Vi måste prata om Kevin 2011

Drama Thriller
Storbritannien
112 MIN
Engelska
Vi måste prata om Kevin poster

Synopsis

Eva lägger ambitioner och karriärtankar på hyllan när Kevin föds. Förhållandet mellan son och mor är svårt redan från första början. När Kevin är femton år begår han en fruktansvärd handling. Eva kämpar med sina egna känslor av sorg och ansvar. Har hon någonsin älskat sin son? Och i vilken utsträckning kan hon själv beskyllas för det som Kevin gjort? Filmen baseras på romanen med samma namn av Lionel Shriver.
Ditt betyg
3.6 av 361 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
We Need to Talk About Kevin
Biopremiär
17 februari 2012
DVD-premiär
12 september 2012
Språk
Engelska
Land
Storbritannien
Distributör
SF Studios
Åldersgräns
15 år
Längd

Recensent

Lotta Zachrisson

24 december 2011 | 12:01

Hur kan sådant här ske?

En otroligt stark Tilda Swinton lyckas framkalla alla möjliga känslor från både obehag till sympati. ”Vi måste prata om Kevin” försöker inte ge några enkla svar, men får oss att fundera kring de frågor som många ställer sig när något av det värsta som kan hända sker.

När ofattbara våldsdåd händer tar det inte lång tid innan våra förfasade reaktioner övergår till frågan – hur kunde detta ske? Särskilt när gärningsmännen är unga så är det många som undrar vad det var som gick snett i deras uppväxt, och hur personerna som stod dem nära kunde missa vart det var på väg. 

Eva (Tilda Swinton) har dock inte missat något. Redan när Kevin (Ezra Miller) fortfarande var ett småbarn började hon oroa sig för honom. Hans trotsighet och brist på empati var tydlig redan då och det skulle bara bli värre och värre. Men oavsett om hon varit en ovetande moder eller inte så dyker frågan om vem som bär skulden upp som ett brev på posten. 

Filmen bygger på en bok med samma namn och båda verken tar avstamp i Evas perspektiv. Vi befinner oss i nutid men ser Kevins uppväxt och det som har hänt genom flashbacks som alla är hennes minnen. Men trots att det är en subjektiv bild vi får ta del av skyggar Eva inte undan för frågan om det var hennes fel. Hon drar sig ständigt till minnes stunder när hon kunde varit en bättre mamma och en av filmens styrkor är att den inte försöker skriva oss på näsan med ett enkelt svar. 

Är det arv eller uppväxt som skapar psykopater? Är Evas förlossningsdepression och svårighet att knyta an till Kevin det som lägger grunden för hans senare beteende? Eller har han redan från början något fel som gör honom omöjlig att ha att göra med och som leder till att hon inte kan visa honom den kärlek han behöver? Kycklingen och ägget känner ju alla till och även i det här fallet skiljer sig teorierna åt. 

Jag kan känna att tanken på ett barn som föds med inbyggd ondska inte sitter riktigt bra, men visst är det så att vissa människor helt enkelt saknar de substanser som gör dem till fungerande samhällsmedborgare. Kevin är otäckt beräknande och är obehagligt bra på att sätta upp en fasad som lurar alla utom just mamman.  

Tilda Swinton gör i alla fall en strålande insats som Eva och ger henne så många bottnar att vi känner lika mycket sympati för henne som ogillande över hur hon tar sig an sin son. Speciellt i början när vi får se hur hon försöker kravla sig upp ur det svarta hål där hon befinner sig – hitta ett nytt jobb och hantera blängande kollegor, tvätta bort rödfärgen som någon har slängt på hennes hus och undvika offrens föräldrar som hatar henne med all kraft de har. Då råder det inget tvivel om att de närstående till gärningsmannen drabbas minst lika hårt som ditona till offren. 

”Vi måste prata om Kevin” är mäktigt redigerad och rör sig i början i gränsen mellan dröm och verklighet där nutid och dåtid blandas ihop i ett svindlande sammelsurium av bilder. Det är vackert och gripande och svårhanterligt på en och samma gång och vi verkligen känner att vi befinner oss i den mardröm som Eva nu måste kalla vardag. 

