Du är här: Forum » Övrigt » MovieZine.se

Kommande Dödsmatcher?

74 inlägg - Skapad för 1 år sedan av Daniel Feldt - Senaste svar från Hannes Kinnunen. RSS-flöde för den här tråden
  1. 3197

Daniel Feldt
    Nyckelmästare
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

"Dödsmatchen" är ett nytt format här på MovieZine som vi har haft jättekul att jobba med. Hoppas att det även varit uppskattat av er läsare!

Nu är det dags att börja planera kommande "Dödsmatcher" här på MovieZine. Vilka teman vill du se?

Skriv förslag på teman och i korthet vilka filmer som skulle tänkas ingå i dessa. Obs, inte kompletta listor, utan två tre filmer max. Det behöver heller inte vara jättebreda teman. 80-talet har varit svårjobbat eftersom första batchen med filmer var över 180 st.  Vi kan börja direkt på åttondelsfinalen m m.

För att starta diskussionen:

- Superhjältar (Superman, Spider-Man, The Dark Knight)

- Animerad film (Fantasia, Wall-E, Djungelboken)

Daniel Feldt - MovieZine.se - daniel@moviezine.se

2. 3452

Patalo
    Cinemateket-Guru
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Som någon annan nämnde i en kommentar nånstans så vore det kul att köra en dödsmatch för varje deccenium, från typ 60-talet och framåt.

3. 3039

Psychopatrik
    TV-Guru och YouTube-fanatiker
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Ja en dödsmatch för varje decennium tycker jag också att låter som en bra idé, fast det blir väl minst lika breda teman som 80-talet dock. Men man behöver väl inte bränna av alla decennium efter varandra, går väl att ta dem lite då och då.

Badguys tycker jag låter som ett lockande tema. Silence of the lambs ( Hannibal Lecter - Anthony Hopkins ), Cape Fear ( Max Cady - Robert de Niro ) & Cliffhanger ( Eric Qualen - John Lithgow ) . Ja det finns ju hur många som helst egentligen så det lär väl bli ett rätt så brett tema det med :)

4. 2645

Voldo
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Om vi ska köra decennium så kanske det räcker med 90- och 00-talet, jag tror inte att majoriteten av MZ:s läsare sett särskilt många filmer som gjorts på exempelvis 50- och 60- talet. Jag ser rätt mycket på film själv men jag har kanske bara sett 10-15 filmer från dessa årtionden.

Annars tycker jag att Daniels förslag om animerade filmer låter kul.

EDIT: 70-talet låter ju intressant också iofs.

5. 3452

Patalo
    Cinemateket-Guru
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Hehe, John Lithgow long time no see!

Ja decennium blir ju lite brett (och som sagt väldigt många nomineringar), men det kan ju va kul att köra då och då. 

Bad Guys är intressant, men meningen är väl att ställa de faktiska filmerna mot varandra. Fast "filmen med bästa bad guy" kan man ju i och för sig köra då. Aja, vi får väl se hur det blir. Superhjältar och Animerad film tycker jag låter bra.

6. 3747

David Brent
    Stolt gubbe
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Tycker dödsmatchen har varit ett klockrent tema, även om mina favoriter inte tog sig så långt...

Skulle vara kul att köra dödsmatchen 70-talet med Gudfadern 1 och 2, mot filmer som Alien och Hajen t.ex. Klart bästa decenniet för film i mitt tycke.

Kanske kunde köra en dödsmatch på bästa tv-serie också, vem vinner av Simpsons och Sopranos för att ta ett exempel.

7. 3039

Psychopatrik
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

:) Ja en liten reminder där från gångna tiders glada dagar !

Ja alltså ifall man någon gång skulle köra Badguys-temat så får man ju helt enkelt ställa filmerna, där dessa elakingar porträtteras, emot varandra. Annars går det väl alltid att skriva Cape Fear ( Max Cady ) och Silence of the lambs ( Hannibal Lecter ) etc. ifall folk känner att de behöver mer information. Ah det där tror jag kommer att bli helt lysande :)

Bra idé där Brentan ! typ Deadwood mot Macahans eller Bonanza ! , True Blood mot Buffy ! :)

8. 3197

Daniel Feldt
    Nyckelmästare
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Underbara förslag! Årtal/decennier tycker jag vi kör på, men inte lika ofta. Det kan vara som "storfinaler" då och då t ex. Just 70-talet och 90-talet är jag sugen på. Längre bak i tiden än så tror jag blir onödigt mycket jobb för lite aktivitet. Dessa dödsmatcher blir bara roliga om många deltar. Men man ska aldrig säga aldrig!

9. 3197

Daniel Feldt
    Nyckelmästare
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Har lagt till en poll i tråden.

10. 3039

Psychopatrik
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Aj Aj Aj...90-talet kommer jag förmodligen knappt att klara av ;) Därifrån kommer så enormt många bra filmer så det lär väl bli jobbigt att bara nominera. Helt klart mitt favoritdecennium.

