Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

25 juni 2013 | 19:01

Hemliga hjältar: Alex King

Vi har träffat bilexperten som hade ansvaret att köra "A Good Day to Die Hard" hela vägen i mål.

Även om "Die Hard"-filmerna har mycket att leva upp till sedan den allmänt älskade första filmen, finns det en del att hämta i "A Good Day to Die Hard" - speciellt om du gillar dina biljakter långa och spektakulära. Bara filmens första halvtimme tog flera månader att filma och 250 bilar gick åt.

Tidigare i somras bjöds europeiska filmmedier in till Mercedez-Benz World utanför London, för galna köruppvisningar med filmens fordons-koordinator Alex King bakom ratten. Han började sin filmkarriär som skådespelare innan han halkade in på rekvisita, och har sedan "V för Vendetta" ansvarat för bilarna i flera kända actionfilmer.

Om någon på en fest frågar dig om vad du jobbar med, vad svarar du?

- Det är alltid frestande att svara något tråkigt, så att man inte får fler frågor på det. De flesta känner till vad jag gör, men ibland vill man bara svara "ekonomi" eller "logistik"... Mitt jobb är superspännande och väldigt annorlunda, så det är alltid svårt att sammanfatta med få ord. Jag säger att jag är en "vehicle coordinator". Jag styr avdelningen som har ansvaret för alla de fordon du ser i en film. Alla de har organiserats och finns där av en avdelning. Från motorcyklar till bakgrunden till hjältens bil, alla har de köpts eller byggts. Går den inte att hitta, köpa eller hyra, så bygger vi den. Det är en utmaning, som med alla jobb. Vi får resa till många länder och träffa många kulturer. När jag berättar om det på en fest, så inser jag vilken tur jag har som får jobba med min passion. Jag älskar mitt jobb.

Hur skaffade du din expertis?

- Allt är erfarenheter. Jag har ett fantastiskt tekniskt team och allt handlar om att hitta folk med rätt styrkor. Jag vill inte göra något alltför tekniskt, det gör de bäst. Mitt jobb är att hitta det bästa teamet för jobbet som krävs.

Hur många är inblandade i en film som "Die Hard"?

- Min avdelning var mellan 15-20 sammanlagt.

Hur många bilar förstörde ni?

- Det är nog inte osannolikt med 250-270 bilar, löst räknat.

Det måste vara annorlunda att filma i Budapest än Storbritannien, eller?

- Nej, då. Jag reser mycket inom jobbet, och vare sig det är Frankrike eller Italien eller Rumänien, alla ställen har sina kulturella utmaningar. Studion anlitar mig för min erfarenhet och för att de vet att jag gör jobbet. Det jag gör är unikt, det finns få som klarar det. Vi är de hemliga hjältarna, inte för att jag ser mig som en hjälte, men så säger folk. Vi har ett enormt jobb och ett stort ansvar med alla biljakter. Det är ett spännande jobb, men inte många känner till det eller vad vi gör. Utmaningarna kan vara att ett land har brist på resurser eller aldrig har filmat något liknande. Det är en massiv biljakt! Vi har gjort såna i London men aldrig i Budapest.

Många får aldrig uppleva en sådan biljakt i verkliga livet. Är det viktigare för dig att det ser verklighetstroget ut, eller att det blir häftigt på film?

- John Moore, regissören, sammanfattade det bra för oss i början, han sa att han vill filma allt som om det vore på riktigt. "My name is John Moore, not John Less!" Vi visste att ribban låg högt. Det är mer kul att försöka göra saker på riktigt. Det gör det spännande, svårare javisst men också mer spännande. Bilar som bara krockar med varandra är hyfsat lätt att göra. Det är roligare att göra något mer utmanande. Vem behöver sömn ändå? Jag behöver verkligen en Mini-Me, om någon är öppen för jobbet.

Vad var det märkligaste som ni använde er av?

- En udda och rolig grej var vad vi kallade "the biscuit rig". Det är som en låglastande trailer som man kan sätta en stuntbil på och köra runt. Jag ville verkligen bygga en egen, men vi hade viktigare saker att göra. Det var intressant att jobba med en sån.

Har något gått illa under alla år?

- Jag är stolt över att hålla säkerheten framför allt. Jag vill tro att jag blir anlitad för att vi gör allting säkert. Erfarenhet gör att man tänker på det mesta som kan gå snett. Man blir tränad att tänka så. Så tack och lov, nej. Jag har en erfarenhet i bagaget som får mig att vilja slå mig i pannan. En truckförare skulle backa ut i en film och repade en närstående Lamborghini rätt rejält. Det var tidigt på morgonen och jag såg inte fram emot att ringa det samtalet, och berätta att vi förstörde en av dessa dyra bilar. Det handlar helt enkelt om att någon inte gjorde som jag hade sagt. Filmen var "The Dictator" och mannen som orsakade det vet vem han är...

Vad kommer du att minnas bäst från den här inspelningen?

- Den stora krocken med så många bilar och element var en häftig sekvens. Mycket är sånt som aldrig har gjorts förut.

Vilka utmaningar stötte du på i ditt arbete med kommande "Jack Ryan"?

- Jag var helt slut, hade precis gjort klart "A Good Day to Die Hard". Jag hann bara landa innan de ringde. Jag fick ta över jobbet när filmen redan var påbörjad, det har jag aldrig gjort innan. Det kom med sina utmaningar. Men jag var redan uppvärmd så jag kom in i det fort. Jag såg vilka problem de stod inför, jag kunde lösa dem, och var glad att de hade tänkt på mig. Utmaningen var att ta över en film som redan var under inspelning, lite som att hoppa på ett tåg i farten.

Gillar du själv bilar?

- Absolut, men de är så dyra att ta hand om. Jag kör själv en Mercedes, en trygg familjebil. Men drömbilen vore en SL-300 eller SL-190, de är gamla och romantiska. Idag är det så mycket teknologi inblandad, men de kostar också massor. Min fru skulle nog inte tillåta det om vi inte vann på lotteriet. Jag kanske unnar mig något roligt när jag går i pension.

Se bonusklippet Bakom biljakten, där Alex King berättar mer om sitt arbete med filmen:

"A Good Day to Die Hard" släpps på Blu-ray och DVD den 26 juni.

| 25 juni 2013 19:01 |