Animerat

Visa synopsis

En av världens bästa barnfilmer

MovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine Rating

Recension av Marika Lövström
(marika@moviezine.se)

”Min granne Totoro” har rykte om sig att vara världens bästa barnfilm. Nu låter det som en klyscha som filmbolag brukar använda sig av. De gillar att sno lösrykta citat från filmkritiker och sätta epitet som ”Lysande” och ”Fantastiskt” tillsammans med 5 rattmuffar på filmannonserna.

Systrarna Satsuki och Mei flyttar med sin pappa 1958 till ett övergivet hus på den japanska landsbygden. Deras mamma ligger svårt sjuk i turberkulos på ett sanitorium. Det övergivna huset är fullt med magiska väsen, bland annat kan vi känna igen de sotflingor som återkommer i ”Spirited Away”. Men det riktigt magiska finns i skogsdungen utanför huset, där den trolllika varelsen Totoro bor.

Det finns tydliga kopplingar mellan ”Min vän Totoro” och ”Alice i Underlandet”. Liksom Alice följer Mei efter en vit (kaninlikande) totoro igenom ett hål och trillar ner i en annan värld. Cheshirekatten har även en leede kusin i kattbussen som fungerar som transportmedel. Även om kattbussen till skillnad från Cheshirekatten alltid har klara svar på vart barnen behöver gå.

Det är genom Satsukis och Meis ögon som vi får se världen. De vuxna finns i bakgrunden när de behövs. Det är de kloka barnen vi möter, och de blir aldrig hånade eller förringade av vuxna. Snarare är det så att den frihet som Stasuki och Mei åtnjuter – till viss del till följden av deras pappas yrke som universitetsprofessor – en förutsättning för att flickorna ska slippa arbeta för brödfödan såsom grannpojken måste göra. Det är även han som i viss mån får agera motpunkt till flickornas fria men kärleksfulla uppfostran. Hans mamma ger honom en hurril och fröken i skolan snärtar till honom med en bok när han inte är uppmärksam. Pojken får aldrig se Totoro. Den tröst Miyazaki erbjuder honom är sin egen stora facination för flygplan och tecknade serier.

De gemensamma teman som binder samman Totoro med Miyazakis övriga produktion är kärleken och känslan för naturen. Allting är besjälat och hänger samman. Kanske är det flickornas pappas tribut vid trädet som gör att flickorna får ta del av den osynliga världen. En Totoro är på ett sätt en förkroppsligad skogssjäl, när pappan tackar trädet kommer även familjen under Totoros beskydd.

Det eviga handskrubbandet av golv återkommer även i ”Min granne Totoro”, liksom de mycket starka och fria kvinnoporträtten. Ofta är det ett litturgiskt grepp att ha en flicka/kvinna i huvudrollen. Detta eftersom den kvinnliga könsrollen är mindre kontroversiell än den manliga. En kvinna kan göra allt, från att stoppa huvuden i monsters gap till att vagga dockor till sömns. En pojke/man kan inte göra det samma utan någon vidare förklaring. Flickporträtt är därför friare och bättre lämpade i berättelser. Synd bara att Disney under de senaste åren inte upptäkt detta i sina fader-son-skilldringar som aldrig tar slut. Tänk bara på kvinnorollerna i ”Bilar”, ”Lilla Kycklingen”, ”Famijen Robinson”, Råttatouille” och ”Vilddjuren”. I Disneyfilmer får kvinnor utfyllndas och alibi-roller, i Miyazakifilmer är kvinnor/flickor centrala och därför tilltalande.

Det enda som har gått riktigt fel när det gäller ”Min granne Totoro” är att det tagit nästan 20 år efter ursprungspremiären för filmen att få en svensk premiär. Det påverkar dock inte filmen i sig, som åldrats med värdighet tack vare sina fina teckningar och tidlösa historia. Jag kan inte svära på att ”Min granne Totoro” är världens bästa barnfilm, men jag har mycket svårt att tänka mig många filmer som är bättre.

Gillar du denna film?
Poster Min Granne Totoro (1988)

MovieZines läsare tycker

(3,69/5)

Baserat på 669 betyg

Är du peppad för denna film?

7 är redan peppade!

Filmfakta

• Originaltitel:Tonari no Totoro
  • Biopremiär:30 mars 2007
  • DVD-premiär:24 oktober 2007
  • Språk:Japanska
  • Längd:1tim. 26min.
  • Ålder:Barntillåten
  • Distributör:Triangelfilm
  • Länkar:Officiell hemsida, IMDB

Regissör

Medverkande

Nyheter

Andra recensioner

• “en genomvarm och gnistrande vacker familjefilm.„HYNEK PALLAS - SvD
  • “Genialisk animation, oemotståndligt bedårande sagodjur och småflickor och ett fantastiskt soundtrack. Jag blir alltigenom lycklig bara av att tänka på denna filmjuvel.„Andrea Reuter - Metro
  • “Alla barn och alla vuxna som behålligt sitt sinne för sagor borde se "Min granne Totoro". Övriga vuxna borde också se den för att återfå detta sinne, åtminstone för en kort, magisk stund.„Andreas Hallgren - russin.nu
  • “...ett förtrollande japanskt äventyr.„Kerstin Gezelius - DN
  • “...att nu på bio se denna gripande och finstämda saga om syskonkärlek är inget annat än ren och skär lycka.„MATS BRÅSTEDT - Expressen
  • “Det är stämningsfullt, vackert och roligt, med ett litet sting av saknad över att barndomens sprudlande fantasi mattats något med åren.„Patrik Andersson - Göteborgs-Posten