Intervju

Skribent

Fredrik Adolvsson

24 september 2012 | 10:01

Johan Falk laddar om

Polismannen Johan Falk började sin fiktiva karriär 1999 med "Noll tolerans", och fortsatte jaga buset genom ytterligare två filmer och ett Europa innan han återvände till Göteborg för sex nya historier kretsande kring insatsstyrkan GSI.

När det nu är dags för en andra omgång à sex stycken i samma miljö fick vi en pratstund med Anders Nilsson, skapare och emellanåt regissör av polisman Johan Falk. Även via telefon hörs det hur peppad Anders är, och som har varit det ända sedan förra omgången. De visste ju ungefär hur det skulle gå, säger han, men ville se det också. Att det skulle fortsätta bortom de sex första har de, Nilsson och hans produktionsteam, vetat om hela tiden.

- Det är inte så att vi behövt hitta på någonting nytt, vi fortsatte där vi slutade. Den nya säsongen är som andra halvan på en långfilm, det är det man ser fram emot. Den andra halvan brukar vara ännu lite intensivare och mer spännande än första halvan. Det visste vi skulle komma, det var bara det att det tog tre år.

Med säsong två kommer även ett lite annat fokus.

- Vi visste redan när vi började göra förra säsongen var vi ville landa, vissa saker som hände i verkligheten var väldigt dramatiska. När vi gjorde research gick vi tillbaka i tiden för att kunna starta om historien, och i säsong två nådde vi fram till de här dramatiska ögonblicken, med det vi egentligen tände till på när vi började göra det här.

Det har också på ett naturligt sätt, berättar Anders, kommit till mer action och spänning i andra omgången. Och det hjälper förstås till att alla blivit vassare, såväl framför som bakom kameran.

- Vi har också på tekniska sidan skruvat upp saker och ting. Tekniken har gått framåt, vi har till exempel filmat med samma kameror som de gör på senaste James Bond-filmen. Det har varit väldigt stora och mäktiga ljussättningar ibland. Jag tänkte när vi gjorde de här filmerna att alla de här skulle kunna bli biofilmer när de släpps.

Men en fortsättning hänger inte bara på vilja, utan även att de tidigare går bra, vilket det gjorde - efter ett tag. Enligt Anders Nilsson såg cirka 100 000 människor första filmen om GSI, vilket är över genomsnittet men inte lysande. Kanske förväntade sig folk en fristående fjärde film om Johan Falk och varför ska man behöva se en sådan.

- Men sedan hände ju någonting, senare på hösten, när film två, tre och så vidare, kom ut på DVD, för när folk såg att det hängde ihop fick de en större historia till sig. Vi skulle försöka vara hyfsat unika och ta det bästa från två världar, man ska kunna se filmerna för sig eller som det hänger ihop. Och när man upptäcker att det hänger ihop så blev det där, alltså, alla filmerna konstbefruktade varann och man fick en extra stark känsla.

Som exempel på det positiva mottagandet lägger Anders Nilsson fram att ordkombinationen "Johan Falk" blev den mest googlade i Sverige när DVD:erna kom ut, och på YouTube kan man hitta exempel på barn och ungdomar som lägger upp egna Johan Falk-filmer. Jättekul, tycker Anders, och det kändes verkligen som om han och hans team träffat rätt.

Även temat spelade en stor roll i succén, säger Anders, för även om vi sett infiltratörer i filmer tidigare är den här varianten unik. Schackspelet mellan specialpolisen och kriminella, som vi sett många gånger förr i film, blir genast mycket intressantare med en osynlig spelare, i det här fallet en infiltratör som man aldrig helt kan lita på.

Infiltratören i det här fallet är heter Frank Wagner och spelas av Joel Kinnaman, som i dessa dagar har en Hollywoodkarriär att tänka på. Men det var aldrig något som påverkade Falk-filmernas historia. Man fick ha ett lite akrobatiskt, kreativt, tänkande med inspelningsdagar och platser under inspelningen, men det är egentligen ingenting konstigt, och man fick många dagar med Kinnaman.

- Vi har gjort det vi ville göra.

Och Anders ville verkligen ha med skådespelaren ifråga, ända sedan han gick i skolan, då det av naturliga skäl var svårt att få loss honom. Men så fort skolan var slut fick Joel sina två första Falk-manus slängda framför sig och uppmaningen att läsa, för det var han som var Frank.

- Sedan var han helt med, han har kört i hundra sedan dess med Frank Wagner. Han connectade verkligen med den rollen.

Men om någon är viktigare för filmserien, bör det vara mannen som gestaltar titelpersonen. Jakob Eklund har trots allt hängt med karaktären ett tag nu, tretton år har gått sedan första filmens premiär, det verkar däremot inte som om han och karaktären haft en gemensam utveckling.

- För varje film vi har gjort så tycker jag att jag ser större skillnader mellan Johan Falk och Jakob Eklund som person. Jag blir nästan ställd nu när jag ser Jakob privat det senaste året. Då är han ju Jakob, men slår jag på filmerna när jag sitter och klipper är det Johan Falk, en helt annan gubbe både utseendemässigt och en helt annan inställning till saker och ting. Det är spännande.

På min fråga om det här är slutet för Falk, säger Anders att historien inte är färdigberättad förrän säsong 3, och tre säsonger var också något som det planerades för redan från början. Att ha en övegripande plan var oerhört viktigt.

- Det är alltid en fördel, att veta när det ska ta slut. Ett exempel som var dåligt att det fortsatte var "Homicide", som var helt fantastiskt i sju säsonger och slutade med en jättefinal, och sen kom en säsong till, som inte fyller någon funktion. Nej, det måste finnas en tanke.

| 24 september 2012 10:01 |