Jodå, mycket bra film helt klart. Inget revolutionerande lr fantastiskt, men det är välspelat, estetiskt tilltalande, intressant och emotionellt starkt fram mot slutet.
Efter det inledande montaget och förtexterna kan jag tycka att filmen börjar lite väl plötsligt, Milk raggar upp Scott Smith och sen är det hela igång. Men Penn och Franco har en så pass fin personkemi att det det ändå funkar rätt hyffsat, båda utstrålar en härligt värme. Scott är ju en hygglig snubbe och Franco är lätt att tycka om, men jag tycker att det är först under andra halvan av filmen när han dyker upp i några enskilda scener som Franco ger lite mer dramatisk tyngd åt rollen.
Skådespeleriet är genomgående utmärkt, Brolin står för en övertygande insats som den frustrerade Dan White. Han gör karaktärens utveckling klart trovärdig även om jag kanske hade önskat en lite större inblick i Whites liv och hans relation till Milk. Emile Hirsch är underbar som Cleve Jones, karismatisk och charmig. Även här är det frågan om en fin karaktärsutveckling, men av en mer positiv karaktär så att säga.
Och ja, Sean Penn är ju självklart klockren i rollen som Harvey Milk. Det var nog länge sedan han var så lätt att tycka om i en roll, man förstår verkligen varför folk i Milks omgivning inspireras av hans karisma och hans positiva inställning. Hans relation till Scott, Cleve och Jack är intressant, hur han ser en person som han vill hjälpa och ta hand om, åtminstone vad gäller de två sistnämnda. Men där finns även den alltid lika svåra balansen mellan yrkes- och privatliv, Van Sant belyser dessa teman på ett tillfredsställande och trovärdigt sätt. Penn övertygar både som omtänksam medmänniska och som en stark politiker, "Hope"-talet framkallade rysningar hos mig och jag måste säga att tårarna var väldigt nära i slutet.
Milk är ett lyckat straightforward drama utan några krusiduller, men det är effektivt. Det är intressant och det är en film som känns aktuell än idag; Harvey Milk kämpade mot Proposition 6 men
Proposition 8 röstades nu igenom i Kalifornien. Jag tror Milk vänder sig i sin grav.