Han var en arbetsnarkoman och numera vill han pröva på olika saker som han tycker är kul och intressant och spendera mycket tid med sin familj. Jag tror inte att han kommer att göra någonting som tar upp 100 procent av hans tid igen.

Hur kommer du att fira 40-årsjubileet av "Exorcisten"?

- Inte alls faktiskt. Jag är har för min fond -  Linda Blair Worldheart Foundation och mitt volontärarbete. Det är det enda jag gör nu och det enda som jag bryr mig om - att förändra världen. Så alla pengarna går till min fond för välgörenhet och för att hjälpa andra.