Voldo: Ja, jo. Men han har ju ändå varit en ganska stor del i arbetet med dem. Det går inte riktigt att komma ifrån. De är forftarande hans manus och han valde att filma dem, känns för mig självklart att de räknas med bland Camerons manus på samma sätt som Avatar.
Du är här: Forum » Filmsnack » Äldre filmer
-
-
Precis som Voldo säger så hade Cameron en hel del folk till hjälp, när vi snackar Aliens så är det ju rena armén. James Cameron + David Giler + Walter Hill + Dan O'Bannon + Ronald Shusett. Det skulle inte förvåna mig om det finns ett tiotal okrediterade script doctors heller.
Även om manusen för Terminatorfilmerna och Aliens är helt ok så tycker jag de är långt från felfria, T2 är väl det som är bäst, i Aliens brister dialogen ganska hårt.
Slutsatsen är alltså att Cameron ska lämna enskilt manusarbete till mästare som Paul Thomas Anderson och Tarantino som kan hantera konsten.
Recensioner, trailers, bilder, posters --- > ViktorJerner.se / Filmmixern / Twitter
-
Den första Terminator-filmen (som förövrigt är hans bästa film enligt mig) skrev han i stort sett själv. Hans fru Gale Anne Hurd är visserligen krediterad, men jag har läst en biografi där Cameron berättar hela historien hur The Terminator kom till. Hurd kom då med små inputs efter att ha läst manuset, och Cameron ändrade några smågrejer (som jag har för mig sen aldrig förekom i filmen) men tyckte ändå att han egentligen stod som enda upphovsmakare till manuset. Hurd insisterade dock på att bli krediterad för manuset, och eftersom hon var filmens producent och en viktig del i att filmen blev gjord så hade Cameron inte så mycket val.
När det gäller Aliens så står endast Cameron för filmens egentliga manus. David Giler och Walter Hill var med och skapade storyn, och Dan O'Bannon och Ronald Shusett står krediterade eftersom de är upphovsmakarna till de karaktärer som filmen baseras på. Så själva manuset är det bara Cameron som står för.
Sen är han ensam manusförfattare på The Abyss, Titanic och Avatar.
Jag håller dock med om att han inte är en storstilad manusförfattare per se, men göra storys kan han, och framför allt skildra dem.
-
Ja The Abyss tycker jag fortfarande att är hans bästa film, fantastiskt bra!
Svara
Du måste logga in för att posta.