Film

Skribent

Viktor Jerner

27 maj 2011 | 03:30

I fokus: Terrence Malick

Viktor har synat den amerikanske filmmakaren Terrence Malick, bioaktuell med Guldpalmvinnaren "The Tree of Life" och som tror mer på kvalitet än på kvantitet.

I söndags delades den åtråvärda Guldpalmen (Palme d'or) ut till Terrence Malicks bioaktuella film "The Tree of Life". Guldpalmen är det högsta priset på Cannes Filmfestival och ett ytterst prestigefyllt sådant. Enligt den ursprungliga planen skulle filmen ha premiär på förra årets festival men man bestämde sig sedan för att hålla lite längre på den och göra de sista finslipningarna.

I vanliga fall skulle man bli förvånad över ett sådant drag, men eftersom det gäller Terrence Malick känns det inte så otippat. Malick har under sin fyrtioåriga karriär bara regisserat fem väldigt annorlunda och speciella filmer, samtidigt som han är oerhört blyg och håller sig undan från media. Enligt uppgifter fanns han faktiskt på plats i Cannes, men gömd någonstans i massorna som en flyktig skugga.  Denna stil och attityd har gjort att Malick blivit lite av en legendarisk och mytomspunnen figur i filmvärlden.

Terrence Frederick Malick föddes den 30:e november 1943 i Ottawa, Illinois men spenderade merparten av sin uppväxt i olika delar av Texas. I sin ungdom sommarjobbade han en del på bondgårdar, men även korta perioder inom oljebranschen och som cementbilsförare. Han studerade också på St. Stephens Episcopal School där han hade mycket höga resultat, både inom amerikansk fotboll och de vanliga studierna. Efter St. Stephens fortsatte Malick till Harvard där han tog en kandidatexamen i filosofi. Han studerade även en kort period på Oxford men lämnade skolan på grund av en dispyt med sin lärare Gilbert Ryle.

Efter studierna arbetade Terrence under en period som frilansjournalist för tidningar som Life, Newsweek och The New Yorker där han bland annat jobbade med en lång artikel om Régis Debray, en fransk journalist och professor som stred tillsammans med Che Guevara i Bolivia. Malick jobbade på artikeln i nästan ett år, men övergav den till slut på grund av storyns komplexitet. År 1968 blev han anställd av Massachusetts Institute of Technology, MIT, som föreläsare inom filosofi. Hans föreläsningar kretsade för det mesta kring den omtalade tyska filosofen Martin Heidegger och hans teorier om tid och existens, teorier som Malick själv studerade under sin Harvard-tid.

När Terrence efter ett tag började tröttna på både journalistik och föreläsningar regisserade han en kortfilm i 16mm-format som gjorde att han kom in på första versionen av Amerikanska Filminstitutets avancerade filmutbildning. Samtidigt som han studerade med exempelvis Paul Schrader och David Lynch började han jobba som "script doctor" vid sidan om. Jack Nicholson var en av de som sökte Malicks manusskicklighet när han behövde hjälp med manuset till sin officiella regidebut "Drive, He Said" som kom ut 1971. När det var dags för Malick att presentera sitt slutprojekt i slutet av AFI-utbildningen visade han upp sin 17 minuter långa kortfilm "Lanton Mills", en film om två Texas-cowboys som bestämmer sig för att råna en bank, spelade av Warren Oates och Harry Dean Stanton. Terrence utvecklade sedan konceptet i manuset till långfilmen "Pocket Money" som landade på biograferna år 1972. Filmen, som bygger på Malicks första officiella och egenskrivna manus, regisserades av Stuart Rosenberg och huvudrollerna görs av Paul Newman och Lee Marvin.

Efter manusarbetet med "Pocket Money" ville Malick själv sätta sig i registolen och skrev därför ett manus löst baserat på den sanna historien om Charles Starkweather och Caril Ann Fugate, två ungdomar som mördade elva människor under en roadtrip i Nebraska och Wyoming på 50-talet. Manuset blev grunden till "Badlands", en film som Terrence och producenten Edward Pressman själva fixade finansiering till och som sedan filmades helt utan någon distributionsplan. Martin Sheen och Sissy Spacek gör rollerna som Kit Carruthers och Holly Sargis, fiktiva varianter av Starkweather och Fugate. Filmandet ägde rum under sommaren 1972 och teamet hade en budget på runt 300 000 dollar att tillgå. När filmen var klar valde Warner Brothers att köpa och distribuera den. "Badlands" hade premiär på New York Filmfestival år 1973 och blev hyllad av kritiker så till den grad att den till och med överglänste Martin Scorseses "Mean Streets" som också fanns på festivalen. Det är i denna film som vi för första gången får bekanta oss med Malicks speciella stil, "Badlands" präglas av långa poetiska voiceover-sekvenser, hypnotisk musik och vackra miljöbilder. En annan intressant aspekt av "Badlands" är att Terrence faktiskt gör en cameo i filmen, och med tanke på att han är så mediaskygg kan det vara det enda videomaterialet med Malick som man kan komma över.

CAMEON från "Badlands":

Det tog fyra år för Malick att ställa sig bakom kameran igen efter "Badlands", då han filmatiserade sitt eget manus "Days of Heaven". Filmen utspelar sig år 1916 och skildrar fabriksarbetaren Bill (Richard Gere) som tvingas fly från Chicago tillsammans med sin flickvän Abby (Brooke Adams) och sin syster Linda (Linda Manz) när han tar livet av sin chef i stålverket där han jobbar. Via tåg flyr trion till Texas där de börjar arbeta för en rik bonde (Sam Shepard), en bonde som efter hand börjar fatta tycke för Abby. Under produktionen av "Days of Heaven" stötte Malick på en hel del problem. Eftersom han ville ha en väldigt speciell visuell stil på filmen försökte man filma det mesta under den så kallade "magic hour" som uppstår när solen håller på att gå ner, något som gjorde att det tog lång tid att få filmen klar. Många i filmteamet blev även frustrerade under produktionen eftersom ingen var van vid att jobba så spontant och improvisatoriskt som Malick gör. Eftersom filmen tog så lång tid att slutföra fick fotografen Néstor Almendros mot slutet av produktionen lämna över sitt uppdrag till Haskell Wexler på grund av schemaproblem. Terrence hade sedan också svårt med klippningsprocessen som tog dryga två år att slutföra, lösningen blev Linda Manzs voiceover.

När filmen gick upp på vita duken år 1978 blev den precis som "Badlands" klassad som ett mästerverk av många kritiker. Även i "Days of Heaven" använder sig Malick av sin drömlika och poetiska stil istället för ett konventionellt narrativ, fokus läggs på bilderna, musiken och de stora övergripande idéerna. Filmen är idag allmänt hyllad som en klassiker och som en av de vackraste filmerna som någonsin visats på biograferna. Néstor Almendros tilldelades en välförtjänt Oscar för bästa foto på den 51:e Oscarsgalan, ett pris som resulterade i en hel del diskussioner kring om Heskell Wexler egentligen också skulle fått priset, Wexler hävdade nämligen att han filmat cirka hälften av materialet i slutprodukten. På 1979 års Cannes Filmfestival belönades Malick med priset för bästa regissör, en utmärkelse han även fick från National Society of Film Critics.

På grund av problemen och arbetslasten som "Days of Heaven" gav upphov till skulle det komma att dröja hela 20 år innan Malick återvände som regissör. Det enda vi vet om dessa 20 år är att Malick spenderade flera år bosatt i Paris och att han tog en del script doctor-jobb, men resten är ett mysterium. Vissa hävdar att han under en lång period åkte till Nepal för att söka andlig och själslig upplysning. År 1997 valde han dock att återvända till regiyrket igen då han adapterade och filmatiserade James Jones bok "The Thin Red Line". Filmen kom ut 1998 och kretsar kring soldaten Robert Witt (Jim Caviezel), som efter en tid som desertör tvingas in i strid igen för att kunna delta i slaget vid Guadalcanal, ett av andra världskrigets allra blodigaste slag. Filmens rollista är otroligt imponerande, och förutom Caviezel gör också Sean Penn, Adrien Brody, John Travolta, Nick Nolte, George Clooney, John Cusack, Elias Koteas, Woody Harrelson, Jared Leto, John C. Reilly, Tim Blake Nelson, Nick Stahl och Ben Chaplin roller i filmen.

Det tog ungefär 130 dagar för Malick att få ihop allt material till filmen som mestadels spelades in i Australien. Många av skådespelarna fascinerades av Malicks stil och arbetsmetod, exempelvis kunde han mitt under en pågående stridsscen välja att istället filma någon form av djur som kommit till inspelningsplatsen. Skådespelaren Woody Harrelson stannade kvar cirka en månad efter han slutfört sin roll bara för att kunna observera Malick och hans intressanta metoder. Även med "The Thin Red Line" fick Malick spendera långa perioder i klipprummet och trots att filmen nästan är tre timmar lång fick skådespelare som Martin Sheen, Viggo Mortensen, Mickey Rourke, Gary Oldman, Billy Bob Thornton, Lukas Haas och Bill Pullman se hela sina prestationer klippas bort. Slutprodukten, den lyriska och långsamma motsatsen till exempelvis Spielbergs "Saving Private Ryan" blev precis som Malicks tidigare filmer mycket omtyckt, men vissa ansåg att den kändes rörig och ofärdig. Filmen nominerades till sju Oscars, bland annat för bästa film, bästa regissör och bästa manus, men vann tyvärr inga.

Efter "The Thin Red Line" tog Malick en paus igen, men återvände efter sju år med ett projekt baserat på ett manus som han börjat arbeta med under 80-talet, "The New World". Manuset baserade Terrence på berättelsen om John Smith och hans förhållande med Pocahontas under den tid då man grundande Jamestown-kolonin i Virginia. Colin Farrell och Q'orianka Kilcher spelar de två karaktärerna som trotsar normerna med sin förbjudna kärlek. Även Christian Bale, Christopher Plummer och David Thewlis finns på rollistan. Under arbetet med "The New World" fokuserade Malick på att verkligen få till filmens autenticitet, bland annat genom att filma på och i närheten av den historiska platsen och genom att anställa skådespelare och statister som härstammar från de indianer som fanns på platsen. Dessa tränades sedan av språkprofessorn Blair Rudes för att kunna behärska en särskild version av det utdöda språket Powhatan.

"The New World" släpptes år 2005 och fick då blandad kritik, vissa tyckte den var ett mästerverk medan andra tyckte att det var Malicks svagaste. Den röda tråden när det gäller Terrences stil är framträdande även i denna och precis som med resten av filmerna lade han ner lång tid för att verkligen få till klippningen. Den första versionen var 150 minuter lång, den breda release-varianten var 135 minuter lång och nu finns det även en utökad version på DVD som klockar in på 175 minuter. Emmanuel Lubezki som står för filmens foto fick en Oscarsnominering för sitt arbete, men i slutändan var det Dion Beebe som plockade hem priset för fotot i Rob Marshalls "Memoirs of a Geisha".

Redan när "The New World" släpptes började Malick arbeta på sitt nästa projekt, "The Tree of Life", men det tog lång tid för det att lyfta ordentligt. Till en början tyckte producenterna att tanken var helt galen och att det förmodligen inte skulle fungera, men efter hand lyckades Malick få fler och fler att våga satsa i projektet. "The Tree of Life" är en berättelse om en pojke vid namn Jack, som vi både får följa i ung ålder i 50-talets Texas, men också i nutid då han är vuxen (Sean Penn). I ung ålder slits han mellan sin pappas (Brad Pitt) och sin mammas (Jessica Chastain) syn på livet och hur det ska levas. I filmen får vi också följa universums födelse och livets utveckling, något som känns som ett typiskt Malick-ämne att tackla. Kritikernas reaktioner har hittills varit mycket blandade, och det hördes både burop och applåder från publiken efter premiärvisningen i Cannes.

Med tanke på Malicks långsamma modus operandi är det mycket spännande att han redan har filmat klart nästa projekt som står på tur, ett projekt som ännu inte har någon officiell titel. Det vi redan vet är att Ben Affleck, Javier Bardem, Barry Pepper, Rachel McAdams, Olga Kurylenko och Rachel Weisz är med i filmen och att den cirkulerar runt ett triangeldrama (Affleck, McAdams och Kurylenko) och två präster (Pepper och Bardem). Det spekuleras i att filmen kommer heta "Burial", men ännu är inget bekräftat. Det enda vi sett från filmen hittills är en bild som släpptes i februari och en trailer kan vi nog vänta oss inom en snar framtid. Förhoppningsvis kommer den färdiga filmen att dyka upp någon gång under 2012, men man vet ju aldrig, det är trots allt Terrence Malick det gäller.

BILDEN:

| 27 maj 2011 03:30 |