Visa första inlägg
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Jag har precis kollat klart "A Monster Calls". Fantastisk film som är riktigt gripande. Den fick en stark fyra av fem.
464 inlägg
för
464 inlägg
I förgår kollade jag på A Cure For Wellness på bio. Fantastiskt ambitiös och framförallt originell idé som tyvärr inte räcker ända fram. Rent stilistiskt är den dock ett klockrent mästerverk. 3/5
Och på tal om stilistiska filmer blev jag grymt sugen att se Shutter Island. Såg om den igår och helvete vad bra den är. I det närmaste en helt perfekt film.

LITEN SPOILER FÖR SHUTTER...
Scenen när Teddy och Chuck anländer till anstalten och ska lämna över sina pistoler men Chuck, som ju är Teddys doktor egentligen, har ju inte en aning om hur man får bort hölstret från byxorna. Något man tycker en U.S Marshall borde kunna. 
Har aldrig riktigt tänkt på denna scen men den är så ju så sjukt smart och avslöjande när man sett filmen innan. GENIALT
1130 inlägg
för i svar på Zoars inlägg
1130 inlägg
Den med Julia Roberts?
342 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
342 inlägg
Jaaaaa jag såg om Alien dårå, igår kväll. Satan i flatan så go. Jag är så himla svag för dess estetik att det typ är löjligt. Skitiga blue collar workers som röker cigg och dricker kaffe i ett smutsigt rymdskepp. Vad mer behöver man i en film? HR Gigers mardrömslika freudianska monstervarelse kanske??? Ja jo, och det får vi ju. Scott låter tempot puttra på i trivsam takt och Goldsmith lägger in små varningsklockor i musiken som ändå får oss att sitta på helspänn rakt igenom. Nånting is coming!!! Och casten är så jävla rätt. Harry Dean Stanton i sin hawaii-skjorta är mitt spirit animal. Sigourney Weaver är så kyligt cool (och snygg) i sina vita converse. En ung men redan fårad John Hurt... YES PLEASE. Osv. 6/5, en av mina favoritfilmer. Skall dra igenom hela Alien-franchisen nu framöver tänkte jag. är väldigt peppad på att se om Prometheus som jag bara sett en gång tidigare. Inför Alien: Covenent om inte annat (vilket är ett så mycket sämre namn än Paradise Lost.)

Såg också nya Tarzan och känner mest "varför?". Inte på ett snorkigt vis utan genuint bara "varför finns den här filmen över huvud taget?" När man sett den känner man: "Ja, det var nåt jag såg.". Tarzan är väl knappast en tillräckligt stark IP för att rättfärdiga en sådan här storfilm? Den förlorade väl en hel del pengar med, vilket känns superrimligt. Nåväl. En etta för att den är så förglömlig (den största synden). 

När vi ändå är i gång kan vi väl snacka lite om Possession också. En av de sjukaste filmer jag sett förmodligen, och en väldigt obehaglig skräckfilm. Mycket mer art house än gemene 80-tals body horror-rulle, med en nästan helt oförståelig plot. Den är väldigt snygg, framförallt kameraarbetet är ljuvligt att se på, med en kamera som alltid tycks vara i rörelse. Men nånstans är den lite för kall och distanserad i sina karaktärer för att jag verkligen skall sugas in i den, så jag landade på en trea tillslut efter att ha funderat på en fyra. Men det är en mycket stark trea! Kanske nästa gång!!!!

Och så tar vi oss ann Lejonkungen också. Finns kanske inte så mycket att säga om denna. Barndomsfavorit naturligtvis som håller minst lika bra idag som då, både nostalgiskt och objektivt. Jävligt mycket patos i den här. Är sugen på att se om alla Disney-klassiker nu, något jag inte gjort i vuxen ålder. Har bara sett Skönheten och Odjuret i princip, som jag inte tyckte höll på samma sätt som Lejonkungen gjorde. 
 
726 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
726 inlägg
Blev också sugen på att se om Alien nu. Den brukar pendla mellan en 4a och en 5a för mig, men just nu är den på en stark 4/5.

Såg annars Lion häromdan. Jag brukar inte gilla såna sentimentala filmer men den här träffade rakt i hjärtat. Fantastiskt skådespel, framförallt av lillkillen, Dev Patel och Nicole Kidman. Tycker nog att den hade förtjänat att vinna någon Oscar. Men hur som helst, en riktigt stark 4/5
3306 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
3306 inlägg
Tycker väldigt mycket om Possession, kan bara instämma i kameraarbetet. Lyckas verkligen skapa ett helt eget kameraarbete som kanske bara slås av Den sjunde kontinenten. Såg också om Alien för ett tag sedan, estetiken är ju something, men ploten och karaktärerna var tråkigare och just kallare än vad jag vill minnas dom. Förstår ju att det estetiska är det primära, men ändå... Lejonkungen är ju alltid trevlig att se om, "Tarzan", utan att ha sett den, verkar ju mindre trevlig att överhuvudtaget se.

