Michael Nyqvist är alltid bra. Så även här. Till skillnad från en del recensenter tycker jag han gör det så bra som han skall. Många verkar tycka att var enda karaktär skall överarbetas och utvecklas osv. Det hade bara blivit en grå sörja då. Detta är en film där storyn och Salander är så fruktansvärt starka att man behöver en "vanlig" man som kontrast.
Noomi Rapace är lysande. Hennes blick och kroppsspråk lyser stark/svag/skadad. Hon var för jävla bra. Nyqvist var bra men Noomi och Peter Andersson tyckte jag var höjdpunkterna. Sedan blir man alltid glad av att se "stänkaren".
Lite konstigt med så många bra skådespelare som knappt är med. För mig som inte läst boken blev det kanon. Man visste aldrig riktigt vart filmen skulle ta vägen. Till skillnad från t.ex rånarna där man kunde lista ut hela storyn p.g.a Persbrandt inte kunde ha en sån lite bi-roll. Nä, här var det lysande skådespelar både till höger o vänster där samtliga skötte sin roll. Sedan att vissa kanske bara var med i 20sek, visst märkligt men samtidigt lysande.
Förstår varför filmen blev från 15år. Det var några riktigt råa scener. Det lär nog vara några som sätter popcornen i halsen.
Just nu blir betyget
men har kommit på mig själv att tänka en hel del på filmen sedan jag såg den. Kan mycket väl få den sista halva pluppen med.