Du är här: Forum » Övrigt » MovieZine.se

Nollnolltalet

88 inlägg - Skapad för 5 månader sedan av Daniel Feldt - Senaste svar från Daniel Feldt. RSS-flöde för den här tråden
  1. 3197

Daniel Feldt
    Nyckelmästare
    Skrivet för 5 månader sedan #

Du har väl inte missat MovieZines senaste blogg: "Nollnolltalets 100 bästa filmer"?

De hundra sista dagarna av detta decennium kommer vi att räkna ned genom att gå igenom de bästa filmerna, en om dagen, som kommit ut de senaste tio åren.

Än så länge är det jag och LB (fr. Bloggywood) som kommer att bidra till listan. Du har möjlighet att "ansöka" om en placering och blogga. Känner du riktigt starkt för detta projekt och vill ta ett större lass så hör av dig till mig (daniel@moviezine.se)!

Men vänta nu! Är det inte diktatoriskt och dålig stil att trycka på någon sin åsikt? Äh, ett fåtal har mejlat mig (din jävla facist har jag blivit kallad. :-) ) och påstått detta. Men det är inte det som är grejen. Bloggen ska vara kul att följa och alla kommer inte hålla med om placeringar. Men vi hoppas att alla tycker att det är kul läsning och att det sporrar folk att bidra på bloggen eller kanske på sin egen blogg (eller här på forumet).

Så ta en titt. Följ, läs och reagera!

ps. Vi utgår och inspireras av hur filmerna rankas här på MovieZine. Betygsättning som alla kan vara med och påverka under "Listor": http://www.moviezine.se/list

Daniel Feldt - MovieZine.se - daniel@moviezine.se

2. 3293

BernieLomax
    Medlem

Ah, bra skit, gillar idén med denna nedräkning. Som en riktigt lång och fin julkalender!

3. 3214

TheSonOfMan
    Medlem

Håller med, riktigt fint är det! Dock är det ganska ojämna uppdateringar, och det gör det hela lite tråkigare då man vill ha en varje dag... Hoppas att detta kan förbättras!

Mina tre favoriter på listan hittills är Vänner för livet, Gone Baby Gone och Good Night and Good Luck

4. 3197

Daniel Feldt
    Nyckelmästare

Håller med, riktigt fint är det! Dock är det ganska ojämna uppdateringar, och det gör det hela lite tråkigare då man vill ha en varje dag... Hoppas att detta kan förbättras!

Eh, jag vet inte riktigt vad du menar TheSonOfMan, det är ju en film om dagen som publiceras.

//Daniel

5. 3214

TheSonOfMan
    Medlem

Är det så? Kanske bara är jag som är ute och cyklar, har känts lite ojämnt, som att två filmer publicerades på en dag, kanske en sent och sen en tidig? 

6. 3197

Daniel Feldt
    Nyckelmästare

Jag lovar, det är varje dag (det är ju jag som publicerar dem). :) Ingen har direkt varit sen. Mellan 07.00 och 14.00 har de väl varit publicerade.

7. 1807

Wolfpack
    Medlem
    Skrivet för 2 månader sedan #

Kommer inte Avatar med på listan blir jag riktigt sur! För det är faktiskt några dagar kvar på deceniet och tycker faktiskt Avatar förtjänar en plats bland top 10!

8. 3457

Alex112523
    Medlem

Kul att spekulera i vilka filmer som är kvar på Nollnolltalets bästa-lista...

• Old Boy känns klar eftersom de två sämre i triologin är med
    • Avatar har jag inte sett men kanske
    • Inglorius Basterds ska absolut vara med bland de 100 och den har inte varit med än.
    • Hitta Nemo gillar jag som F-N men jag tror inte det
    • Oscarsvinnarna borde ha en hyfsad chans: No Country For Old Men, Crash, Million Dollar Baby, A Beautiful Mind
    • There Will Be Blood är riktigt bra
    • Brokeback Mountain, nja.
    • Babel en hyllad film, ej sett den själv

Fler förslag någon?

9. 3240

Lebowski
    Medlem

Ja, Tio-i-Topp ska bli kul att se nu.

Jag saknar Der Untergang, Into the Wild och The Pianist på listan, men är inte alls säker på att de är med. Sen lite tecknade tippar; Wall-E och framför allt Spirited Away som jag tror på. Old Boy är nog den mest givna på 10-toppen. Brokeback dyker nog upp där och även There will be Blood. Avatar har jag inte sett ännu, men den kan mycket väl fått en sådan finplats. Tror Alex redan fått med de mesta i sin lista.

10. 898

Björksch
    Medlem

No Country for Old Men är ju ett säkert kort, skulle vara pinsamt om den inte kom med. Hoppas på en säker förstaplats. There Will Be Blood kommer också vara med.

Avatar kommer inte med, om dom inte ändrar in den längre ner.

11. 3457

Alex112523
    Medlem

Der untergang borde vara solklar.

En annan som hyllades, men som jag tycker är överskattad är The Queen.

12. 3328

nonsense
    Medlem

Kul att det spekuleras en del. Lite förvånad över att en sån tråd inte kommit tidigare.

Men vi får väl hoppas att vi både berör och upprör.

/LB

13. 160

Mats
    Administratör

Bara "Hero" (http://www.moviezine.se/film/hero) tar hand om förstaplatsen blir jag nöjd ;)

14. 3457

Alex112523
    Medlem

Känns som det är betydligt fler än 9st filmer som man vill ha med på listan faktiskt.

Finns också flera filmer på listan som känns tveksamma. Bra filmer men som ändå inte är bland de 100 bästa.

Se bara idag plats 10, Brokeback Mountain, Ang Lee's nästa film efter den Lust Caution (se, jie) skulle slå ut flera av filmerna på listan för mig.

Alla Oscars-vinnarna borde vara bland de 100 också. Så ojämt kan det inte vara mellan olika år.

15. 3328

nonsense
    Medlem

Alex: Det är ju det som är problemet när man gör en sån här sak. Det finns ju lika många olika smaker som det finns filmer på listan. Vad som funkar för en person gör det inte för nästa osv osv...

Vi har minsann haft ett par debatter inbördes och det är lite av charmen.

Det finns filmer på listan som jag personligen inte är så förtjust i men som jag kan förstå attraktionen bakom.

Att försöka välja vilka som ska vara med och inte med är som att försöka bestämma vilket essentiellt näringsämne du skulle kunna tänka dig leva utan. =)

Det är som när jag kollar på andra folks listor angående det här decenniet, jag håller väldigt sällan med dem men blir å andra sidan sugen på att kolla in de filmer jag tidigare avfärdat eller eventuellt missat.

16. 3214

TheSonOfMan
    Medlem

Alex:

Hitta Nemo har redan plats 74

17. 3457

Alex112523
    Medlem

Jag såg det, för sent.

18. 3457

Alex112523
    Medlem

7st är ju så gott som klara...

Old Boy, There Will Be Blood, Spirited Away, No Country For Old Men, Der Untergang, Crash, Inglorious Basterds.

2st platser lediga...

Million Dollar Baby? Avatar?

19. 2917

vsr
    Medlem

Du kan nog lägga till Wall-E i den säkra kategorin.

an image
    an image

20. 1808

escaperel
    Medlem

Crash är skit men lär väl tyvärr finnas bland topp 10. Däremot har väl inte Babel dykt upp än? Hoppas på den högt upp, samt en topplacering för Oldboy.

Hur får ni det förresten till att Avatar kommer vara med? Listan är ju för fan klar sedan länge. Förresten tvivlar jag på att den på något annat sätt än det estetiska håller måttet.

an imagean image

RSS-flöde för den här tråden

Svara »

Du måste logga in för att posta.