*

Såg själv Captain fantastic i natt, skrev en lång hyllning/sågning av den på filmens sida...
342 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
342 inlägg
Jag tycker inte alls karaktärerna är tråkiga i Alien. Kanske är det så enkelt att jag gillar skådespelarna, men jag tror det snarare har att göra med just det här att de är "blue collar workers". Det Alien gjorde för science-fiction var ju realismen. Truckers in space-grejen. Skiten och kaffet och ciggen osv. Och det går igen i karaktärerna som spelas väldigt realistiskt. Det finns inga "stora" prestationer, bara ett väldigt naturtroget och lågmält skådespel som passar perfekt in i den större bilden av Alien som en scifi-film. Karaktärer kan såklart vara tråkiga trots att de är realistiska, men jag tycker som sagt inte det i det här fallet, utan finner deras hantering av hela situationen väldigt fängslande att följa - och realistisk. Ploten är vad den är. Där är det ju verkligen atmosfär och estetik och teman som tar framsätet. Det är en suspensefilm i grunden och det gör den kanske bättre än någon annan. Tyckte den var så jävla läskig när jag var liten och såg den alldeles för ung. 

Captain Fantastic ska jag ta och se. Man älskar ju Viggo, och storyn är väldigt lockande. 
3306 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
(inlägget har redigerats)
3306 inlägg
Ja, det är ju realistiskt agerande och realistiska dialoger. Men filmen visar inte upp deras "realiteter", på så viss att vi vet väldigt lite av dom. Det blir för långdraget och opersonligt på något viss. Även fast, som du är inne på, den inte försöker bilda ett gediget karaktärsgalleri så blir det svårt för mig att bli road av blotta estetiken, atmosfären och skräcken genom hela filmen.

Tycker jag absolut du ska se, vore intressant att diskutera den...
152 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
152 inlägg
Håller med dig i varje ord om Alien. En utsökt film både som science fiction och skräck. En väldigt trevlig franchise för övrigt. Det svänger lite hit och dit och blir alltid intressant på något sätt.
2575 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
2575 inlägg
Håller med dig om Alien, fullpoängare hos mig också. Tycker det är spännande att se Dan O'Bannons tidigare filmer och se vart en del idéer kommer ifrån. Som i Dark Star där han jagar en utomjording ombord på ett rymdskepp som påminner mycket om Alien, även om det är sjukt fult där, typ en uppblåst ballong. Annars är Dark Star en skön och bra film med helt grymma sci-fi idéer!

Den delen han har skrivit i Heavy Metal (1981) är riktigt najs som också har en del Alien likheter.
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Håller också med om Alien!! Tydligen så går den på bion i stan imorgon. Så kanske borde passa på och se den då.

Såg förövrigt om Jackie Brown igår. Jag tyckte om den mer den här gången än första gången jag såg den. Men ändå blir det "bara" en 3/5. Absolut en bra film, men det är verkligen något som saknas som jag inte riktigt kan sätta mitt finger på. Filmen känns aningen för långsam och engagerar en inte riktigt lika mycket och när eftertexterna rullar så känner man sig lite besviken. Skådespelet är dock verkligen på topp. Ingen pratar om Robert De Niro i den här filmen men han är ju tusan det bästa med den! Det är hur roligt som helst att se honom spela den tysta och nästan dumma Louis.
342 inlägg
för i svar på MrKanes inlägg
(inlägget har redigerats)
342 inlägg
Har nu sett Captain Fantastic. Läste det du skrev om den, och håller i stora drag med. Kan dock tycka att motivationen du efterfrågar finns där, i hustruns död som ju han anklagar sig själv för. Han tvivlar på om han ensam är ett fungerande substitut för resten av samhället, vilka vidriga inslag det än må ha. Tycker nog att den "borgerliga bohemen" känns som en rimlig kompromiss för hans karaktär ändå. Däremot fann jag det väldigt overkligt att han skulle låta sina barn bo hos morföräldrarna. 

Överlag en film som inspirerar precis som du skriver. Jag har själv en ung son och går ofta i tankar om hur man på bästa sätt bör uppfostra honom. 
3306 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
3306 inlägg
Spoilervarning:
Hustrun verka ju ha varit borta länge och han verka klarat fint att ta hand om barnen. Att han införskaffar ett hus kan jag väl gå med på, men att han skickar sina barn till skolan helt okommenterat känns väldigt obefogat. Ja, det med morföräldrarna är sanslöst och sedan säger sonen något i still med (som ju avskyr fadern vilket filmen ifrån början ha byggt upp), "jag hatar dig inte, jag är bara arg att du inte hjälpte mamma", mer övertydlig och krystad replik får man leta efter...

Verkligen. Förstår det, verka vara det som är riktigt jobbigt med att vara förälder, att avgöra vad det bästa är för sitt barn...
1680 inlägg
för
1680 inlägg
Logan ikväll! Åh, vad blodet skvätte. Inte bara en gång adamantiumknivarna spetsade rakt igenom ett huvud, snarare ett dussin gånger. Som om det var 80-tal igen. Jag älskar det! Filmen är riktigt sevärd om än lite för lång.
1159 inlägg
för i svar på magiuls inlägg
1159 inlägg
Måste man ha sett någon av det tidigare Wolverine-filmerna för att kunna uppskatta filmen? Har bara sett de första tre xmen-filmerna och halva xmen:first class.
1680 inlägg
för i svar på Naqnuls inlägg
1680 inlägg
Nej, verkligen inte. Man får lite större förståelse för karaktären Wolverine såklart om orsakerna till hans ständiga lidande (att han är farlig för alla) men det ska inte vara något hinder alls.
3306 inlägg
för
3306 inlägg
"Bubble" - fruktansvärt obehaglig och oklar film...
1521 inlägg
för
1521 inlägg
Ikväll blir det Her, Blade Runner och I,Robot.
2549 inlägg
för i svar på Filmputtes inlägg
2549 inlägg
Lite Sci-Fi maraton?
1521 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
1521 inlägg
Yes boss!
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden