Visa första inlägg
648 inlägg
för
648 inlägg
Den är helt enkelt så absurd att det blir komiskt på något sätt trots att det är frutansvärt hemskt egentligen.
29 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
29 inlägg

Filmens story är fascinerande och skådespeleriet kan man inte direkt klaga på. Stabil 3:a.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Såg den här för första gången för någon vecka sedan. Grym film.

Det jag gillar med den är hur man kan analysera den på så många olika sätt.

Gör han det han gör i filmen eller är det bara fantasin som springer iväg.

Klar femma för min del!
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Patrick Bateman är min idol.
1721 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1721 inlägg
[quote="Skräckälskaren":23qcccc4]Patrick Bateman är min idol. [/quote:23qcccc4]

Han är för underbar. Haha. Nä enda jag skulle velat är att dem hade gjort filmen lite längre. Typ 30 minuter eller så så att man kunde sett mer mord, hans möte med sin brorsa osv.
648 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
648 inlägg
[quote="Skräckälskaren":3o5y294x]Patrick Bateman är min idol. [/quote:3o5y294x]

Klart man har en poncho, byggplast och minst en yxa hemma i garderoben!
Har inte alla det?
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Rafe Fines":3c66w2d1][quote="Skräckälskaren":3c66w2d1]Patrick Bateman är min idol. [/quote:3c66w2d1]

Han är för underbar. Haha. Nä enda jag skulle velat är att dem hade gjort filmen lite längre. Typ 30 minuter eller så så att man kunde sett mer mord, hans möte med sin brorsa osv.[/quote:3c66w2d1]
Ja då hade filmen nog blivit lite roligare. Jag tycker de borde fördjupat hans relation med Jean också, och visat hur besatt han är av vissa saker och detaljer som man får en bra inblick i i boken.[quote="db":3c66w2d1][quote="Skräckälskaren":3c66w2d1]Patrick Bateman är min idol. [/quote:3c66w2d1]

Klart man har en poncho, byggplast och minst en yxa hemma i garderoben!
Har inte alla det?[/quote:3c66w2d1]
Glöm inte silvertejp. Det är alltid bra att ha när man ska...tejpa något.
En kul grej angående silvertejp, Bateman använder ju det ganska mycket i boken om jag minns rätt. Och i nån Dexter bok så tycker han att silvertejp är bra och att erfarna "monster" använder det.
1721 inlägg
för
1721 inlägg
Han har nog det mesta en bra mördare har i hemmet. Hans relation till Jean kunde man också utvecklat ja. Hon är på hela stora taget den enda han verkar förlita sig på.
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Andra gången hor*n är med honom hem, eller till paul allen dårå, och han är nere och "gosar mellan hennes ben" och sedan kommer upp helt blodig runt munnen är rätt rå ;P
1721 inlägg
för
1721 inlägg
Va glad för att dem hade täcket över sig...
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Visa spoiler
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Rafe Fines":3lutv8n8][quote="Skräckälskaren":3lutv8n8]Patrick Bateman är min idol. [/quote:3lutv8n8]

Han är för underbar. Haha. Nä enda jag skulle velat är att dem hade gjort filmen lite längre. Typ 30 minuter eller så så att man kunde sett mer mord, hans möte med sin brorsa osv.[/quote:3lutv8n8]

Hmm, tycker faktiskt att de får in boken ganska bra i filmen... en av de få filmer som lyckas med de. Har inte läst så många böcker som har blivit film men ändå de jag har sett och läst så brukar de ju slakta boken i filmen tex Queen of the damned, säger bara, va fan...

Men filmen får ju med själva kärnan av boken, hans personlighet och Bret Ellis kritik mot juppisar, behöver ju inte visa alla andra mord... de är ju att de är en satir av dagens elit samhälle som är viktigt att förmedla och inte att visa alla morden ( även fast de är ganska mörkt komiska många av dem ).

Kommer inte ihåg att han träffar någon bror, var visserligen ett tag sen man läste boken.

För övrigt är de en toppen film! Riktigt gött med svarta komedier, om man nu ska kalla filmen de.
1721 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1721 inlägg
[quote="carlchristian":3rfmt83x]
Visa spoiler
[/quote:3rfmt83x]

Det är ett mysterium som inte ens Einstein skulle ha kunnat löst.
1026 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1026 inlägg
Såg denna idag för första gången på ett par år, och den är verkligen fantastisk. Utan tvekan en av de bästa filmerna jag någonsin sett.

Det är ytterst sällan man ser filmer där så mycket energi lagts ner på just manuset, för det är det som glänser mest i American Psycho. Att hela tiden få följa med i Batemans psyke är facinerande och originellt. Allt tack vare författaren Bret Easton Ellis som även skrivit en annan minnesvärd film, nämligen Rules of Attraction.

Förutom ett av de bästa manusen någonsin så kan filmen glänsa med Christian Bale, som efter denna och många andra minnesvärda roller blivit en av mina favoriter. Ingen skulle kunna göra rollen som Bateman lika bra som han gör den, helt otroligt. Han har en hel del scener som borde fått honom nominerad till en Oscar, för detta är hans hittills bästa prestation.

Willem Dafoe och Jared Leto bidrar även dem med fina insatser, även om den sistnämnde kunde fått lite mer utrymme enligt mig. Man kan aldrig få för mycket av Leto.

Att denna inte ligger på IMDb's lista över de 250 bästa filmerna någonsin är ett skämt. Den borde ligga bland de tio översta.

2140 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2140 inlägg
Man ser att du älskar den här filmen väldigt mycket med tanke på din avatar, banner och signatur.

det är en riktigt bra film, absolut.
Visa spoiler
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Visa spoiler

Det blev lite långt, men jag måste sticka nu. Har ju videofilmer att lämna tillbaka och jag måste försöka få bort de där tranbärs juice fläckarna ur lakanen.
802 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
802 inlägg
Lägger in min motivering här från tråden Vilken film såg du senast? (Motivera)


En bitter satir om samhällets desperata jakt på pengar, uppmärksamhet och självförverkligande. Åttiotalskänslan är påtaglig med yuppies och klassiska yuppienallar som förgyller stämningen.

Christian Bale briljerar i rollen som mentalfallet Patrick Bateman och halva nöjet med filmen är hans diskussioner om både väsentliga saker och rena struntsaker.
Filmen är snyggt paketerat med fint foto, miljöer och klassisk åttiotalsmusik.

Innehållsmässigt så känns den både tom och innehållslös. Detta ska självklart symbolisera Patrick Batemans psyke, men jag tycker det gör att filmen inte växer sig så stark och stannar kvar i medvetandet en stund.
Filmen hade gärna varit minst en halvtimme längre.
Jag hade tänkt att läsa boken för att fördjupa historien ytterligare.
1 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1 inlägg
Grymt bra och välregisserad film där Bale gör en av sina absolut bästa insatser! Dom flesta här har väl säkert läst boken också, men om ni inte har det, spring och köp eller ta en tripp till bibblan, för den är helt fantastisk.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden