Du är här: Forum » Filmsnack » Kommande filmer

The Girl With The Dragon Tattoo (2011)

110 inlägg - Skapad för 2 år sedan av Viktor Jerner - Senaste svar från Charlotte Brange. RSS-flöde för den här tråden
  1. 3747

David Brent
    En äkta klassiker
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Nej den här filmen är jag inte dugg förväntansfull inför. Avskyr remakes och jag tyckte verkligen inte de svenska filmerna var något som helst att hänga i granen... Gillar ju Fincher, så han är enda anledningen till att jag överhuvudtaget tänker se filmen, men tänker inte springa benen av mig till närmsta biograf direkt. Hade liksom Patrik, hellre sett Fincher göra något eget än en remake av detta... 

Ja, den som lever får se om det kommer vara uthärdligt.

2. 5765

JohannesH
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

"Nej den här filmen är jag inte dugg förväntansfull inför. Avskyr remakes och jag tyckte verkligen inte de svenska filmerna var något som helst att hänga i granen... Gillar ju Fincher, så han är enda anledningen till att jag överhuvudtaget tänker se filmen, men tänker inte springa benen av mig till närmsta biograf direkt. Hade liksom Patrik, hellre sett Fincher göra något eget än en remake av detta... Ja, den som lever får se om det kommer vara uthärdligt"

Filmen är ingen remake. Vad säger att den svenska regissören har ensamrätt på att göra filmer på böckerna? Fincher baserar filmen på böckerna, inte på de svenska filmerna. Han gör sin egen verision på material som för överhuvudtaget inte har behandlats rättvist. Jag älskar Stieg Larssons trilogi och anser att det är en av de mest intressanta och unika historier jag läst. De svenska filmerna är (ett ord jag sällan brukar använda) överskattade. Långtråkiga, otroligt dammiga skådespelare och är inte trogna böckerna. Det finns mycket mer att hämta och jag litar på den begåvna Fincher som är skicklig på att behandla bokmaterial.

David Fincher

Grymma skådespelare

Trent Reznor

Filmat i Sverige och kommer förhoppningsvis visa hur snygg stad Stockholm verkligen är

Unik historia

=

Epic Win!

3. 3214

Viktor Jerner
    Venetian
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Håller med om att det skulle varit mycket roligare om Fincher gjort något annat, men men, c'est la vie. 

4. 3039

Psychopatrik
    TV-Guru och YouTube-fanatiker
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Nja, det där med egen tolkning av böcker har jag hört till leda :) Så där sa bröderna Coen också om sin jäkla "True Grit" och det var knappast en egen tolkning av boken. Massor av scener var precis likadana som i originalfilmen så det var snarare en tolkning av filmen och inte boken. Dessutom så tillfördes det knappt något nytt, självklart hade Coens sneglat på originalfilmen, att försöka inbilla mig något annat kan de ju försöka med. Samma sak gäller här, självklart har Fincher sett de svenska filmerna och därmed är det praktiskt taget omöjligt att påverkas av dem. Det blir liksom en mall där han kan ändra det han tycker, det som han har sett att fungerat och det som han sett att inte har fungerat etc. Sedan är det så klart även en egen tolkning av boken/böckerna, men en remake är det hur än filmbolaget, producenter etc. försöker vrida och vända på det. Det blir en blandning.

Nu hoppas jag verkligen att Fincher tillför något nytt (och inte gör som Coen-bröderna) och att han gör jobbet bättre, vilket iof inte borde vara så svårt. Visst, den första filmen var okej, den var bra, en trea. Men de andra, skandal. Då det gäller Finchers filmer så förväntar jag mig alltid mer än bara bra, så det återstår väl att se nu då. Men återigen, jag hade hellre sett honom skaka liv i någonting nytt, ja eller tagit sig an en ofilmad bok :)

5. 4406

Marcus
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Jag fick ingen wow-upplevelse av trailern precis och svengelskan gillar jag inte alls. Men det är geniet Fincher vi snackar, filmen lär utan tvekan bli bra. Jag är inte säker på att den slår svenska filmen dock, jag älskade verkligen "Män Som Hatar Kvinnor", den var svinbra. Det var riktigt jävla bra skådespel i den också tycker jag, speciellt från Sven-Bertil Taube, Peter Andersson och Peter Haber. Chistopher Plummer, Yorick van Wageningen och Stellan Skarsgård har något att bita i där.

Jag är mer intresserad av Finchers versioner av de två uppföljande böckerna, "Flickan Som Lekte Med Elden" och "Luftslottet Som Sprängdes". Om han ska filmatisera dem, det vet inte jag om det är klart. Du som har stenkoll på Fincher Viktor, vad är sagt? Hur som helst, där finns det massor att förbättra gentemot de svenska filmerna som inte alls var några höjdare.

Som hel trilogi är jag ganska säker på att Fincher krossar de svenska filmatiseringarna, men endast första filmen är jag osäker på..

6. 4553

mindkiller
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Patrik jag tyckte jag såg dig i tomteluva i förtsa trailern! ;)

7. 3039

Psychopatrik
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Marcus: Ja uppföljarna, om de nu blir av, blir ju helt klart mest intressanta att se då de svenska versionerna var två riktiga besvikelser. De får de ärligt talat gärna göra remakes på då allt går att göra bättre :)

mindkiller: Va fan säger du? :) ja jag var där och strosade lite i skymundan, en salongsberusad jultomte jag är.

8. 3734

Tobias Flykt
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Tror ni att filmen spelades in i Sverige pga restriktioner hos rättighetsinnehavaren? T.ex att de ställde vissa krav för att det ens skulle få göras en amerikans version?

Jag har, som några andra, svårt att se varför de valde att spela in filmen i Sverige, det hade varit mycket mer intressant om Fincher valt en annan väg att gå och spela in filmen någon annanstans, en ny "synvilken" på historien så att säga.

Och som jag sa tidigare i en kommentar, så tyckte i alla fall jag att trailer/teaser 1 var väldigt mycket bättre än den här långa och tråkiga trailer 2..men smaken är som baken :-)

an image

9. 4553

mindkiller
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Jag tycker Fincher skulle satsat på en remake på "Stockholms Natt" istället.

10. 3214

Viktor Jerner
    Venetian
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

@Mac

Om filmen blir framgångsrik, vilket den garanterat lär bli, gör man uppföljarna också. Vare sig Fincher ska regissera eller ej är inte klart, men jag skulle kunna tänka mig att han backar undan för att göra annat faktiskt. Det beror väl iofs mycket på lönecheck och sådant också. 

11. 4406

Marcus
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Okej, då är jag med. Jag hoppas då verkligen att Fincher gör uppföljarna också..

12. 3214

Viktor Jerner
    Venetian
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Ja, det vore kul att se hans versioner, men som sagt tycker jag det vore trevligare om han ger sig på något annat. 20 000 Leagues under the Sea, Rendevouz with Rama, The Reincarnation of Peter Proud och Panic Attack! är alla filmer som jag hellre ser att han gör. Tragiskt nog föll hans Bobby Fischer-biopic Pawn Sacrifice ihop, det var nog det projekt som jag såg mest fram emot.

Det mest intressanta projeketet just nu när det gäller Fincher hittar vi utanför filmvärlden, nämligen i form av TV-serien House of Cards som är på gång i allra högsta grad. Hösten 2012 får vi se denna politiskt inriktade serie med Kevin Spacey i spetsen, Fincher regisserar piloten och är producent på resten. 

13. 4406

Marcus
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Ja, visst skulle det vara spännande med något nytt. Han har ju ganska mycket på gång så han kanske väljer att gå vidare med något annat efter Dragon Tattoo.

Den där TV-serien har jag läst om förut, blir nog förbaskat bra!

14. 2645

Voldo
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Jag hoppas då verkligen att Fincher gör uppföljarna också..

Jag hoppas innerligt på att han inte gör det. Han har blivit så fruktansvärt tråkig i sina filmval. Jag vill helst att han ska hitta tillbaka till finessen från Fight Club och Se7en.

15. 3365

Hannes Kinnunen
    Forumhobbit
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Jag tycker Fincher skulle satsat på en remake på "Stockholms Natt" istället.

Word! Paolo Roberto repriserar sin roll!

16. 160

Mats
    Administratör
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Asch, låt Paolo regissera också! ;)

17. 4553

mindkiller
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Undra vem som kommer att göra Paolos roll om det blir film på andra delen? David Fincher verkar vara en sån person som skulle bli jätte imponerad av en sån karaktär som Herr Paolo Roberto. En remake på 9 millimeter skulle inte gå till en överdrift. När den kom ut var det någon som skrev att "Paolo Roberto gör en svensk Robert DeNiro". Jag kan inget annat mer än och hålla med! Dels såg man skuggorna av en ung Mikael Persbrandt i en liten biroll.

Dels är Paolo Roberto en av vora mest folkkäraste programledare hoppas att han börjar hålla i tv pogrammen på julafton.

18. 3039

Psychopatrik
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Ja, kööööööööööööööööööööööööööööööööör!

19. 4953

magiul
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Första recensionen på The Girl with the Dragon Tattoo. David Denby på The Newyorker som fuskat lite och brutit mot filmbolagets embargo mot att publicera recensioner före 13 december. Dock delar han som vanligt inte ut betyg, men det verkar lovande.
    http://www.newyorker.com/arts/critics/cinema/2011/12/12/111212crci_cinema_denby?currentPage=1

20. 4953

magiul
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Fincher verkar ha (givetvis inte av honom personligen) lagt upp ett klipp på Youtube som är gjort som en gammal VHS-kopia på amerikanska 90-talsprogrammet Hard Copy, ungefär som svenska Efterlyst. Passande nog handlar just detta avsnitt om det mystiska försvinnandet av Harriet Vanger, med tillhörande klipp från svenska fejkdokumentärer om Vangerimperiet och klipp från fejkade nyhetsprogram om försvinnandet. Rätt snyggt, men lite väl mycket pålagda brus och svajande ljud för att det ska kännas helt äkta.

Är ju ganska lätt för en svensk också att se var det brister. Men ändå kul, bygger ju lite stämning:
    http://www.youtube.com/watch?v=O-j_2eBAxBo

RSS-flöde för den här tråden

Obs! Här ansvarar du själv för vad du skriver. Eventuella brott kan komma att polisanmälas. Läs vilkoren

Svara »

Du måste logga in för att posta.