Intervju

Skribent

MovieZine.se

20 januari 2012 | 22:45

Malin Crépin om Annika Bengtzon-filmerna

Liza Marklunds populära thrillers blir till sex nya filmer - MovieZine tar pulsen på huvudrollen och regissören.

Den svenska crime-vågen är fortsatt het - nu även långt utanför vårt lilla lands gränser. Efter framgångarna med Stieg Larsson-baserade "Millennium"-trilogin hoppas man nu på en liknande succé, när Liza Marklunds thrillers filmas. I huvudrollen som kriminalreporter Annika Bengtzon hittar vi Malin Crépin.

Vad fick dig att tacka ja till sex filmer?

- Det jag gillade från böckerna är Annikas sätt att slå som hårdast när det är som tyngst. Hon ger aldrig upp, hon brygger extra starkt kaffe och slår igen. Hon är en hämnerska. Jag gillar det och det kan ge mig styrka.

Pratade du något med Liza Marklund om hur hon ser på karaktären?

- Vi pratade lite strax innan vi började med filminspelningarna. Min tolkning skiljer sig inte så mycket, hon har tecknat Annika väldigt bra. 

"Nobels testamente" är först ut, men vad kan du säga om de kommande filmerna?

- De som kommer att släppas direkt på DVD är "Prime Time", "Studio Sex", "Livstid", "En plats i solen" och "Den röda vargen". Det var inspelningsordningen. Vad kan jag säga om dem… Det är lite som i böckerna, det man får följa är dels Annikas privatliv, hur det går i relationen till hennes man Thomas och till barnen, allt från giftermål till skilsmässor och vårdnadstvister. Sen har vi även i varje film en deckargåta. 

Var du bekant med böckerna innan du blev tillfrågad?

- Ja, det var jag. Jag hade läst flera av dem, inte riktigt alla. Jag tycker väldigt mycket om Annika Bengtzon.

Läser du mycket deckare?

- Det brukar varva, nu har det inte blivit så mycket, mest bara manus de sista åren för jag har bara jobbat. Men annars tycker jag det kan vara jätteskönt.

I snart bioaktuella "Nobels testamente" begås ett mord på självaste Nobelmiddagen, och Annika Bengtzon är ett viktigt ögonvittne. Peter Flinth, mest känd för filmerna om Arn, har regisserat. 

”Nobels testamente”, det är väsentlig skillnad mot ”Arn”. 

- Ja, det kan man säga. Det här är en thriller, en kriminalhistoria. Men det som jag tyckte var väldigt spännande med ”Nobels testamente” var att huvudkaraktären är en journalist. När man kommer in i historien så mördas en person på Nobelfesten och så är en journalist i fokus som ska ta reda på vad som har hänt. Man kommer in i historien med en journalistisk synvinkel. Jag har gjort thrillers, med Wallander blev det ”Mastermind” och före det gjorde jag en dansk TV-serie som heter ”Mordkommissionen”. Så jag har jobbat en del i den här genren. Efter ”Arn”-filmerna så är jag nu tillbaka i denna genre som jag gillar väldigt mycket, det är ju spänningsfyllt. ”Nobels testamente” är inte bara om mord och andra läskigheter, utan det är en konspirationshistoria och hur mycket som står på spel med Nobelpriset. Det är otroligt väsentligt för flera företag hur det går.

Du ska göra två filmer av totalt sex filmatiseringar av Liza Marklunds böcker?

- Det är korrekt. Jag började med den första som är enda biofilmen, ”Nobels testamente”. Jag gör också den sista filmen, så man kan säga att jag ger stafettpinnen vidare till två andra regissörer. Men jag samlar upp allt och gör den sista filmen som heter ”En plats i solen” och den kommer att släppas i slutet av 2012.

Ni har spelat in många scener från Nobelfesten, hur lyckades ni få tillstånd att komma in där för att spela in?

- Det var en utmaning att rekonstruera alltihop på Nobelfesten, för vi kunde inte få tillåtelse att filma i bankettsalen. Vi skapade allt från grunden i Stadshuset med statister i kjol och frack och alla marskalker. Vi hade en orkester som spelade på festen och vi hade faktiskt mycket saker från den riktiga Nobelfesten och återskapade det i Stadshuset. Det var komplicerat, för vi kunde inte börja filma förrän Stadshuset stängdes igen för offentligheten, på kvällarna och på nätterna.

Hur tror du att svenska folket kommer att ta emot filmen? 

- Det är svårt att säga. Jag har ju sett filmen väldigt många gånger, speciellt när man kontrollerar och gör färdigt det sista. Personligen blir jag väldigt underhållen varje gång. Jag hoppas att den går hem. Det är i alla fall en film som jag är väldigt stolt över och jag tycker också att den presenterar skådespelerskan Malin Crépin på ett bra sätt.

"Nobels testamente" får biopremiär 2 mars. Den och övriga filmer i Bengtzon-serien släpps på DVD, bluray och VOD under hösten.

| 20 januari 2012 22:45 |