Det är långt ifrån en enkel eller bekväm film att titta på. Den ställer många obehagliga frågor och lämnar uppgiften att hitta svaren helt till publiken själv. Till exempel finns det ju även en pappa med i bilden. Franklin (John C. Reilly) antingen blundar för sin sons problem eller så blir han helt förd bakom ljuset av en expertmanipulatör. Men det är ändå intressant att fundera på hur mycket av skulden som bör läggas på honom. 

Det finns ett par punkter där jag undrar hur trovärdigt scenariot med Kevin är – att pappan inget märker, att mamman gör det men inte söker hjälp åt honom, att det finns människor som beter sig så som han gör redan från barnsben. Jag känner inte att ”Vi måste prata om Kevin” besvarar de frågor som dök upp efter Columbine- eller för den delen Utøyamassakern. Kanske är det för att det inte finns några svar. 

Men det är en otroligt stark film som lämnar en långt ifrån oberörd, och med en sådan mångfacetterad skådespelare som Swinton i huvudrollen blir det väldigt, väldigt bra.

| 24 december 2011 12:01 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (1)
VARNING! SPOILER ALERT! Oj, det finns så många problem med den här filmen att jag inte vet var jag ska börja. Jag gör ett försök: - För det första föds inga barn onda. Det är dock precis det den här filmen vill påskina. Barn kan födas med olika grader av psykiska störningar som kan yttra sig i låg ålder, men i detta fall var Kevin en psykopat innan han ens blev av med blöjorna, uppenbarligen bortom all tänkbar behandling. - För det andra, en normalt funtad familj söker väl hjälp om ett barn uppvisar psykopatiska tendenser. Här verkar mamman få bära hela ansvaret själv medan pappan bagatelliserar Kevins förfärliga beteende och snarare anklagar henne för dåligt föräldraskap. - För det trejde, alltför många händelser får ingen förklaring. Incidenten med marsvinet och propplösaren fick man anta att Kevin var inblandad i men det hela rann ut i sanden. Likaså agerar pappan ologiskt på sjukhuset när de ska besöka dottern efter ögonskadan. Istället för att träffa sin skadade dotter anklagar han återigen mamman och anser att hon ska ”prata med någon” varpå han går därifrån. What?? I en annan scen förstår pappan att mamman är gravid med dottern, men verkar mycket upprörd. Varför? Oroade han sig för vad Kevin skulle kunna göra mot ett syskon? Om så, varför tog han inte Kevins beteende på större allvar? På en julfest på kontoret blir mamman verbalt attackerad av en manlig kollega helt utan förklaring. - För det fjärde, tidigt i filmen förstår man att mamman är mycket hatad i stan där hon bor. Det hindrar dock inte henne från att stanna eller söka jobb. Vid den tidpunkten vet hon också vad som hänt. Det är rent ologiskt att hon vill bo kvar i huset. På tal om hat, i en av slutscenerna kramar hon om Kevin. Är verkligen moderskärlek och tillgivenhet de känslor hon har för Kevin med tanke på hans handlingar? - För det femte, karaktärerna utvecklas inte alls. Kevin är ond och manipulativ – från början till slut. Mamman stirrar med halvöppen mun och samma ansiktsuttryck genom hela filmen, som i evig chock över omständigheterna i hennes liv. Pappan är go, glad, ignorant, ansvarslös och frånvarande. Dottern gör dock ett trovärdigt porträtt av en till synes sorglös liten tjej. Jag är också förvånad att Kevin har tydliga asiatiska drag när resten av familjen är kaukasier. Märkligt val att skådespelare. - För det sjätte, mycket av filmens presentation består av ”konstnärliga” klipp och färgsättningar. Det förbryllar mer än det adderar och gör det svårare att få kontakt med karaktärerna. Det sista jag vill se i ett otäckt familjedrama är ”konst” i form av suddiga färgstarka bilder. Det klipps också ständigt i tidslinjen. Nutid och dåtid blandas i varenda scen. Förmodligen också för att upplevas som ”konstnärligt”. Den här typen av filmer får ofta mycket goda recensioner. Social misär säljer. Själv tycker jag inte filmen gav mig någonting alls. Vad ska vi lära? Att psykopater och massmördare skapas i till synes normala familjer vet vi. I detta fall var tecknen så övertydliga att det vore konstigt om inte slutet blev som det blev. Filmen hade varit bättre men också otäckare om Kevin på ytan varit drömsonen som utvecklade ett dubbelliv.
Läs mer