Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
TITEL: Gladiator
GENRE: Action
SPELTID: 149 Minuter
REGISSÖR: Ridley Scott
SKÅDESPELARE: Russel Crowe, Joaguin Phoenix, Oliver Reed
OSCARS: 5
EGET BETYG: 5

HANDLING:
Efter en rad strider mot germanerna så har romariket nått sin absoluta höjdpunkt. Riket sträcker sig nu från England i norr, till Arika i söder. Från Portugal i väst, till Turkiet i öster. General Maximus som har lett den romerska hären mot germanerna längtar nu efter att få komma hem till sin fru och sin son hemma i Spanien. Kejsaren frågar då om Maximus vill ta över rollen som kejsare i det romerska riket, istället för hans maktgiriga son Comodus. Maximus dröjer med svaret och under tiden kommer Comodus till lägret och där får hen veta vad som håller på att ske. I sin vrede så mördar han sin far och skickar ut soldater för att avrätta Maximus. Maximus lyckas fly, fly hem till Spanien där han får se att hans familj har blivit mördade. Maximus tas sen till fånga av en slavhandlare och blir sedan en gladiator. Maximus har bara ett mål i sikte: Att ta sig till Rom och hämnas sin familj.

RECENTION:
Ridley Scott har alltid gjort bra filmer som till exempel; "Blade Runner" och "Alien", men med "Gladiator" så gjorde han ett närmast perfekt mästerverk. Allt fungerar i en sån perfekt harmoni och då menar jag verkligen allt. Stridscenerna är oerhört realistiska och riktigt råa på sina ställen. Skådespelarinsatserna är perfektion in till minsta biroll. De bästa av dem alla är förstås Russel Crowe och Joaguin Phoenix som båda belönades med varsin oscarsnominering (Crowe vann till och med en.) Detta är helt klart filmernas film år 2000 som borde ha förtjänar fler Oscars än vad de fick. Detta är en film som jag håller varmt till mitt hjärta och som alla, inte borde, utan måste se.

ONÖDIGT VETANDE:
Oliver Reed gjorde sin sista roll i den här filmen. Han dog kort efter inspelningen.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
superduperbäst, en femma.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Detta är en otroligt, jättebra film som man verkligen kan sitta och bara facineras över hur Crowe förvaltar sin roll. Crows filmkarriär hänger på två filmer, denna och A Beautyful Mind. Masters and Commanders kokmer kanske med också . Betyg: 4.5, nästan en 5:a
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
En av mina absoluta favoriter. Ridley Scott lyckas totalt, ett mästerverk. Crowe strålande i rollen som den ultimata gladiatorn, Maximus! [b:cflvocbr]5/5[/b:cflvocbr]
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Ja Crowe var verkligen jättebäst men jag facinerades faktiskt mer över Phoenix som var helt strålande.
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
det finns ingenting oc hklaga på med den här filmen. Fotot, Musiken,Skådespelarna.... allt är ta mej fan snudd på genialitet

...ja just det betyget: En solklar femma!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Det finns redan en Gladiator tråd!
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
vart ser du det?
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Äldre filmer, men detta är en recention så jag tycker att man kan låta denna vara
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="shadowman":1h6qo1gk]vart ser du det? [/quote:1h6qo1gk]

Japp på "Äldre filmer"! Tar fram den...
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
Men Åhhh!!!... Detta är i en helt annan avdelning dessutom är detta en Recension... vilket inte den andra är....
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag tog på mig ansvaret att recensera den här filemen, för den ska finnas här. Hoppas bara att jag gjorde det bra.
4488 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4488 inlägg
Mycket bra Venom!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Väldigt mycket bra!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Alldeles nyss så klagade du ju på det.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Va han har väll inte klagat på den.Han har skrivit att det är ett mästerverk på båda trådarna ungefär.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Inte filmen smarto, tråden.

Först var det jag citerar.

[quote="Spidey":1ntf3ye0]Det finns redan en Gladiator tråd! [/quote:1ntf3ye0]

Sen efter ett tag blev det.

[quote="Spidey":1ntf3ye0]Väldigt mycket bra! [/quote:1ntf3ye0]
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
OK jag läste lite snabbt.Ja det var ju väldigt konstigt att klaga och sen hylla.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Det var ju självklart en utmärkt recension, men jag påpekade bara att det redan fanns en sådan tråd, jag klagade då [b:1ak1vner]inte[/b:1ak1vner] på recensionen... Nu lämnar vi området...
1427 inlägg
för
1427 inlägg
Gladiator är ett mästerverk inget mer att säga om den
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden