"Jag skrev historien år 1995"

20 December 2009 | 23:09

"Jag skrev historien år 1995"

Förutom erkänd filmmakare är James Cameron i grund och botten en upptäckare. Det är vad han drömt om under sin uppväxt i Kanada, och under de 12 åren efter Oscarsvinnande "Titanic" har han dragit igång sex stora undervattensexpeditioner. Det var jakten på nya utmaningar som lockade honom till att göra "Avatar", och tillsammans med sitt team utveckla revolutionerande ny teknologi – att ständigt sträva framåt där andra hade gett upp för länge sen.

Redan 1995, när han kom på filmidén för första gången, insåg han att de rätta verktygen ännu inte fanns. Men är det något Cameron är känd för, är det hans förmåga att tänja gränserna för vad som är möjligt att visa på film. Ändå skulle "Avatar" bli hans största utmaning hittills.

"När vi verkligen utvärderade "Avatar" år 1995 kände vi att det var för avlägset. Med "Avgrunden" var vi bara ett eller två steg bort, så det löste sig. Men oavsett hur mycket pengar vi skulle lagt ner på "Avatar", var timingen helt enkelt inte rätt. Vi lade manuset på hyllan och det var det."

Idag finns både motion capture-tekniken och digitalt 3D till hans hjälp. Trots att produktionen, som drog igång för över fyra år sedan, var hotad flera gånger, kämpade han vidare. Problem löstes på vägen, nya programvaror utvecklades och Camerons team testade sig fram för att skapa det han ville se - en film olik något annat.

"Jag ville skapa något jag själv hade älskat som barn. Ett äventyr på en annan planet, något fantasifullt och originellt. Jag hade många idéer, men "Avatar" skrev nästan sig själv på bara två veckor. Jag skrev historien år 1995, men bitar av den hade funnits innan, som den lysande skogen, en del fordon och så, så den blev klar rätt fort."

Det fanns också miljöteman han ville utforska, något som han tror är ännu mer relevant idag.

"Det var chansen att få skapa ett helt utomjordiskt ekosystem, med alla coola varelser. Det var chansen att göra mänskliga, fotorealistiska karaktärer som publiken skulle ta för verkliga. Det är en stor och otäck utmaning, men också kul."

Storslagna fighter i storslagna miljöer

"Filmens budskap tilltalade mig, och känns viktiga i dagens samhälle. Inte för att jag tycker filmer ska komma med moraliska pekpinnar. Men det är bra om vår underhållning samtidigt får oss att tänka till."

Filmen utspelar sig till största delen på Pandora, en avlägsen planet där folket, Na'vi, är tacksamma och lever i harmoni med naturen - tills de hotas av militära superkrafter.

Ett mäktigt företag vill utforska planeten i hopp om en möjlighet att tjäna pengar, och startar Avatar-programmet som ger människor nya, modifierade superkroppar så att de kan smälta in bland Na'vi. Bland de frivilliga finns den förlamade soldaten Jake (Sam Worthington), samt botanisten Grace (Sigourney Weaver). Väl framme på Pandora upptäcker de en förtrollande värld de aldrig hade kunnat drömma om. Jake möter den vackra prinsessan Neytiri och ställer sig på hennes sida i fighten mot de hotfulla människorna som skickade honom till Pandora.

Cameron utlovar mycket action, med storslagna stridsscener:

"Den sista är liksom urmodern till alla strider, åtminstone jämfört med allt jag tidigare gjort. Striden tar plats på Pandora - i luften på marken, med stora arméer och man mot man. Det är galet stort", säger han med ett skratt. "Nästan som en liten film i sig självt."

En del av 3D-revolutionen

Regissören utvecklade ett speciellt 3D-system för sin dokumentär "Ghosts of the Abyss" från 2003, något han förfinade lagom till "Avatar". Camerons användning av det allra senaste inom 3D-teknik och performance capture har fått många att spekulera kring om "Avatar" kan förändra sättet på vilket man gör film i framtiden. Men vad tror han själv?

"Jag tror att det är en naturlig del av utvecklingen för datagrafik och performance capture. Idag kan vi troligen göra ännu mer än när vi började. Jag tror också att 3D är en revolution, som "Avatar" nu får vara en del av. Kanske kan den skapa en egen nisch, som en spelfilm som många samtidigt skulle kunna se som animerad."

"Det är i spelfilmsdelen som Hollywood ligger efter", tillägger Cameron. "3D-revolutionen drivs nu i stort sett av animerade filmer, från Pixar eller DreamWorks. Det finns några spelfilmer, men de är få. Det finns ännu inget genombrott för spelfilm i 3D, inte förrän nu. "Avatar" blir ett testprojekt."

Men det har varit ett tidsödande arbete, medger han - värre än beräknat.

"De första 62 dagarna i år jobbade vi 16 timmar om dygnet, utan paus, utan ledighet. För en liten grupp människor var filmen väldigt, väldigt krävande - bade fysiskt och mental. Visst, vi var aldrig till havs och bekämpade stormar - vi kämpade emot det faktum att ingen visste riktigt vad vi gjorde. Men vi fick lära oss att lösa problem, och det gjorde vi."

Efter 14 års planerande, och tolv år efter hans senaste storfilm "Titanic", ska "Avatar" släppas för världens dömande ögon. Hur känner James Cameron inför förväntningarna på filmen?

"Det är både en gåva och en förbannelse. Fördelen är att jag lättare kan få ihop pengar till spektakulära projekt. Efter succén med "Titanic" litar folk på att jag inte kopierar en grafisk roman eller en annan film. Det blir något unikt men ändå med stor budget. Studion hoppas givetvis på resultat, men "Avatar" och "Titanic" är också vitt skilda historier. De kan inte jämföras. Så egentligen var vi tvungna att börja om från noll och fundera över hur vi ska locka och underhålla en publik. Och det är rätt spännande när man tänker efter."