11. 3197

Daniel Feldt
    Nyckelmästare
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Lade till TV-spelsfilmer. Vi har ett möjligt temavecka planerad med en tvspelssajt och då kanske det kan vara en bra idé och gå igenom dessa filmer.

12. 101

Patrik
    Fördomsfull skräckfreak
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Snälla inte animerad film. Har enbart sett gamla klassiker från när jag var yngre, idag tittar jag nästan aldrig på animerad film och det är jag knappast ensam om. Skulle isf vara roligare att utse bästa skräck/sci-fi/äventyrsrulle eller liknande. Eller varför inte bästa bad guy som redan har tagits upp här.

Men jag tycker ändå ni ska gå för 70, 90 och 00-talet. De har ett större utbud med filmer och resulterar därför i intressantare dueller än t.ex Superhjältar. Hur intressant låter egentligen Spider-Man vs. Batman? 60-talet kan ni droppa med en gång då jag tror många inte är särskilt insatta (mig själv inkluderad, har sett högst 10-15 filmer).

13. 3481

Vinyard
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Om jag nu hade fått välja så hade jag absolut inte valt High School filmer. Inte för att det är något fel med det temat utan man kan förutspå ganska snabbt vilken film som kommer vinna. The Breakfast Club någon? Sedan hade jag inte heller valt 70-talet eftersom det är ju självklart att antingen The Godfather eller The Godfather: Part II kommer vinna. Dödsmatchen borde vara spännande att följa därför anser jag att Bad Guys är lämpligt för nästa dödsmatch. Bad Guys är ju ett tema som kommer vara mycket oförutsett och det kommer vara spännande att följa. Själv hoppas man ju på att Tony Montana från Scarface, T-1000 från Terminator 2 eller Marv från Sin City vinner. Biljakter låter också mycket intressant och animerad film... varför inte? Jag kollar inte på animerade filmer eftersom jag tycker inte att det är film utan det är något helt annat. Löjligt är det också.

<!--</p-->

14. 3294

Rasmus Lindersson
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Bad guys, årtionden och biljakter låter roligt.

15. 2645

Voldo
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Sedan hade jag inte heller valt 70-talet eftersom det är ju självklart att antingen The Godfather eller The Godfather: Part II kommer vinna.

Det tror jag inte att det är. 70-talet har Gökboet, Star Wars, Apocalypse Now, Taxi Driver, Alien m.fl. Starka kandidater med andra ord. Själv skulle jag rösta på Alien.

16. 3747

David Brent
    Stolt gubbe
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Håller med Voldo, tror tyvärr inte att det är så självklart att någon av Gudfadern tar hem 70-tals matchen, inte på detta forum. Ganska säker på att Star Wars nog skulle gå in som favorit i tävlingen att döma av 80-talsmatchen...

Finns extremt många klassiker att välja på från 70-talet. French Connection, The Deer Hunter, Alla Presidentens Män är andra starka filmer. Skulle kunna tänka mig att Grease skulle locka många tjejröster också.

17. 3457

Alex112523
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Varför inte rikta in sig på en specifik regissör?   t ex Stanley Kubick's filmer mot varandra...

...eller en genre som t ex Western, krig, Sci-Fi osv.

18. 3039

Psychopatrik
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Nej självklart är det absolut inte, men risken är ganska stor, Gudfadern eller Star Wars...och Star Wars är då absolut inte 70-talets bästa film, tycker den är den svagaste av de första tre. Gudfadern-filmerna är mycket bra, men det vette fan ifall jag skulle rösta på någon av dem i slutändan. Tycker tex att Taxi Driver är bättre och helt klart Apocalypse Now ! Sedan finns många många andra favoriter från 70-talet : Deliverance, Dirty Harry, Force 10 from Navarone, A Clockwork Orange, The Exorcist, Halloween, Rocky osv. osv. och jag tycker att samtliga är värdiga vinnare.

19. 3557

Lillemannen
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Åh 70-talet, Three days of the Condor, The Sting, Dog Day Afternoon, Serpico. Plus många av dem som redan har nämnts.

20. 3481

Vinyard
    Medlem
    Skrivet för 1 år sedan #

Test

Ni har kanske en poäng. The Godfather hade kanske inte vunnit på den här hemsidan men har ändå en känsla av att den hade tagit hem det till slut. Sedan från 70-talet har vi också många andra riktigt bra filmer som Sleuth, The Exorcist, Rocky, Mean Streets, Chinatown, Frenzy, Halloween och många fler som jag inte kan komma på just nu. 90-talet hade nog också var VÄLDIGT spännande. Mycket bra filmdecennium som hade varit en nagelbitare att följa på dödsmatchen.

<!--</p-->

RSS-flöde för den här tråden

Obs! Här ansvarar du själv för vad du skriver. Eventuella brott kan komma att polisanmälas. Läs vilkoren

Svara »

Du måste logga in för att posta.