D.J. Caruso om "I Am Number Four"

25 Juli 2011 | 01:50

D.J. Caruso om "I Am Number Four"

D.J. Caruso var på promotionhumör inför releasen av "I Am Number Four" på Blu-ray och DVD och MovieZine fick chansen att ställa några frågor till Hollywoodregissören.

Daniel John (D.J.) Caruso inledde sin regikarriär 1995 med TV-serien "V.R.5" och filmdebuten kom med kortfilmen "Cyclops, Baby" 1997 och efter det blev det ett antal olika TV-serier. Hans stora genombrott kom dock inte förrän 2007 då han fick chansen att göra dramathrillern "Disturbia" med Shia LaBeouf i huvudrollen.

Året därpå gjorde han thrillern "Eagle Eye" och i år hoppade han på science fiction-genren med "I Am Number Four" som släpps på Blu-ray och DVD 27 juli. Lagom till skivsläppet fick MovieZine chansen att fråga ut Caruso och glädjande nog visade det sig att han var beredd på att svara på allt man frågade honom.

Hade du hunnit att läsa boken av Pittacus Lore (pseudonym för James Frey och Jobie Hughes)innan du skrev på för filmen?

Jag hade läst manuset och hann även med att läsa några versioner av boken innan det blev helt klart.

Kände du behovet att vara trogen förlagan eller var du mer intresserad att berätta din egen version av historien?

Självklart ville jag hedra bokens intentioner. Jag gjorde dock några ändringar som jag ansåg skulle bli mer filmiska. Jag försäkrade mig också om specifika skäl som inspirerade mig att berätta storyn.

Vad var den svåraste delen med filminspelningen av "I Am Number Four"?

Att mixa de visuella effekterna med tonårsdramat. Det var en utmaning att hålla tillbaka effekterna, så inte karaktärerna hamnade i skymundan.

Vad var det som fick dig att välja just de här unga skådespelarna?

Alex (Pettyfer) visade upp en stark fysisk närvaro och han hade också lättillgängliga kvalitéer. Dianna (Agron) hade en elegans och intelligens som karaktären krävde. Callan (McAuliffe) var perfekt som Sam, han förkroppsligade Sams smärta och kamp, men behöll en kylig kvalité. Teresa (Palmer) var helt enkelt rummets kick-ass.

"I Am Number Four" blev din första science fiction-film. Varför blev det den här filmen?

Jag letade efter en familjevänlig science fiction-film, som påminde om de stora filmerna på 80-talet. Exempelvis "Tillbaka till framtiden" som är en av dem jag växte upp med. Jag kände att "I Am Number Four" hade kvalitéer som kunde tillfredsställa mina önskemål.

Vilka utmaningar råkade du ut för när du skulle göra "I Am Number Four" till en film?

Det blir alltid stora utmaningar när man ska göra en film. "I Am Number Four" hade mängder med specialeffekter och antalet tagningar ökade drastigt. Vi hade mindre än nio månader att slutföra filmen. Så det var tufft att hinna klart till premiärdagen.

Du har gjort ett par action-thrillers under din karriär. Har du längtat ett få göra en effektfylld science fiction-film?

Någon dag kommer jag göra en science fiction-film med stor budget. "I Am Number Four" gjordes till en blygsam budget som resulterade mycket kul för pengarna. Jag skulle älska att få komma tillbaka till den här genren någon dag framöver.

Filmen hade betydligt mer specialeffekter än du normalt har i dina filmer. Fick du anpassa dig som regissör?

Ja, jag brukar vanligtvis älska att ha praktiska element i min filmstruktur. I "I Am Number Four" blev det dock emellanåt helt omöjligt. Så ja, jag fick anpassa mig till den här filmen.

Hur bar du dig åt för att uppnå balansen mellan filmens story, specieleffekter och action?

Jag försöker alltid luta mig åt karaktärerna och filmens tema. Så fort temat är fastställt i skallen upplyser det mig hur filmen ska se ut, låta och kännas. Sedan hur effekterna och actionbitarna skulle påverka storyn.

Filmen innehåller en hel del visuella effekter - hur svårt är det att få dem att se verklighetstrogna ut utan att kollra bort tittaren?

Det är tufft. Jag ägnade många nätter för att få till nyanser och tajming så att mixen skulle bli så osynlig som möjligt.

Om nu filmbolaget skulle vilja ha en uppföljare, hur skulle du ställa dig till det?

Självklart skulle jag vara intresserad. Jag tycker att Number 6 skulle bli en fantastisk karaktär att utveckla och fortsätta historien med.

Om du själv skulle få en kraft, vilken skulle du välja och varför just den kraften?

Min kraft skulle vara tankeläsning. Jag skulle älska att få veta vad folk egentligen funderar på.

Var Michael Bay (producent) involverad i produktionen?

Michael Bay var första klassens producent. Han gav mig det utrymme jag behövde för att kunna regissera filmen, men var alltid tillgänglig om jag behövde hjälp. Han var väldigt hjälpsam med förarbetet och hjälpte mig med en del visuella effekter som höll på att driva mig till vansinne.

