14 Maj 2009 | 18:42

"Jag tror inte alls att 3D ska rädda biograferna"

Hur funkar 3D egentligen? MovieZine tar ett snack med Thomas Runfors, informationschef på SF Bio för att försöka ta reda på om 3D är här för att stanna eller inte.

Försöken med 3D-bio verkar ju alltid komma som ett svar på teknikutvecklingen i hemmet Satsningar har gjorts på 50-talet när TV:n fick folk att lämna biograferna, på 80-talet när videospelaren introducerades och så nu när nerladdningen hotar biofilmen. Vad har ni för ambitioner den här gången?

Det beror ju på vad man har för förväntningar på 3D, vi ser 3D som ett komplement till den vanliga biografen. Jag tror inte alls att 3D ska rädda biograferna. Möjligtvis har 3D kommit som en konsekvens av teknikutvecklingen tidigare, men även bioupplevelsen har hela tiden utvecklats från stumfilm, ljudfilm, färgfilm och man har hittat nya format som cinemascope osv. Så visst försöker man hela tiden utveckla upplevelsen.

Men det som gör att jag tror att det kommer bli mer hållbart nu är att tekniken är så pass bra så att det faktiskt är riktigt kul att se på en film i 3D - och det var det inte sist det begav sig, man blev trött i huvudet och effekterna var väll sådär, nu använder vi helt digitala projektorer som ger en helt annan upplevelse. Men en dålig film blir ju inte automatiskt bra i 3D. Sen tjänar ju inte heller alltid en riktigt bra rulle något på att visas i 3D, ta till exempel Oscarsvinnaren "The Reader", 3D tillför ju ingenting till en sån film. 3D är något för effektmakarna.

Hur många digitala salonger har ni planerat?

Just nu är det nio, vi öppnade precis en till i och med invigningen av nya Filmstaden Entré i Malmö, sen får vi se. Det är klart vi har en ambition att kunna visa 3D i alla våra städer men kostnaden är hög. Så vi måste gå fram i rätt ordning när allt ska finansieras. Man kan se det som ett pilotprojekt för att se hur villiga kunderna är att betala lite extra för att få uppleva en film i 3D.

Hur gör folk som du, med vanliga glasögon för att se 3D-film?

Man sätter bara 3D-brillorna utanpå. Det är inga problem, ungefär samma sak som när jag sätter ett par solclips på mina bågar när det är soligt ute. De enda som kan få problem är folk som inte har det här normala stereoseendet, dvs att man tittar med båda ögonen och skapar en bild av det. Man kanske har ett brytningsfel som inte går att korrigera med glasögonen.

Glasögonen i sig då, återvinns dem?

Ja, vi samlar in  dem efter visningen och återvinner dem som plast. Så vi återanvänder dem inte, för vi tror inte att folk är så pigga på att använda glasögon som andra haft om man inte kan tvätta dem mellan visningarna. Inte så mysigt med glasögon täckta med hår eller popcornfett. Så vi ser det som en hygienfråga, men om man vill får man givetvis ta hem dem och använda dem igen. Det ingår ett par glasögon i  biljettpriset.

Och det är en av anledningarna till att biljetterna kostar 30 kr mer?

 Ja det är väl en del av det hela, men glasögonen i sig är ju inte så dyra utan mest beror det på att hela installationen är dyr, den kostar runt en miljon per salong, vilket vi ska finansiera på sikt.

Hur kommer det sig att de digitala 3D-visningarna som funnits länge i staterna tagit sån tid på sig att ta sig hit till Sverige?

Det är ju en enorm kostnad, att göra salongerna digitala kostar ju stora pengar men som tittare upplever du inte skillnaden mellan den analoga och den digitala filmen som tillräckligt stor för att vara beredd på att betala mer för den digitala filmen. De som sparar pengar på en digitalisering är de som gör filmkopiorna och sköter distributionen av filmerna, så därför försöker man att upprätta ett avtal som gör att båda parterna är med och delar på kostnaden för digitaliseringen, och dom förhandlingarna pågår.

Sen har det tagit tid att enas om vilken branschstandard man ska köra, det finns ju ett antal teknikleverantörer som gärna vill få in sin teknik i biograferna, lite som när BlueRay och HD-DVDn kom. Och det är först på senare tid som man har enats om vilken upplösning projektorerna ska ha, dvs lägst 2k. Så de som startat tidigare och köpt projektorer med lägre upplösning kan ju känna sig lite blåsta. Det gäller att göra saker vid rätt tidpunkt, man måste inte nödvändigtvis vara först med allting. Utifrån det jag har läst så har mycket av den digitala utvecklingen nu stoppats upp i USA på grund av lågkonjunkturen, det handlar ju om en jätteinvestering för varje biografägare.

Är inte risken ganska stor att småstäder halkar efter i utveckligen i dessa ekonomiskt hårda tider?

