Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

27 maj 2019 | 18:00

Svenske Viktor Lundqvist har drömjobbet i Hollywood

Möt killen som gjort specialeffekter till "Green Lantern", "Edge of Tomorrow", "Ghostbusters" och "Spider-Man: Into the Spider-verse".
Viktor Lundqvist är 37 år gammal och kommer från Lysekil på västkusten. De senaste tio åren har han dock spenderat i Los Angeles, där han arbetat med specialeffekterna på några av de största filmerna. Senast på CV:t hittas ”Spider-Man: Into the Spider-Verse” som Oscarsbelönades som Bästa animerade film. Vi ringde upp Viktor för att höra mer om hur han fick drömjobbet i Hollywood.

- Jag pluggade medieteknik på Linköpings Universitet, och sen läste jag två år i Melbourne i Australien. Efter det gjorde jag mitt examensarbete på Sony. Det var en effekt för att simulera vätska. Efter det fick jag anställning på Sony i LA, och sen dess har jag jobbat där, berättar Viktor Lundqvist.
 
Hur började intresset för just specialeffekter?

- Bra fråga. Men när jag var yngre var jag alltid intresserad av datorgrafik, jag är en datanörd på så vis. Det har varit mycket programmering, Photoshop och 3D. Men jag blev inte så inriktad på film förrän senare. Det var inte solklart att det var specialeffekter jag skulle fokusera på. Men jag tyckte det var intressant. Något kul och utmanande. Jag gillar kombinationen, att det är kreativt, visuellt och utforskande samtidigt som man får vara problemlösare.

Vad fick du göra på "Into the Spider-verse"?

- Jag kom med väldigt tidigt på filmen. En sak jag jobbade med är en "glitch effect", när filmens olika världar kommer samman. De kombineras i samma bildruta. Man hinner med många olika shots under en produktion, så det blir lite av varje. Men det var det större som jag utvecklade.
 
Large fbf4685d2af2ef4273bb528f2dc2b360 viktor spiderverse
 
Det måste vara kul att jobba med en film som får så fantastisk respons?

- Det var verkligen jättekul. Man lägger alltid ner mycket tid på de här filmerna. Även medan vi jobbade på filmen var det kul att se alla trailer-reaktioner på Youtube. När man jobbar så många timmar är det fantastiskt kul när den blir väl mottagen.

"Spider-Man: Into the Spider-verse" har en väldigt unik look. Vad fick ni för instruktioner eller riktlinjer under ert arbete?

- Den skulle se ut som en serietidning. Vi tog mycket inspiration från serierna, och vi skulle försöka få effekterna att se ut som om de var designade i 2D. Stoppar man på en bildruta så skulle det kunna se ut som en målad bild, men samtidigt ska allting sitta i en kamerarörelse. Det var en av de större utmaningarna, men också vad som gjorde jobbet så spännande. Man har fått bryta många regler.
 
 
Du har en jättehärlig meritlista på IMDb, massor med bra filmer. Jag kan tänka mig att det är en helt annan utmaning när man jobbar på animerad film jämfört med spelfilm?

- Överlag kan man säga, jobbar man på en spelfilm är den största utmaningen att få in så mycket realism som möjligt. Så mycket detaljrikedom, och väldigt högupplösta simulationer som håller ner på pixelnivå. Det måste vara något som skulle kunna hända i verkligheten, även om man jobbar med något overkligt. Det finns ju olika typer av effekter. När byggnader rasar ihop så efterliknar man något som finns i verkligheten. Sen finns andra, som en portal till exempel som är en magisk effekt. Det svåra är att sälja det som något som ser trovärdigt ut.

- Med animerade filmer vill man snarare ”stajla” det. Det är kanske inte samma krav på detaljrikedom men man vill att det ska se artistiskt ut. Man kanske vill förstärka något. I ”Spider-Man” hade man höga mål på att det skulle se designat ut. Så det är stor skillnad att jobba på animerat vs spelfilm.

Har du jobbat med något projekt där du fick geeka loss ordentligt? Har du kanske varit ett stort fan av Spindelmannen, Green Lantern eller Ghostbusters?

- Många filmer har varit kul att jobba på, men en som sticker ut är ”Edge of Tomorrow”. Där var det helt andra utmaningar. Då jobbade jag mer med explosioner och eld. Mer grundade effekter.
 
 
Har du någon ”inside information” om det kommer en uppföljare på "Edge of Tomorrow"? Det pratas om en tvåa.

- Nja, jag kan inte säga så mycket om det (skratt). Det är en klar trend idag, många filmer sår uppföljare så jag skulle inte bli förvånad.
 
Vad jobbar du på just nu?

- Nu jobbar jag på en annan animerad film från Sony Pictures Animation, som heter ”The Mitchells vs the Machines”. Det är en helt ny historia som ska vara klar om ett år ungefär. Den ser lovande ut. Den försöker också tänja lite på hur en animerad film kan se ut. Men annorlunda än Spindelmannen.

Har du några tips du skulle vilja ge till unga människor som också vill gå samma väg som du - komma till Hollywood och jobba med specialeffekter?

- Det finns många olika vägar in och ingen är väl direkt spikrak, kanske. Men jag tror det handlar mycket om att skaffa sig en ordentlig utbildning, både inom programmering och effekter. Då tror jag man har mycket bra förutsättningar. Man sticker ut lite. Med en teknisk inriktning kommer man långt. Det finns datorgrafik-utbildningar som kanske inte går så djupt in på det. Men jag skulle rekommendera så mycket fördjupning som möjligt. Det lönar sig.
 
"Spider-Man: Into the Spider-verse" finns nu att köpa och streama.
| 27 maj 2019 18:00 |