1264 inlägg
för
1264 inlägg
Tänker att det kan vara kul att spekulera kring vad och vilka som blir nominerade och vinnare när galasäsongen börjar i vinter!
T.ex. tror jag att Eddie Redmayne och Jake Gyllenhaal får Oscarsnomineringar för sina roller i The Danish Girl och Southpaw.
520 inlägg
för
520 inlägg
Själv tror jag på nominerinar till Meryl Streep och Michael Fassbender i "Suffragette" och "Steve Jobs".
Och i bästa regi kategorin tror jag på Alejandro Gonzalez Inarritu för "The Revenant" och Steven Spielberg för "Bridge of Spies".
1264 inlägg
för i svar på spazztik1s inlägg
1264 inlägg
Streep får ju nomineringar för allt hon gör(välförtjänt), blir det för bästa biroll eller huvudroll?
Fassbender känns lite som en bubblare för en Oscarsnominering men tror på homom. Andra bubblare för bästa manliga huvudroll är Johnny Depp för Black Mass, Tom Hanks för Bridge of Spies. Kanske Leonardo DiCaprio också för The Revenant, men man har ju inte sett något av den filmen än.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Jag hoppas att Leonardo DiCaprio plockar hem en välförtjänt Oscar, han har ju blivit nominerad 5 gånger.. 
11107 inlägg
för
11107 inlägg
bästa manliga: arnold (terminator genisys), tom hardy (fury road), channing tatum (magic mike xxl), dwayne johnson (san andreas), sean penn (the gunman)
bästa kvinnliga: dakota johnson (fifty shades), alicia vikander (ex-machina), melissa mcarthy (spy), abigail breslin (maggie), charlize theron (fury road)

bästa regi: george miller (fury road), peyton reed (ant-man), alex garland (ex-machina), oliver stone (snowden), steve jobs (danny boyle)
1264 inlägg
för i svar på Kaliss inlägg
1264 inlägg
Egentligen "bara" fyra eftersom en nominering var för bästa film åt The Wolf of Wall Street.
3541 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
3541 inlägg
Kollar man på vilka filmer som har premiär under awards-season så sticker de här titlarna ut, jag kanske har missat några men jag tror att många av Oscarsnomineringarna kommer att landa hos dessa titlar:

Adam Jones (John Wells)
Steve Jobs (Danny Boyle)
Bridge of Spies
(Steven Spielberg)
Suffragette
(Sarah Gavron)
The Hateful Eight (Quentin Tarantino)
Creed (Ryan Coogler)
Joy (David O. Russell)
The Danish Girl
(Tom Hooper)
In the Heart of the Sea (Ron Howard)
Carol (Todd Haynes)
Snowden
(Oliver Stone)
The Revenant
(Alejandro Gonzalez Inarritu)

Sedan har vi några smygare som kanske kan utmana i vissa kategorier:

Black Mass (Scott Cooper)
Everest (Baltasar Kormakur)
Sicario (Denis Villeneuve)
The Diary of a Teenage Girl
(Marielle Heller)
Southpaw (Antoine Fuqua)
The Martian (Ridley Scott)

Cate Blanchett och Rooney Mara i Carol lär bli nominerande.

Eddie Redmayne spelar transperson i The Danish Girl och kommer garanterat att bli nominerad (Kanske vinna igen).

Emmanuel Lubezki lär vara toppkandidat för tredje raka foto-Oscarn med tanke på att The Revenant filmats i naturligt ljus o.s.v. Vildmarksmiljöerna lär se helt magiska ut.

Själv hoppas jag på lite skådespelarnomineringar från The Hateful Eight eftersom det är en hel drös med gamla rävar som är med i filmen. Kurt Russell, Michael Madsen m.f. Vore kul!

Hoppas såklart att Alicia Vikander kan knipa en nominering också, hon spelar ju Redmaynes fru i The Danish Girl. Hon har stora roller i Derek Cianfrances The Light Between Oceans och en film som heter Tulip Fever också, vet inte när dessa har premiär dock. Kan väl också vara aktuella filmer annars.

Håller tummarna för Leo DiCaprio i The Revenant, Tom Hardy är ju alltid bra också. Hoppas att Leo gör en riktigt vass roll. Känns dock som att Eddie Redmayne har fördelen att spela rollen som alla kommer prata om, den är politiskt rätt i tiden o.s.v.

Sist men inte minst hoppas jag att Denis Villeneuve och hans Sicario kan smyga med på något vis. Finns ju gott om skickliga skådespelare i den filmen också. Emily Blunt, Benicio Del Toro och Josh Brolin.