Jo, det kan ju finnas en risk för det. Men jag tror att analoga kopior kommer hänga kvar rätt länge, för dels så har ju själva råfilmen blivit billigare. Och som sagt är det en miljoninvestering för en liten landsortsbiograf så det gäller att räkna hem den investeringen innan man köper in digital-utrustning. Man pratar om att digitaliseringen ska bredda filmutbudet så att alla biografer ska kunna visa mer film, men har man satsat så stora pengar på en digital projektor så känns det ganska logiskt att man istället bara visar de stora kassafilmerna för att få in pengar.

Kommer ni använda de nya projektorerna till annat än bara 3D-film?

Ja, vi kommer bland annat  att köra opera i salongerna. Vi har ju redan idag en digital projektor i varje salong som vi använder för att visa reklamfilm, i de flesta fallen, lite beroende på salongens storlek och projektortypen, så brukar det även gå att köra spelfilm med dessa, dock ej filmer av Hollywoodstandard på 2k. Opera går bra, jag har sett en visning och den höll en fantastiskt fin kvalité.

Men det blir mest ett komplement till våra vanliga visningar, film är vår huvudnäring.

Folkets hus har ju varit väldigt duktiga på att visa opera och det finns ju ett intresse av sånt på bio, när man har långt till närmaste opera. Kan vi då lägga in en operavisning på t.ex. lördag förmiddag så är ju det jättebra, samtidigt som det inte konkurrerar med filmvisningarna. Sen har vi ju visat lite landslagsfotboll också men vi tror inte så mycket på att visa Melodifestivalen eller Idol som det pratats om, det är inte riktigt vår grej. Man går ju sällan på bio för att se på sånt man kan se hemma i tv-soffan.

Men fotbollen måste ha gått ganska bra?

Ja, fotbollen är ju en arenaidrott, folk går ju gärna på sportbarer som Harry's och O'Leary's för att se på viktiga matcher tillsammans med andra jublande fans, det funkade bra.

Vilka typer av filmer kommer vi få se i 3D i Sverige?

Vi har en liten line-up med kommande 3D-filmer med filmer som "Avatar" och  "Ice Age 3". Det kan bli så att vi kör en liten 3D-release kanske lördag-söndag som ett event, vi har bland annat pratat om den populära U23D, en film som kanske inte fyller upp salongerna sju dagar i veckan men som extraföreställning kan det funka. Men vi ska inte bli något nytt Cosmonova. Jag personligen skulle hellre avstå en film som bara bygger på 3D-effekter mot en riktigt bra spelfilm. Filmer som "Revolutionary Road" hade ju knappast blivit bättre av att vi kör den i 3D. Upplevelsen blir ju tredimensionell ändå. Sen visar vi ju filmer som "Bolt" och "Ice Age 3" som även funkar i 2D men faktiskt  får ett lyft i 3D, det är ju så det ska vara att gå på bio, man ska få lite extra.

Men ni ser inte 3D som ett vapen mot piraterna?

Nej, nej. Man pratar ju redan nu om att det ska komma tv-apparater med 3D, även om det lär dröja. Men även om man får 3D i hemmet så blir det ju ändå lite som att sitta och titta in i ett akvarium, så där har vi ett försprång. Folk gillar ju film, så suget håller nog i sig, oavsett om det är 3D eller ej.

Du nämnde att ni inte vill bli något nytt Cosmonova, så jag antar att ni inte har några funderingar på att löpa linan ut och bygga kupol salonger för IMAX?, vilket ger en helt annan 3D-upplevelse.

Jo, vi har ju tittat på IMAX, det är fräckt, men det är ju väldigt dyrt, med bygget av salongen och licensavgifter blir det svårt att räkna hem det, helt enkelt. Det leder till dyra biljetter, men om vi fortsätter att bygga bra biografer med stora dukar så är det ju väl så bra, med bra ljud framför allt. Jag var och såg Dark Knight på IMAX i Amsterdam när den släpptes och det var jättehäftigt men jag tänkte inte direkt på skillnaden när jag såg den hemma i Sverige på stor duk, det räckte gott. Att se film in någon av de två största salongerna i Bergakungen i Göteborg är svårslaget. Sen kan man ha IMAX, OMNIMAX eller rörliga stolar också men det behövs inte alltid.

Har du någon uppfattning om produktionskostnaderna för att göra 3D-film?

Näe, det får du fråga filmbolagen om, men man gör ju allt det där i datorerna nuförtiden så, man knappar väl in lite i datorn.

Man trycker på 3D-knappen?

Ja, hehe, det har kommit till en ny knapp på tangentborden för 3D. Jag vet inte, men det går ju att göra om gamla filmer till 3D. Jag har ju sett en bit ur "Star Wars" i 3D. Så snart kanske vi får se "Arn" i 3D, vad vet jag. Eller "Beck", hehe..

Har du några gamla favoritfilmer du skulle vilja se i 3D?

Som jag nämnde tidigare så vore det  en dröm att se hela "Star Wars" i 3D. Rymden,i sig är ju en fantastisk miljö att filma i när det gäller 3D. Man har inget framför sig och inget bakom sig, utan omsluts av ett svart hål. Stora episka filmer som "Sagan om Ringen" vore säkert häftigt i 3D. Det är ju inte alltid som 3D tillför så mycket även om filmerna inte direkt blir sämre i 3D.