Nja, det där med egen tolkning av böcker har jag hört till leda :) Så där sa bröderna Coen också om sin jäkla "True Grit" och det var knappast en egen tolkning av boken. Massor av scener var precis likadana som i originalfilmen så det var snarare en tolkning av filmen och inte boken. Dessutom så tillfördes det knappt något nytt, självklart hade Coens sneglat på originalfilmen, att försöka inbilla mig något annat kan de ju försöka med. Samma sak gäller här, självklart har Fincher sett de svenska filmerna och därmed är det praktiskt taget omöjligt att påverkas av dem. Det blir liksom en mall där han kan ändra det han tycker, det som han har sett att fungerat och det som han sett att inte har fungerat etc. Sedan är det så klart även en egen tolkning av boken/böckerna, men en remake är det hur än filmbolaget, producenter etc. försöker vrida och vända på det. Det blir en blandning.
Nu hoppas jag verkligen att Fincher tillför något nytt (och inte gör som Coen-bröderna) och att han gör jobbet bättre, vilket iof inte borde vara så svårt. Visst, den första filmen var okej, den var bra, en trea. Men de andra, skandal. Då det gäller Finchers filmer så förväntar jag mig alltid mer än bara bra, så det återstår väl att se nu då. Men återigen, jag hade hellre sett honom skaka liv i någonting nytt, ja eller tagit sig an en ofilmad bok :)