Vad är influenserna till Spielbergs filmer?

Stevens kärlek till science fiction och sympatiska karaktärer finns självklart där. Jag kände att de mörka scenerna där han använder sig av sin hand för att lysa upp hennes ansikte var väldigt Spielberg. Det är en homage...

Vad säger du om kritiken om att "I Am Number Four" skulle vara en blandning av "Star Wars" och "X-Men"?

Jag skulle inte kalla det för kritik. Om det är så man uppfattar filmen så är det ok. Dessutom är det ju två fantastiska filmer!

Varför blev filmens produktionsschema så kort?

DreamWorks och Disney hade ett specifikt releasedatum och ett fönster som var tvungen att bli en succé. Det var en drivkraft bakom det korta och intensiva schemat.

Johnny Depp säger att han har jobbat med regissörer som redigerar filmen i huvudet direkt under inspelningen. Jobbar du på samma sätt?

Ju mer erfarenhet jag får, desto mer självsäker blir jag på vad jag behöver göra för att få till en specifik scen. Jag har också lärt mig att bli mer flexibel med saker som man kanske inte trodde var nödvändiga från början.

Läser du recensioner på dina egna filmer?

Bara av de kritiker som jag beundrar. Även om de sågar mig, vill jag veta varför.

Vad är det märkligaste som har hänt under dina filminspelningar?

En gång fick jag besök av FBI som helt oväntat arresterade en av mina skådepelare och det var mitt under inspelningen!

Konspirationer och paranoia verkar vara återkommande teman i dina filmer. Är det något du njuter av att utforska?

De är allmänna teman som publiken kan relatera till. De kan förstå karaktärens tillstånd och dilemma. Dagens teknologi har ju dragit fram dessa teman till ytan på ett omedvetet sätt.  

Du verkar föredra att jobba med yngre skådespelare. Vilka är de väsentliga skillnaderna med att jobba med äldre gentemot yngre skådespelare? 

Jag gillar att jobba med yngre skådespelare eftersom de har inte utvecklat de dåliga vanorna. De är öppna för nya saker eller nya sätt för att nå fram till potentialen i specifika scener eller hos karaktären.

Kan du ge några tips hur man regisserar en actionscen?

1. Oavsett hur bra ett stunt är, om kameran är på fel plats kommer man aldrig uppskatta stuntet fullt ut.
2. En actionscen med intermezzon är mer engagerande för publiken. Actionscener behöver därför ha en avancerad story.
3. När action har inslag av visuella effekter, se då till att praktisk ödeläggelse inträffar i den bildrutan. Detta mixas mycket bättre än all CGI.

Att regissera är ett heltidsjobb. Får du tid över till vila eller dyker filmen även upp under dina drömmar?

Jag drömmer ständigt om att jag spelar in filmen. I själva verket blev jag övertygad en dag att jag redan hade spelat in en scen, men det visade sig att jag bara hade drömt det. Så det är definitivt ett dygnet runt-jobb!

När man gör en film med stor budget - kan man fortfarande vara spontan under inspelningen eller är allt strikt inplanerat?

En perfekt regissör skulle vara en som är lika visuellt förberedd som Hitchcock och lika "skådespelarfri" som Cassavettes. Jag strävar efter den balansen.

Vad är ditt nästa projekt? Jag misstänker att "Y: The Last Man" numera är ett avskrivet kort?

Nu håller jag på att utvecklar ett litet drama, en mörk drama/thriller och en knäpp modern western med helt sanslösa karaktärer. Men mitt föremål för min besatthet just nu är filmatiseringen av Garth Ennis serieroman "Preacher". Fast jag jobbar även på en liten indiefilm som heter "Goats".

Hur långt har du kommit med "Preacher"?

Jag har kommit en bit. John August har skrivit ett riktigt bra manus och vi håller nu på och finjusterar ett nytt utkast.

Vilka skådespelare skulle du vilja med i dina kommande projekt?

Jodie Foster, Kate Winslet, Ryan Gosling och Brad Pitt. Bara för att nämna några...

Vilka är dina favoritregissörer?

Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, Steven Spielberg och Hal Ashby.

Vilken film var det som inspirerade dig att bli filmmakare?

Det var faktiskt en TV-serie och den som jag blev beroende av var Steven Bochcos "Hill Street Blues". De dynamiska karaktärerna och verkligheten baserat på den filmiska stilen blev jag helt hänförd av. Det finns så många filmer som har inspirerat mig, så jag vet inte var jag skulle börja. Men jag kan försäkra dig att Scorseses filmer skulle ligga högst upp på listan.

Nu har du gjort en science fiction-film, så vilken annan genre skulle du vilja hoppa på?

Jag tror att de enda genrer jag inte kan relatera till är komedier och romantiska komedier. Jag kan dock titta och njuta av dem. Drama och western är två genrer som jag funderar på att göra inom kort.