11107 inlägg
för
11107 inlägg
vi pratar om mtv movie awards gör vi inte? ingen bryr sig väl om oscarsgalan?
1264 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
(inlägget har redigerats)
1264 inlägg
ÜVilken lista och känns helt rätt. Tror dock inte så jättemycket på Creed att den ska ta så många nomineringar. 

Cate Blanchett och Rooney Mara blir säkerligen nominerade för Carol och ska man tro MZ recension så har Blanchett stora chanser att ta hem vinsten. Blanchett för huvudrollen och Mara för en biroll, eller är de båda huvudpersoner? Dock väldigt svårt att förutse bland kvinnliga roller medan vi troligen listat alla fem män som blir nominerade.

The Hateful Eight lär väl kunna utmana The Revenant i bästa foto eftersom den spelades in med en speciell typ av film som enligt Tarantino är väldigt unikt. 

Tror DiCaprio kommer göra en fantastisk roll i The Revenant men tror att Redmayne och Gyllenhaal är de som kommer vara de starkaste nominerade när priserna delas ut. Skulle vara grymt kul om Tom Hardy äntligen kan få de stora nomineringarna (och vinsterna?) för sin roll i samma film.

Skulle verkligen vara kul om Alicia Vikander blir nominerad och det tror jag faktist hon blir. Om man tittar på de nominerade från det här året så är det inga jättestora filmer de nominerade är med i och att hon medverkar i en så stor film som The Danish Girl med senaste Oscarsvinnaren Redmayne i huvudrollen är en stark fördel. Och sen att Tom Hooper står för regin stärker hennes chanser ytterligare. Vinna blir ju tufft och Streep är på förhand det mest självklara kortet i kategorin "bästa kvinnliga biroll" som vi förutser nu men många kvinnliga prestationer kommer ploppa upp allt eftersom. Vid den här tidpunkten förra året var det knappast någon som tänkte att Marion Cotillard skulle bli nominerad..

Emily Blunt har blivit en liten favorit hos mig efter Edge of Tomorrow, så hoppas hennes prestation i Sicario är Oscarvärdig, eller iaf blir nominerad för bästa huvudroll- drama på Golden Globe.

Två stora filmer som säkerligen får många nomineringar är Spectre och Star Wars: The Force Awakens (Star Wars tar hem bästa visuella effekter, det vet man redan nu). Skyfall kammade hem fem nomineringar på Oscarsgalan 2013 och lär få minst lika många nu tror jag. Tror också Spectre utmanar om Alexander Korda Award for Best Brittish Film på BAFTA- galan som Skyfall vann 2013. Några starka brittiska filmer på förhand? Är The Danish Girl brittisk, om den är det lär den vara favorit men tror Spectre kommer bli grymt bra.

1264 inlägg
för i svar på bonks inlägg
1264 inlägg
Där storslammar Mockingjay part 2. Bästa film, bästa manliga och kvinnliga prestation, bästa fight, bästa kyss osv..
3541 inlägg
för i svar på marcuswillers inlägg
3541 inlägg
Nej, Creed kanske inte är en toppkanditat men den har premiär under rätt period och den har ju fått ganska mycket uppmärksamhet i samband med trailern. Rocky Balboa är tillbaka och hela den grejen. Jag vet faktiskt hur det ser ut med Carol, Blanchett har väl en huvudroll i alla fall. Rooney Maras kanske också räknas som huvudroll, har ingen aning? Spectre och Star Wars kommer säkert finnas med i några kategorier, tror jag med. SW blir nog främst tekniska kategorier i så fall, visuella effekter och liknande som du nämner.

Jag vet faktiskt inte om The Danish Girl är en brittisk film, känns som att det kanske är en samproduktion mellan USA och Storbritannien. Har för mig att de spelade in i Danmark också, i alla fall delar av filmen.
520 inlägg
för
520 inlägg
Skulle tro att The Danish Girl är en till största dels brittisk film då flera i casten är brittiska (t.e.x Eddie Redmayne och Ben Wishaw) och att Tom Hooper förstås är brittisk. Har för övrigt hört att stora delar av filmen ska vara inspelade i Tyskland eller Belgien. 

