Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

15 maj 2013 | 21:01

"Baz Luhrmann är inte rädd för att ta risker"

F. Scott Fitzgeralds dekadenta 1920-tal har fått nytt liv framför Baz Luhrmanns kameralins. Regissören som senast gjorde "Australia" återupptäckte den amerikanska bokklassikern under en tågresa i Sibirien.

På en presskonferens i Cannes berättar Luhrmann och hans skådespelare Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan och Tobey Maguire om romanens dragningskraft och vad som lockade dem till en nyinspelning.

- Det var för tio år sedan. Jag åkte tåg och hade med mig ljudboken. Då insåg jag att jag inte alls kände igen mig. Jag tror att man upplever boken annorlunda beroende på om man läser den när man är 60, eller 40 eller 17 år. Just där och då insåg jag att om vi bara kan komma på hur man tar Nick Carraways inre monolog och berättar historien utifrån den, så fanns där en helt annan film att göra. Så började en lång resa för att få rättigheterna och hitta alla medarbetare, säger Luhrmann.

Leonardo DiCaprio, filmens huvudperson, håller med:

- I USA är "Den store Gatsby" boken som alla läser i skolan. Jag minns att jag blev underhållen och fascinerad, men kunde inte greppa något av Fitzgeralds större teman just då. Baz fick mig att läsa om boken för några år sedan, och den fick en helt ny mening. Även 90 år senare är boken välläst och ofta analyserad, folk försöker än idag att dissekera den och förstå vad Fitzgerald verkligen menade. Jag blev berörd. Jag såg inte längre bara en kärlekshistoria utan en tragedi om den här mannen i ett nytt Amerika, en ny värld där allting var möjligt, och hur han försökte bli en stor Rockefeller men tappade bort sig själv på vägen.

Regissören minns en speciell händelse bara häromveckan, när hans moderna tolkning av "Den store Gatsby" precis hade premiärvisats i USA:

- Något otroligt hände häromdagen som satte ett bra slut på hela den här resan. En kvinna kom fram till mig efter filmen. Hon tog mig i handen och sa: "Jag kom hela vägen från Vermont, för att se vad du hade gjort med min farfars bok." Jag frös till. Hon fortsatte: "Jag tror att Scott skulle vara stolt över den här filmen. Många har sagt genom åren att den inte går att filma, men det har du lyckats med. Förresten så älskade jag musiken". Det gjorde det helt klart värt mödan, säger Baz Luhrmann stolt.

Du gjorde "Romeo & Julia" med Baz Luhrmann för snart tjugo år sen, hur har hans metoder förändrats?

Leonardo DiCaprio: Jag har känt Baz i tjugo år, ändå sen jag flög till Australien för en väldigt komprimerad workshop kring "Romeo & Julia". Han hade den skruvade idén om att sätta berättelsen i ett alternativt universum, något som verkade galet på den tiden. Det fina med Baz är bland annat att han inspirerar en varje dag, till att göra det bästa i arbetet men också att drömma stort. Man blir inspirerad, nostalgisk och känner sig som en del av något stort. Det smittar. Han är inte heller rädd för att ta sig an de där mest klassiska historierna, något som är väldigt riskabelt. Vad han än skapar är han besluten om att hitta kärnan i berättelsen, och hitta sanningen.

Hur är det att jobba med sin bäste vän?

Tobey Maguire: Jag gillar Leo jättemycket, vi är väldigt nära vänner så det hjälper verkligen i våra gemensamma scener. Vi litar på varandra och kan prata igenom scener och manus. Vi tar båda våra jobb på stort allvar och har också väldigt kul. Det var inspirerande att jobba med Baz och med en av mina bästa vänner.

Hur hjälpte du till att forma din karaktär Daisy?

Carey Mulligan: Först fick jag ungefär sex böcker om Zelda Fitzgerald för att läsa på om henne. Jag läste även om en annan av Scotts flickvänner, som också hade inspirerat till Daisy. De hade brevväxlat, och jag hade turen att få läsa alla hennes brev. Man förstod genast hur Daisy låter och talar. Också Zelda skrev vackra brev, Baz och jag sög åt oss alla vackra ord från dessa kvinnor, och det hjälpte oss att skapa Daisy.

I ett kostymdrama om 1920-talet är det nog inte Jay-Z och Beyoncé man först tänker sig på soundtracket. Men när Baz Luhrmann är i farten kan det låta precis som på radion idag. Regissören förklarar:

- I Fitzgeralds roman är musiken i fokus. Han tog den afroamerikanska musikstilen jazz och satte den som en av stjärnorna i boken. Många undrade varför, de såg jazz som en fluga som skulle försvinna nästa vecka. Men han ville att boken skulle utspela sig "här och nu". Vi kom fram till att det idag finns en annan afroamerikansk musikstil, hiphop, som är väldigt mycket här och nu. Boken har en universiell kraft, den talar till alla och överallt. Och musiken är en stor stjärna också i vår film.

Kritikerna gav filmen svalt mottagande, men den är redan en biosuccé. När du gjorde filmen, tänkte du då på att kritikerna inte kommer ta emot den så väl?

- Tja, jag gjorde ju "Moulin Rouge" och "Romeo & Julia" så jag gör inte film med kritikerna i åtanke. Jag visste att det skulle ske. Jag bryr mig bara om att människor ska gå och se filmen. Jag är tacksam att så många såg den, under en sommar med alla stora actionfilmer där ute. Vi hade en nervös helg. Jag är så tacksam.

På fredag har "Den store Gatsby" biopremiär i Sverige.

| 15 maj 2013 21:01 |