Ser fram emot denna!
11107 inlägg
för
11107 inlägg
det enda som är bra med danish girl är att amber heard är med.
648 inlägg
för
648 inlägg
Oscarsnomineringarna, -galan och -vinsterna är inte lika intressanta som för några år sedan tycker jag, men eftersom jag är en hejare på Guldbaggen brukar jag hålla en stark koll på de svenska chanserna. Varje år brukar jag lägga upp ett koncept av personer med nomineringschanser till nästa Guldbaggegala. Det här året har det dock inte varit många filmer jag sett med klara chanser till den galan. Men jag tänker mig att Bianca Kronlöf vinner för, om inte Bästa kvinnliga huvudroll, så kanske för Bästa genombrott (nytt för 2016!), för sin roll i "Svenskjävel". Sen kommer Benny Andersson garanterat att bli nominerad (och nästan troligtvis vinna, enligt mig) till Bästa musik för sina musikaliska vävnader i "Cirkeln", som troligtvis kommer att bli nominerad i kategorierna Bästa foto och Bästa visuella effekter och eventuellt (inte troligt) för Bästa film.

Men till Oscarn då...
Bland väldigt få Oscarsgissningar så tror jag att David O. Russells nya film, "Joy", kommer att klämma åt sig några nomineringar. Klart för Bästa kvinnliga huvudroll (Jennifer Lawrence, kan ha god chans), Russell (Bästa regi) och duon David O. Russell-Annie Mumolo (för Bästa manus). Om de blir nominerade till dessa kategorier vore det ju inte konstigt alls faktiskt om filmen även blev nominerad till Bästa film. Jag tror i alla fall att Golden Globe Awards kommer att gilla den filmen oavsett.

Sveriges chanser för Bästa utländska film? Lika små som vanligt, skulle jag tro. Jag tror nog inte att ens Venedig-vinnaren "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" kan knipa näbben om en guldgubbe därborta. Det ska nog vara en nyare film för det. Men bland andra kategorier har vi en lite godare chans att få några nomineringar. Alicia Vikander har ju nio roller att spela ut, och hon är redan förhandstippad som kandidat för sina roller i filmerna "Tulip Fever", "The Light Between Oceans" och "The Danish Girl". En del skulle säkert vilja se henne bli nominerad för sin roll i "Ex Machinia", men där tror jag nog att chanserna är otillräckliga för en Oscarschans. Vi får heja på Alicia Vikander! Sen vågar jag nog också tippa på att svensk-holländska fotografen Hoyte van Hoytema blir nominerad för sitt foto i Bond-filmen "Spectre", eftersom han blev snodd på sin nominering förra året för "Interstellar". Jag har fortfarande för mig att juryn gjorde så för att de inte gillar att se någon annan fotograf än Willie Pfister jobba tillsammans med Christopher Nolan. Men Bond-filmerna byter väl fotografer lika ofta som regissörer. Här tror jag att van Hoytema har bättre fotfäste. Hans observanta geni till en välregisserad actionrulle, det kan bli en Oscar. Han kommer ju garanterat att få en någon gång så varför inte nu?
1264 inlägg
för i svar på marcuswillers inlägg
1264 inlägg
Läst lite mer om The Danish Girl och det låter som att Alicia Vikanders roll skulle kunna klassas som en huvudroll. Fast man vet aldrig hur olika galor delar in det, Kate Winslet vann Oscar för bästa kvinnliga huvudroll men en Golden Globe för bästa biroll för hennes roll i The Reader..
1264 inlägg
för i svar på Filmrullens inlägg
1264 inlägg
Tror definitivt på Joy och att den kan kamma hem 5-6 nomineringar inkl bästa kvinnliga huvudroll, bästa regi och andra kategorier du nämner. Kanske kan Bradley Cooper ta hem en nominering för bästa manliga biroll?
Hoppas att Hoyte van Hoytema får sin nominering för Spectre, kul att svenskars prestationer uppmärksammas på de stora galorna! Speciellt eftersom han förtjänade en nominering för Interstellar.
3541 inlägg
för i svar på marcuswillers inlägg
3541 inlägg
Ja, det där med huvudroll vs. biroll kan vara lite knepigt ibland. När det är otydligt vad rollen ska klassas som så brukar väl filmbolaget välja hur det ska driva kampanjen, de väljer kanske att kampanja för en biroll om konkurrensen anses tuffare i huvudrollskategorin. Jag har för mig att det har funnits sådana fall förut där det har varit tvetydigt, men är inte helt säker.
1264 inlägg
för
1264 inlägg
Insidan Ut tar hem bästa animerade film. 
3541 inlägg
för i svar på marcuswillers inlägg
3541 inlägg
Ja, det känns givet med tanke på alla hyllningar.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Det är snö, storslagen natur och vildmark i både The Revenant och The Hateful Eight va? I så fall håller jag på dem! ;)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden